۱۳۹۰ اسفند ۲۱, یکشنبه

حقوق اقلیت ها در ایران: جلسه موازی با شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد


تک توران : جلب توجه به سرکوب ها علیه اقلیت های قومی، مذهبی و زبانی
در رابطه با گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، سازمان ملتهای بدون نماینده (یو ان پی او) و سازمان بین المللی دفاع از حقوق اقلیت ها (ام آر جی) میزبان مراسم موازی سازمان ملل متحد تحت عنوان "حقوق اقلیت ها در ایران" خواهد بود.
این مراسم قرار است روز چهاردهم مارس و در شهر ژنو سوئیس برگزار شود که در آن افراد مختلفی از جمله نمایندگان اقلیتها و سازمان های غیر دولتی شرکت خواهند کرد. یو ان پی او و ام آر جی  تلاش می کند تا از طریق این برنامه دقتها را نسبت به وضعیت حقوق بشر اقلیت های قومی، دینی و زبانی در ایران جلب کند.

جمعیت ایران شامل تعداد زیادی از اقلیت های مذهبی، قومی، و زبانی است. این گروه ها بسیار متنوع هستند، اما آنها از لحاظ به حاشیه رانده شدن اقتصادی، سرکوب سیاسی و حتی انکار ابتدائی ترین حقوق فرهنگی اشان تجربه های مشابهی را داشته اند. پس از اعتراضات گسترده در سال ۲۰۰۹ و بدنبال اختلاف نظرها نسبت به نتایح انتخابات ریاست جمهوری، دولت ایران حجم سرکوب ها را نسبت به مخالفان اش افزایش داده است. همزمان با اینکه فشارها بر علیه فعالان، روزنامه نگاران، و مخالفان سیاسی، مستند و مورد بحث قرار می گیرد اما علیرغم سرکوب های اعمال شده مشابه نسبت به جمعیت های اقلیتها در ایران- که از طرف سازمان های غیر دولتی و ارگان های حقوق بشری سازمان ملل متحد به طور گسترده ای گردآوری و ثبت شده است - ولی از دقت و توجه کمتر افکار عمومی برخوردار نمی باشد. با این حال، از سال ۲۰۰۹، مسائل مربوط به حقوق برابر و اقلیت های قومی به طور پیوسته توجه دانشگاهیان ایرانی، رسانه ها و فعالان در داخل و خارج از ایران، را به خود جلب کرده و این از مهمترین موضوعاتی هست که موفقیت جنبش های دموکراسی و آزادیخواهی در ایران در گرو به رسمیت شناختن آن است. این حمایت رو به رشد کنونی باید با یک اقدام عملی از طرف حکومت همراه شود.
این کنفرانس سعی خواهد کرد تا برخی از مهم ترین مسائل حاضر اقلیت ها در ایران را برجسته کند. سخنرانان مراسم که عبارتند از: مارک لاتیمئر (دبیر سازمان بین المللی دفاع از حقوق اقلیت ها)، فاخته زمانی ( دبیر انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران - آداپ)، منیره سلیمانی (حزب مردم بلوچستان)، کریم عبدیان (سازمان حقوق بشر اهواز) و آنتونیو برچینگر (سازمان عفو بین الملل) تلاش خواهند کرد تا تصویر واضحی از وضعیت حقوق اقلیتها در ایران امروزی را ارائه و طرح های ممکن را در مقیاس ملی و بین المللی در جهت تضمین حقوق سیاسی، اقتصادی و فرهنگی این گروه های به حاشیه رانده شده ارائه دهند.
اطلاعیه مشترک ام آر جی و یو ان پی یو
ترجمه : انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران (آداپ) – واحید قاراباغلی