۱۳۹۱ فروردین ۸, سه‌شنبه

دیدارهای فاخته زمانی دبیر آداپ با اعضای پارلمان و اعضای هئیت مدیره سازمان عفو بین الملل سوئد و گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل

تك توران : فاخته زمانی مدیر انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی-آداپ و فعال حقوق بشر آذربایجانی با تنی چند از اعضای پارلمان سوئد و اعضای هیات مدیره سازمان عفو بین الملل در این کشور و گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل دیدار کرد.
دبیر آداپ پس از شرکت در کنفرانس جانبی نوزدهمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در شهر ژنو سوئیس از آنجا به استکهلم سوئد رفت تا در آنجا دیدارهای مهمی با تنی چند از اعضای پارلمان و مراکز مهم حقوق بشر در سوئد داشته باشد. خانم زمانی روز یکشنبه ۱۸ مارس ۲۰۱۲ با هئیت مدیره سازمان عفوبین الملل سوئد و روز دوشنبه ۱۹ مارس با تنی چند از اعضای پارلمان سوئد دیدارهایی داشت. در این دیدارها مسائل نقض حقوق اتنیکی آذربایجانیها و دیگر جوامع غیرفارس به حاشیه رانده شده در ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و زمانی بر لزوم توجه و حمایت جامعه بین المللی از این جوامع تاکید کرد. به گفته خانم زمانی این دیدارها بسیار پربار و مفید بوده اند و پس از این دیدارها قرار شده جلسه ای در پارلمان سوئد در رابطه با حقوق آذربایجانیها در ایران تشکیل و مدیر آداپ در آنجا به ایراد سخنرانی بپردازد. وی تصریح کرد گرفتن نتیجه پربار در مدت حضور کوتاه سفرش در سوئد نشان می دهد که این کشور تا چه اندازه به ارزش های حقوق بشری اهمیت می دهد. خانم زمانی پس از دیدارهایش در سوئد این کشور را به مقصد لندن پایتخت انگلیس ترک کرد تا دیدارهای مهمی با مراکز بین المللی حقوق بشر، نمایندگان سنای انگلیس، مسئولان حکومتی و نمایندگان سازمانهای غیردولتی این کشور داشته باشد. در یکی از این دیدارها که در حاشیه سخنرانی احمد شهید - گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران- در دانشکده مطالعات شرقی-آفریقایی لندن صورت گرفت دبیر آداپ دیداری با آقای شهید داشت. دبیر آداپ روز دوشنبه ۲۶ مارس نیز مجددا جلسه دیگری با دکتر احمد شهید خواهد داشت و به بحث و گفتگوی مفصل پیرامون مسئله آذربایجانیها خواهد پرداخت .به اعتقاد این فعال حقوق بشر آذربایجانی دستیابی به تمام این موفقیت ها بدون حمایت سازمان عفوبین الملل غیرممکن بود و عفوبین الملل سازمانی است که همواره حامی حقوق آذربایجانیها در ایران بوده و در این راه و گشودن درها به روی آذربایجانیها از هیچ کمکی دریغ نکرده است. فاخته زمانی می گوید سازمان مطبوع وی در تلاش است تا به کمک جامعه آذربایجانیها در اروپا مسئله آذربایجان را از طریق لابی گری و کار برنامه ریزی شده به دقت دیگر پارلمان ها و سازمان های غیردولتی در کشورهای اروپایی نیز برساند.
منبع: ساوالان سسی