۱۳۹۱ فروردین ۳, پنجشنبه

شورای امنیت در بیانیه‌ای خواستار توقف فوری خشونت‌ها در سوریه شد


تک توران : شورای امنیت سازمان ملل متحد چهارشنبه ۲۱ مارس  در بیانیه‌ای از تلاش‌های کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای  متوقف کردن فوری خشونت‌ها در  سوریه حمایت کرد.


این بیانیه همچنین به دولت سوریه هشدار داده که در صورت پایبند نبودن به طرح صلح کوفی عنان، شورای امنیت دست به «اقدام‌های بیشتری» خواهد زد. در خصوص شکل و محتوای این اقدام‌ها، توضیح بیشتری داده نشده است.

بیانیه شورای امنیت خواستار آتش بس دوساعته به شکلی روزانه میان طرف‌های درگیر در سوریه شد تا بتوان کمک‌های انسانی را به آسیب دیدگان از این درگیری‌ها رساند. این بیانیه از بحرانی شدن وضعیت انسانی در سوریه ابراز نگرانی کرده است.

شورای امنیت همچنین از دولت و معترضان سوریه خواسته است با فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب، تعاملی مثبت داشته باشند تا بتوان طرح شش بندی او را که به منظور متوقف شدن خشونت‌ها ارائه شده، پیاده کرد.

طرح صلح کوفی عنان شامل متوقف کردن فوری درگیری‌ها از سوی همه طرف‌ها، صدور مجوز فعالیت آژانس‌های انسانی، آزادی زندانیان سیاسی، تضمین آزادی رسانه‌ها، احترام به حق مردم در تظاهرات مسالمت آمیز و گفت‌و‌گو میان دولت و همه طرف‌های اپوزیسیون به منظور انتقال به نظامی دموکرات و متکثر می‌شود.

با وجود اینکه به خواست روسیه بخش‌هایی از پیش نویس بیانیه که سوریه را تهدید به اعمال تحریم‌های بیشتر می‌کرد حذف شد، اما تصویب این بیانیه غیر الزام آور با اجماع آرای اعضای شورای امنیت، می‌تواند فشار‌های سیاسی را بر بشار اسد دوچندان کند.

روسیه و چین دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد پیشتر‌ دو قطعنامه را که کشورهای غربی برای محکومیت خشونت‌های دولتی در سوریه ارائه داده بودند، وتو کرده‌اند.

سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود از تجاوز شمار کشته شدگان در سوریه از مرز ۸ هزار نفر طی یک سال سرکوب اعتراض‌های این کشور خبر داده است. در هفته‌های اخیر هم بر شدت عملیات نظامی نیروهای دولتی به منظور سرکوب اعتراض‌ها افزوده شده است.

بان گی مون دبیر سازمان ملل متحد گفته بحران سوریه را بسیار خطرناک و دارای «پیامدهای بزرگ» توصیف کرد.

او که چهارشنبه در جاکارتا پایتخت اندونزی سخنرانی می‌کرد گفت: «نمی‌دانیم حوادث به کدام سمت و سو خواهد رفت اما می‌دانیم همه ما برای حل و فصل این بحران خطرناک مسئول هستیم.»

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا «موضع یکپارچه شورای امنیت» در خصوص سوریه را ستود و از بشار اسد خواست مسیر تعیین شده در بیانیه را پیش بگیرد.

او که پس از دیدار و گفت‌و‌گو با وزیر امور خارجه افغانستان در جمع خبرنگاران سخت می‌گفت، بیانیه شورای امنیت را «گامی مثبت» ارزیابی کرد و اظهار داشت: «به همراه جامعه جهانی به بشار اسد و نظامش می‌گوییم این مسیر را برو، وگرنه با سختی‌ها و انزوای بیشتری مواجه خواهی شد.»

حمله خمپاره‌ای به شمال لبنان

روستای لبنانی القاع واقع در نزدیکی مرز با سوریه شامگاه چهارشنبه در معرض حمله خمپاره‌ای ارتش سوریه قرار گرفت.

شاهدان عینی می‌گویند که بیش از پنج خمپاره به مزارع این روستا اصابت کرد و یک خمپاره در نزدیکی مدرسه اصلی منفجر شد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک پزشک در روستا گزارش داده که گفته است یک مرد بیست و پنج ساله سوری در این حملات زخمی شده است.

روستاهای شمال لبنان در ماه‌های اخیر شاهد حضور هزاران آواره سوری بودند که از عملیات نظامی ارتش کشورشان فرار کرده‌اند.

این در حالی است که عملیات نیروهای دولتی سوریه در مناطق مختلف این کشور ادامه یافت. اتحادیه کمیته‌های محلی هماهنگی اعتراض‌ها، شمار کشته شدگان در سوریه در روز چهارشنبه را دستکم ۸۳ نفر اعلام کرد که ۱۴ تن از آن‌ها کودک هستند.

مناطقی در حمص و حما و حومه دمشق از بامداد چهارشنبه توسط نیروهای ارتش گلوله‌باران شدند. ادلب و دیر الزور هم شاهد درگیری شدید میان جدا شدگان از ارتش و نیروهای دولتی بودند.

محکومیت مخالفان توسط دیده‌بان حقوق بشر

دیده‌بان حقوق بشر سه شنبه در بیانیه‌ای مخالفان مسلح بشار اسد را متهم به ربودن، شکنجه و اعدام افرادی از نیروهای امنیتی و هواداران بشار اسد کرد.

ساره لیا واتسون مسئول خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای خطاب به معترضان سوری اظهار داشته است: «تاکتیک‌های وحشیانه دولت سوریه، نقض حقوق بشر توسط مخالفان مسلح را توجیه نمی‌کند.»

با ادامه سرکوب اعتراض‌ها در سوریه، روند جدا شدن نیرو‌ها از ارتش این کشور آغاز شد. جدا شدگان از ارتش گروهی با نام «ارتش آزاد سوریه» تشکیل داده‌اند که اقدام به اجرای عملیات علیه نیروهای دولتی می‌کند.

ساره لیا واتسون افزوده است: «رهبران مخالفان باید به نیروهای تحت امر خود توضیح دهند که نباید تحت هیچ شرایطی اقدام به آدم ربایی، شکنجه و اعدام بکنند.»

جی کارنی سخنگوی کاخ سفید آمریکا گفته در واکنش به این بیانیه گفت: «نقض حقوق بشر از سوی مخالفان را محکوم می‌کنیم اما حقیقت این است که بیشتر خشونت علیه غیر نظامیان و افراد بی‌گناه از سوی نیروهای دولتی صورت می‌گیرد.»
رادیو فردا