۱۳۹۱ فروردین ۱۱, جمعه

آذربايجان استفاده از آسمان خود برای حمله به ايران را تکذيب کرد


تك توران : جمهوری آذربایجان گزارش مجله فارين پالسی مبنی بر تحویل چند فرودگاه نظامی این کشور به دولت اسرائیل برای حمله احتمالی به ايران را تکذيب کرد.

به گزارش منابع خبری، آذربايجان اعلام کرد که خاک اين کشور هرگز سکوی حمله به ایران نخواهد شد.


علی حسن‌اف، رئیس بخش اجتماعی- سیاسی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان گفت چنين گزارش‌هايی به‌منظور بر هم زدن روابط ایران و آذربایجان منتشر می‌شود.

وی افزود برخی محافل با سوء استفاده از بحران برنامه هسته‌ای ايران به انتشار چنين مطالبی می‌پردازند.

وزارت دفاع آذربایجان نیز بيانيه‌ای در اين‌باره منتشر کرد و گزارش فوق را "بی‌پايه" خواند.

مجله آمريکايی فارين پاليسی روز گذشته آورده بود آذربايجان به اسرائيل تضمين داده که می‌تواند از آسمان اين کشور به مرزهای شمالی ايران دسترسی داشته باشد.

فارين پاليسی نوشت اين موضوع را بر اساس سخنان ديپلمات‌های ارشد و مقام‌های اطلاعاتی و نظامی آمريکا گزارش داده است.

يکی از مقام‌های بلندپايه دولت آمريکا در اين‌باره به مارک پری، خبرنگار فارين پاليسی گفت: "اسرائيلی‌ها فرودگاهی را برای هواپيماهايشان خريداری کرده‌اند و آن فرودگاه کشور آذربايجان است!"

    مجله آمريکايی فارين پاليسی روز گذشته آورده بود آذربايجان به اسرائيل تضمين داده که می‌تواند از آسمان اين کشور به مرزهای شمالی ايران دسترسی داشته باشد

بر اساس اين گزارش، مقام‌های اطلاعاتی آمريکا ابراز نگرانی کرده‌اند که حضور نظامی اسرائيل در آذربايجان تلاش‌های آمريکا برای کاهش تنش‌ ميان اسرائيل و ايران را خنثی کند.

يک مقام اطلاعاتی آمريکايی که ارزيابی پيامدهای حمله احتمالی اسرائيل به ايران را بر عهده دارد، دراين‌باره اظهار داشت: "ما از نزديک شاهد اقدامات ايران هستيم. اما حالا بايد شاهد اقدامات اسرائيل در آذربايجان باشيم. و از اين بابت اصلأ خوشحال نيستيم."

اسرائيل در ماه فوريه معامله‌ای يک ميليارد و شش‌صد ميليون دلاری در زمينه فروش تسليحات نظامی با آذربايجان داشته که بر اساس آن متعهد به فروش تعدادی هواپيمای کنترل از راه دور و تجهيزات ضدهوايی به باکو شده ‌است.

به گفته يک ديپلمات بازنشسته آمريکايی، اين معامله رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير ترکيه را خشمگين کرد چرا که اسرائيل پيش‌ از آن قراردادش با ترکيه را مبنی بر فروش هواپيماهای کنترل از راه دور به ارتش آن کشور ملغی کرده بود.

بر اساس تراز نظامی مؤسسه بين‌المللی مطالعات استراتژيک در سال ۲۰۱۱، ارتش آذربايجان چهار فرودگاه متروکه دارد که مربوط به آذربايجانِ دوران شوروی است - و احتمال می‌رود که همين فرودگاه‌ها در اختيار اسرائيل قرار بگيرد - و چهار پايگاه هوايی ديگر اين کشور نيز به هواپيماهای آذربايجانی تعلق دارد.

مقام‌های آمريکايی در گفت‌وگو با فارين پاليسی اظهار داشته‌اند که به باور آن‌ها، اسرائيل از طريق امضای چند تفاهم‌نامه نظامی و سياسی که مسکوت گذاشته شده، برای دسترسی به اين فرودگاه‌ها از آذربايجان تضمين گرفته است.

بر اساس اين گزارش، از سفارت اسرائيل در واشنگتن، آی دی اف، موساد و شين بت توضيحاتی در اين‌باره خواسته شده است اما هيچ‌يک حاضر به پاسخ‌گويی نشده‌اند.

در همين حال، سفارت آذربايجان در آمريکا نيز حاضر به ارائه توضيحی درباره قراردادهای مخفيانه اين کشور با اسرائيل نشده است.

در اوايل ماه مارس، مأموران امنيت آذربايجان ۲۲ نفر را که مظنون به طرح توطئه حمله به سفارت‌های اسرائيل و آمريکا در باکو بودند، بازداشت کردند. به گفته وزارت امنيت ملی آذربايجان، سپاه پاسداران ايران پشت اين طرح قرار داشته است. 
راديو فردا