۱۳۹۱ فروردین ۱, سه‌شنبه

ترکسل ایرانسل را متهم به پرداخت رشوه به مقامات و دخالت در پرونده هسته ای کرد


تک توران : ترکسل که یک شرکت ترکیه ای است می گوید که ام تی ان، «پرداخت های خارج از عرف» به مقام های ایرانی و آفریقای جنوبی صورت داده است، و کشورش را ترغیب کرده تا موضع مناسبی در قبال برنامه هسته ای ایران در جریان نشست سال ۲۰۰۵ آژانس بین المللی انرژی هسته ای اتخاذ کند.
 وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی گفت: کشورش درباره اتهام‌های مربوط به رشوه شرکت مخابراتی «ام تی ان» به مقام‌های ایران برای برنده شدن در مناقصه تلفن همراه این کشور تحقیق نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «ام تی ان» اعلام کرد : خود شرکت درباره این اتهام ها تحقیق خواهد کرد ولی هرگونه خطایی از جانب خود را رد کرده است. این شرکت در حال حاضر ۴۹ درصد از سهام شرکت تلفن همراه ایرانسل را در اختیار دارد.

مایته انکوانا ماشابانه، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی می گوید: «از آنجایی که من از موضع آفریقای جنوبی در قبال برنامه هسته ای ایران مطلع هستم و این موضعگیری تحت تاثیر نفوذ هیچ شرکتی نیست، ضرورتی نمی بینیم تا درباره این اتهام ها تحقیقی انجام شود.»

اتهام های وارده به «ام تی ان» ماه گذشته پس از آن مطرح شد که شرکت «ترکسل» تهدید کرد که از این شرکت آفریقای جنوبی به اتهام تبانی در انعقاد قرارداد خطوط موبایل در ایران، به یک دادگاه آمریکایی شکایت خواهد کرد.

ترکسل که یک شرکت ترکیه ای است می گوید که ام تی ان، «پرداخت های خارج از عرف» به مقام های ایرانی و آفریقای جنوبی صورت داده است، و کشورش را ترغیب کرده تا موضع مناسبی در قبال برنامه هسته ای ایران در جریان نشست سال ۲۰۰۵  آژانس بین المللی انرژی هسته ای اتخاذ کند.

شرکت ترکسل که زیر مجموعه کنسرسیوم آسیای شرقی بود نتوانست در جریان مناقصه سال ۲۰۰۵ برای توسعه خطوط ارتباط های تلفن همراه در ایران برنده شود. وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی می گوید: «من از جریان پرداخت های خارج از عرف به مقام های دولتی اطلاعی ندارم.» با این حال وی خواستار ارائه شواهد و مدارک متقن به دستگاه های رسیدگی کننده به این موضوع شد.

شرکت ترکسل سال ۲۰۰۳ میلادی برنده مناقصه پروژه اپراتور دوم تلفن همراه ایران شد و قرار بود با ۷۰ درصد سهم، این پروژه را اجرایی کند اما به دنبال تصویب طرحی در مجلس شورای اسلامی قرارداد اولیه ترکسل با دولت لغو و سهم این شرکت در کنسرسیوم ایران سل به ۴۹ درصد کاهش یافت.

بابر اساس گزارش های منتشر شده، شرکت ام تی ان درآمد شش ماهه اول سال ۲۰۱۱ خود در ایران را  ۶۵۵ میلیون دلار اعلام کرده است که ۹ درصد کل فروش این شرکت را تشکیل می دهد.