۱۳۹۱ فروردین ۱۰, پنجشنبه

دیدار نوروزی با خانواده زندانیان آذربایجانی در زنجان و میانه


تك توران : جمعی از فعالین مدنی و دانشجویان آذربایجانی با خانواده‌های «سعید متین‌پور»، «مهرداد کرمی»، «روزبه سعادتی» و «محمد احدی» در شهرهای زنجان و میانه دیدار و گفتگو کردند.


در این دیدار که به مناسبت سال جدید در هشتمین روز سال 1391 صورت گرفت، حاضران ضمن تبریک سال نو به خانواده‌ها و با یاد کردن همه زندانیان آذربایجانی، آنان را چونان شمعی خواندند که با سوختن خویش، راه حرکت ملی آذربایجان را روشن‌تر و پرنورتر می‌کنند و گفتند: این روزها نیز خواهد گذشت و ملت ما همه خواسته‌ها و حقوق خویش را خواهد گرفت، آن زمان ارزش زندانیان بسیار بیشتر از امروز برای آحاد مردم مشخص خواهد شد و به قول پدران و مادرانمان (قیش گئدر، اوزو قارالیق کؤموره قالار).

آنان راه آزادی ملت را در گرو زندانها و فعالیتهای امروز فرزندان آذربایجان دانستند و به خانواده‌های آنان به جهت پرورش چنین فرزندانی تبریک گفته و عنوان کردند: ما به شما و فرزندان شما افتخار می‌کنیم و تلاش می‌کنیم که خودمان و همه جوانان چون سعید و سعیدها باشند. در ادامه این دیدارها، حاضران جویای آخرین وضعیت زندانیان شدند.

خانواده متین‌پور نیز ضمن خوشامدگویی به حاضران به تشریح آخرین وضعیت سعید متین‌پور پرداخته و گفتند: ابتدا آقای محمد علی دادخواه، سپس آقای پوربابایی وکالت سعید را به عهده داشتند و اکنون نیز آقای فقیهی وکیل ایشان هستند، که متاسفانه علیرغم اینکه تا کنون چندین وکیل در مدت سه سال تلاش کرده‌اند، حتی اجازه مرخصی پزشکی نیز به وی نمی‌دهند.

آنان با ابراز نگرانی از وضیت جسمی سعید متین‌پور گفتند: سعید نیاز فوری به پزشک متخصص دارد و باید تحت مداوا قرار گیرد. خانواده این روزنامه نگار آذربایجانی افزودند: کمترین حقوق یک زندانی اعم از ملاقات، تماس تلفنی و ... نیز برای سعید رعایت نمی‌شود و وی از حداقل حقوق یک زندانی نیز محروم است.

خانواده‌های مهرداد کرمی، روزبه سعادتی و محمد احدی (دانشجویان دانشگاه تبریز) نیز به طور جداگانه با بیان آخرین وضعیت این فعالان دانشجویی،  مهم ترین نگرانی خویش را وضعیت تحصیلی فرزندانشان اعلام نموده و گفتند: ما مفتخریم که فرزندانمان راه خویش را چنین انتخاب نموده‌اند ولی بلاتکلیفی آنان و عدم پاسخگویی مسئولان مربوطه ما را رنج می‌دهد و از همه مهم‌تر اینکه آنان دانشجو هستند و باید سر کلاس درس باشند نه پشت میله‌های زندان.

این دیدارها از شهر زنجان با دیدار خانواده «سعید متین پور» (روزنامه نگار و فعال حقوق بشر آذربایجانی محکوم به هشت سال زندان در اوین) و خانواده «مهرداد کرمی» (فعال دانشجویی و حقوق بشر زنجانی و دبیر سابق کانون آذربایجان شناسی دانشگاه تبریز که از سوم دی در بازداشت موقت است) آغاز گشت و با دیدار خانواده‌های «روزبه سعادتی» (فعال دانشجویی و مدرس کلاسهای تورکی و تاریخ معاصر در دانشگاه تبریز که از چهارم بهمن در بازداشت موقت است) و «محمد احدی» (فعال سابق دانشجویی و عضو کانون آذربایجان شناسی دانشگاه تبریز که از چهارم بهمن 90 در بازداشت موقت است) در شهر میانه پایان یافت.

لازم به ذکر است که جمع حاضر از اکثر مناطق آذربایجان چون تهران، تبریز، اورمیه، اردبیل، خیاو(مشکین شهر)، سولدوز(نقده)، مرند، خوی، مراغه و دیگر شهرها حضور به هم رسانده بودند.