۱۳۹۰ اسفند ۲۹, دوشنبه

متن فارسی سخنرانی خانم ژاله تبریزلی در مورد وضعیت آزربایجانیها در اجلاس جانبی سازمان ملل


تک توران : این سخنرانی به زبان فرانسه توسط خانم ژاله تبریزلی صورت گرفته است. نوزدهمین اجلاس سازمان ملل  از 27 فوریه شروع بکار کرده و تا 23 مارس 2012 ادامه دارد که  در این فاصله رای گیری برای تمدید ماموریت دکتر احمد شهید نیز انجام خواهد گرفت.



دراین اجلاس سخنرانها عبارت بودند از:



 ژ- تبریزلی -آذربایجان

ناصر بلوچ - بلوچستان

 یوسف کور- ترکمن

 دکتر حسن نایب هاشم  -نماینده سازمان حقو ق بشراروپائی Sudwind 

دکتر گلمراد مرادی - اهل حق و یارسانها

 رحمان محمدی - کرد

 علی ساعدی – عرب


 
ترجمه فارسی متن سخنرانی خانم ژاله تبریزلی

 
آقای رئیس

خانمها و آقایان

 
بدنبال اعتراضات گسترده به سیاست دولت درباره خشکاندن دریاچه اورمیه که با تظاهرات عمومی 5 شهریور در اورمیه و 12 شهریور درتبریز همراه بود ویکصد وشصت نفر بعد از ضرب وشتم توسط پلیس دستگیر شدند ،چهارماه بعد دادگاه 77 نفر ازآنان درتبریز برگزار شد و شعبه 104 دادگاه آنان را جمعا به 35 سال حبس تعزیری و 2240 ضربه شلاق محکوم کرد که عده ای از آنان هم اکنون در زندان تبریز دوران محکومیت خود را می گذرانند . دولت علیرغم وعده هائی که برای نجات دریاچه اورمیه داده بود تاکنون هیچ اقدام مشخصی انجام نداده است و بحران دریاچه در تابستان آینده به اوج خواهد رسید .

 
بعداز تظاهرات یاد شده وطی شش ماه گذشته فشار واختناق تشدید شده و بند سیاسی زندان تبریز پر شده و بعلت نبودن جا زندانیان تازه دستگیر شده را در مسجد زندان در سرما نگهمیدارند . زندانیان سیاسی زن نیز در بند زنان در میان زندانیان جرایم عمومی نگهداری می شوند  .

 
 مامورین امنیتی کنترل پلیسی همه جانبه در آذربایجان اعمال می کنند که در نتیجه بسیاری از فعالین شناخته شده حقوق ملی آذربایجانی ها را دستگیر و زندانی کرده اند .

 
هرگونه گردهمائی به هرعنوانی ممنوع است و 15 نفر از فعالین حرکت ملی آذربایجان که روز دوم شهریور در مراسم افطار درتبریز دستگیر شده بودند دریک محاکمه دسته جمعی هر کدام به بیست ماه حبس تعلیقی و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شدند .

 
فشار و تبعیض به اقلیت های مذهبی از جمله اهل حق و ترک های سنی مذهب (کوراسنی) افزایش یافته است.

 
5 نفر ازکورا سنی ها در زندان ارومیه اعدام شده اند و یونس آقایان از اهل حق ها در اعتصاب غذا میباشد . ایشان محکوم به اعدام میباشند وماموران به همسر ایشان اجازه ملاقات نمی دهند



به هیچ انجمن مدنی اجازه فعالیت داده نمی شود و حتی انجمن های دانشجوئی که از سال ها قبل رسما تاسیس شده بودند تعطیل می شوند از آنجمله مسئولین امنیتی دانشگاه تبریز ،انجمن « آذربایجان شناسی » دانشجویان دانشگاه را منحل کردند و تمامی دانشجویان عضو آنرا دستگیر نمودند . دانشجویان دستگیر شده از ادامه تحصیل باز مانده اند .

 
تشکل های زنان نیز منحل وغیر قانونی شده اند



خانم فرانک فرید از فعالین شناخته شده جنبش زنان که روز 12 شهریور در مقابل خانه خود دستگیر شده بود وبعد از مدتها با وثیقه سنگین از زندان آزاد شد دادگاهی شده و باتهام مصاحبه با رسانه های خارج کشور محکوم شده است .

 
رقیه حسن زاده به 20 ضربه شلاق و 91 روز حبس به خاطر تلاش برای جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه محکوم شده.

 
مهسا مهدی زاده دانشجو بخاطر مصاحبه با تلویزیون آذربایجان جنوبی زندانی شده است



تحقیر آذربایجانی ها در میدان های ورزشی ادامه دارد وتعدادی از زندانیان سیاسی تبریز باتهام دادن شعار های ملی هنگام تماشای مسابقه فوتبال دستگیر شده اند . فراموش نکنیم که زنان حق ورود به سالنهای ورزشی و میدانهای فوتبال را ندارند.

 
خانمها زهرا جدی - مرضیه جدی و اقای علی امینی بخاطرپخش اعلامیه در تبریز بمناسبت روز جهانی زبان مادری دو سال پیش دستگیر و مورد شنکنجه  قرار گرفته اند و اکنون به جرم تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی دادگاهی میشوند.

 
مردم آذربایجان  از چندین جهت قربانی نقض حقوق بشردر جمهوری اسلامی ایران هستند . به آنها اجازه  دفاع از هویت ملی – زبان و محیط زیستشان داده نمی شود .

 
نرسیدن مواد اولیه باعث توقف تولید در بعضی از کارخانجات شده از جمله کارخانجات ماشین سازی و کبریت سازی تبریز که ازصنایع عمده می باشند شروع به اخراج دسته جمعی کارگران کرده اند وچهار ماه است که کارگران بخش ریخته گری کارخانه ماشین سازی تبریزحقوق دریافت نکرده اند . عده ای از کارگران این کارخانه برای دریافت حقوق عقب افتاده خود اعتراض کرده بودند که هشتاد نفر از آنان  اخراج شده اند . ایران خودرو تبریز  نیز تعطیل گشته است.

 
آذربایجانی ها  خواهان قانونی شدن خواندن و نوشتن بزبان مادری خود هستند و سال هاست دراین راه مبارزه می کنند ومی خواهند مدرسه بزبان مادری خودشان داشته باشند و اکثر زندانیان سیاسی آذربایجان نیزبخاطر دفاع از زبان مادری زندانی شده اند و امسال بمناسبت 21 فوریه روز جهانی زبان مادری تعدادی ازفعالین حرکت ملی آذربایجان درشهرهای مختلف آذربایجان ازجمله تبریز، اهر، قوشاچای (میاندوآب) اردبیل و... باتهام سخنرانی بمناسبت روز جهانی زبان مادری دستگیر و زندانی شدند که از جمله می توان ازابراهیم رشیدی ، روزبه سعادتی، افشین شهبازی ، مهرداد کرمی و محمد احمدی و.... نام برد . لیست کامل به پیوست ارائه میگردد.

 
فشار به خانواده زندانیان سیاسی نیز افزایش یافته است و خانواده ها بدون استثناء تهدید می شوند که خبر دستگیری زندانیان را پخش نکنند و درچندین مورد نیز خانواده ها رازندانی کرده اند که خانم عباس لسانی از آنجمله می باشد .

 
در چندین مورد نیز  زنانی که درپی کسب خبرازوضعیت شوهر زندانی خودشان بوده اند مورد بی احترامی واقع شده اند که خانم سعیده نعیمی از جمله آنها میباشد

 
وکلا ی زندانیان هم مورد آزار و شکنجه و زندان واقع می شوند بطور مثال آقای جاوید هوتن کیان وکیل سکینه آشتیانی به 6 سال زندان محکوم شده است که هم اکنون در شرایط جسمانی نگران کننده ای قرار3دارد . موسی برزین که پروانه وکالت اش باطل اعلام شده و به دو سال ونیم زندان محکوم شده و یا نقی محمودی که بدلیل دفاع از موکلین اش چندین بار پروانه کارش باطل گشته بود و بالاخره بعد از تهدید مجبور به مهاجرت شده است.

 
اشاره میکنم که تمام کسانیکه زندانی میشوندبه بد ترین وجهی مورد شکنجه و آزار و اذیت جسمی وروحی قرار میگیرند و شکنجه به یک قاعده کلی در جمهوری اسلامی تبدیل  شده است.

 
با تشکراز توجه شما