۱۳۹۱ فروردین ۱۲, شنبه

تصمیم اوباما برای اجرای تحریم‌ نفتی ایران


تك توران : باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، روز جمعه اعلام کرد، تولید نفت جهان به اندازه‌ای است که تحریم نفت ایران لطمه‌ای به بازار و اقتصاد جهانی وارد نکند.


تنها ساعاتی به پایان مهلت قانون مصوب کنگره برای تحریم ایران، باراک اوباما، اعلام کرد، ایالات متحده می‌تواند بانک‌ها و دیگر موسسه‌های مالی را که از ایران نفت می‌خرند، تحریم کند بدون آنکه بازار جهانی نفت آسیب ببیند.

انتظار می‌رود این اقدام باراک اوباما ضربه‌‌ دیگری به بخش نفت و انرژی ایران وارد کند، چرا که از این پس کشورهای خریدار نفت باید میان نفت ایران و تحریم‌های مجازات‌های یکجانبه آمریکا یکی را انتخاب کنند.

تنها ساعاتی پیش از اظهارات باراک اوباما، وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد که این کشور ۱۰ درصد از واردات نفت از ایران را کاهش خواهد داد.

اوباما با صدور بیانیه‌ای گفت: «عرضه  نفت کافی است و تولیدات نفت دیگر کشورها این امکان را می‌دهد که نفت و محصولات نفتی که از ایران ... خریداری می‌شود، به طور چشمگیری کاهش یابد.»

باراک اوباما تصریح کرد: «من از نزدیک وضعیت را پیگیری می‌کنم تا اطمینان حاصل شود که بازار  می‌تواند به کاهش خرید نفت و محصولات نفتی از ایران ادامه دهد.»

با بیانیه اوباما بهای نفت نزدیک به یک دلار در بازار نیویورک افزایش یافت.

 باراک اوباما، مصوبه دفاعی کنگره را که تحریم بانک مرکزی ایران هم جزئی  از آن بود، در واپسین روز از  سال ۲۰۱۱ امضا کرد؛ اوباما در عین حال اعلام کرد برخی از بندهای مصوبه کنگره را به خاطر منافع ملی آمریکا ممکن است به اجرا درنیاورد.

اوباما در بیانیه روز جمعه خود  تاکید کرده که میزان تولید جهانی و نیز «وجود ذخایر استراتژیک» نفت وی را به این نتیجه رسانده که تحریم نفتی ایران را به پیش ببرد.

اوباما طبق قانون موظف بود تا  جمعه ۱۱ فروردین (۳۰ مارس) درباره محدود کردن صادرات نفت ایران تصمیم بگیرد.

طبق مصوبه کنگره اوباما هر شش ماه یک بار باید وضع عرضه و تقاضا در بازار نفت را بررسی کرده و نسبت به ادامه تحریم‌ها یا معافیت کشورها تصمیم بگیرد.

این قانون به باراک اوباما اجازه می‌دهد که از تاریخ هشتم تیرماه (۲۸ ژوئن) بانک‌ها و موسسه‌های مالی‌ای را که در نقل و انتقال پول حاصل از فروش نفت ایران نقش دارند، هدف تحریم یکنجانبه آمریکا قرار دهد و ‌آنها را از نظام مالی آمریکا بیرون بیندازد.

این تصمیم اوباما در حالی بود که درست در همین روز هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، به ریاض رفت و با عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

آنگونه که رسانه‌ها گزارش داده‌اند نفت یکی از محورهای عمده گفت‌وگوهای کلینتون و مقام‌های سعودی بوده است.

 عربستان پیشتر به صراحت اعلام کرده بود که می‌تواند، نبود نفت ایران در بازار را جبران کند.

با این حال آنطور که اداره اطلاعات انرژی  آمریکا اعلام کرده است هم‌اکنون ۵۰۰ هزار بشکه کسری تولید نفت در جهان وجود دارد و حذف نفت ایران به معنای کمبود ۳ میلیون بشکه نفت در جهان خواهد بود.

 باراک اوباما پیش از این چند بار گفته بود که تنش بر سر ایران و بی‌ثباتی در خاورمیانه، عامل اصلی افزایش بهای نفت در جهان است.

 ایالات متحده به تازگی ۱۱ کشور را به این عنوان که  واردات نفت خود از ایران را کاهش داده‌اند، به مدت شش ماه از تحریم‌ها معاف کرد. چین و هند در میان کشورهای معاف شده نیستند.
راديو فردا