۱۳۹۰ اسفند ۱۲, جمعه

ناصر دراز شمشیر فعال سیاسی آذربایجانی 8 ماه بدون محاکمه در زندان های انفرادی اردبیل و تبریز


تک توران : ناصر دراز شمشیر فعال مدنی آذربایجانی مرداد ماه امسال در جعفر آباد مغان اردبیل دستگیر شده و با گذشت 8 ماه از دستگیریش بدون محاکمه در سلول های انفرادی اطلاعات اردبیل و تبریز زندانی است.
او 4 ماه در اداره ی اطلاعات اردبیل حبس بوده و پس از آن برای ادامه ی بازجوییها و تکمیل پرونده به اداره اطلاعات تبریز انتقال یافت .
بازپرس دادگاه انقلاب تبریز "هاشم زاده "5 اتهام را به تفهیم کرده است که عبارتند از :
جاسوسی به نفع سرویسهای امنیتی جمهوری آذربایجان ، مشارکت در اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور- جمع آوری اطلاعات طبقه بندی شده ، فعالیت تبلیغی علیه نظا م و تحصیل مال نامشروع.
دلیل این اتهامات شرکت وی و سعید موغانلی در دوره ی روزنامه نگاری «قافقاز مئدیا مرکزی» (مرکز رسانه ای قفقاز) است که اطلاعات ایران آن را مصداق حضور در جلسات آموزشی براندازی نرم و انقلاب مخملی دانسته است.
در گزارش اداره ی اطلاعات و کیفر خواست صادره او را عضو حزب " گاموح " نیز معرفی کرده اند و دستگیریش را در ادامه ی دستگیری اعضای این حزب در سال گذشته عنوان نموده اند که وی در تمامی مراحل بازجویی این اتهام را رد کرده است .
اخیرا پرونده وی به شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز ارجاع داده شده اما قاضی حملبر تقاضای وکلای وی برای تبدیل قرار بازداشت به وثیقه را رد کرده است و تاریخ محاکمه ی اش نیز نامشخص است.
این زندانی سیاسی که مبتلا به بیماری میگرن است پس از 8 ماه بازجویی های مکرر و فشارهای روانی وارده بر وی با تشدید بیماریش مواجه شده و اجازه ی درمان نیز به وی داده نمی شود. همچنین طی مدتی که از دستگیری این فعال آذربایجانی می گذرد اجازه ی تماس تلفنی با همسرش که در ترکیه زندگی می کند نیز به وی داده نشده است.
ناصر دراز شمشیر ( آیدین موغانلی ) دانشجوی دکترای روابط بین الملل دانشگاه حاجت تپه در ترکیه است و دارای تحقیقات ، پژوهش ها و مقالاتی در مورد هویت و مطالبات آذربایجانی ها است که در سایت ها و نشریات مختلف منتشر شده است