۱۳۹۱ فروردین ۱۲, شنبه

تقسيم كار در بدنه طيف فعالين مستقل حركت ملي آزربايجان جنوبي


تك توران : طيف مستقل روزبه روز در حال تبديل به قدرتي بزرگ در حركت ملي آزربايجان مي شود . طبيعي است كه شكل گيري طيف مستقل باعث ناراحتي عوامل وابسته به حاكميت راسيستي ايران شده است . به طوري كه هر روز شاهد مقاله هاي تخريبي بر عليه طيف مستقل هستيم .

فايل پي دي اف چهارمين شماره نشريه سوسما (ويژه اورمو گولو)


تك توران : فايل پي دي اف چهارمين شماره نشريه سوسما (ويژه اورموگولو) جهت دانلود در
اختيار ملت شريف آزربايجان قرار ميگيرد، همچنين بنا به روال قبلي فايل اصلي
نشريه به صورت
 word
نيز در اختيار دوستان قرار داده ميشود تا عزيزاني كه مايل به تكثير اين شماره
از نشريه ميباشند، بتوانند به اين امر مبادرت ورزند.

ترس و دلهره شديد وزارت اطلاعات از شروع اعتراضات مدني


تك توران : در روزهاي اخير ايميلهاي زيادي از طرف افراد حقيقي (شما بخوانيد عوامل وزارت اطلاعات) به دستمان رسيده كه در آن ضمن يادآوري حقوق بشر و حرمت خانواده، سعي شده تا به انحا مختلف از اعتراضات مدني ملت در سيزده فروردين(روز حمايت از اورمو گولو) جلوگيري شود.
نكته مشترك تمامي اين ايميلها هم تاكيد بر اين نكته ميباشد كه خشك شدن درياچه اورميه، تقدير الهي بوده و كاري از دست بشر نمي آيد!!!

اطلاعیه ی نشریه سوسما


تك توران : خیر ایمیل ها و اخباری به آدرس نشریه ارسال شده و از ما خواسته شده تا توضیحاتی در باره این نشریه و وابستگی این نشریه به تشکیلات حرکت ملی ارائه شود. فلذا با توجه به دریافت این سوالات و شنیدن اخبارهای فوق الذکر مبنی بر اینکه این نشریه وابسته به یکی از تشکیلات است توضیحاتی را در ذیل به دوستان ارائه می نماییم.

ترکیه واردات نفت از ایران را کاهش می‌دهد


تك توران : ترکیه درست یک روز بعد از پایان سفر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر  این کشور به تهران اعلام کرد که نفت لیبی را با بخشی از نفت ایران جایگزین خواهد کرد.

تشدید اختلاف میان ایران و ترکیه بر سر سوریه در دیدار اردوغان با خامنه ای


تك توران : سفر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به تهران و دیدار وی با مقام های ایرانی از جمله آیت الله علی خامنه رهبر جمهوری اسلامی ایران به نظر نمی رسد به
نزدیکی دیدگاه های تهران و آنکارا در خصوص سوریه انجامیده باشد بلکه بر عکس شواهد و قرائن از تشدید این اختلاف ها حکایت می کند.

تصمیم اوباما برای اجرای تحریم‌ نفتی ایران


تك توران : باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، روز جمعه اعلام کرد، تولید نفت جهان به اندازه‌ای است که تحریم نفت ایران لطمه‌ای به بازار و اقتصاد جهانی وارد نکند.

داوداوغلو : بعد از استانبول تهران دومین شهر بزرگ زبان ترکی است ــ ویدئو


تك توران : داوداوغلو در مورد زبان مشترک دو کشور نیز گفت اگر سوال شود بعد از استانبول بزرگترین شهری که در آن به زبان ترکی تکلم می شود کدام شهر است شاید شهر آنکارا تداعی شود، ولی اگر سرشماری شود شاید تهران به عنوان دومین شهر بزرگی که در آن زبان ترکی تکلم می شود مطرح گردد.

دستگیرشدگان روز زبان مادری در آزربایجان با گذشت 40 روز همچنان در بلاتکلیفی بسر می برند


تك توران : دوم اسفند سال 90، همزمان با روز جهانی زبان مادری دو تن از فعالین حرکت ملی آزربایجان به نام های سالار(میکائیل) طوری و وحید حبیب چشمه توسط نیروهای امنیتی حکومت ایران دستگیر و به اداره اطلاعات تحویل داده شدند.

تبریک سال نو به ابراهیم رشیدی و افشین شهبازی در صفحه رسمی فیسبوک فارسی وزارت امور خارجه آمریکا


تك توران : صفحه رسمی فیسبوک فارسی وزارت امور خارجه آمریکا در اقدامی فرا رسیدن سال نو را به فعالین مدنی دربند آزربایجانی ابراهیم رشیدی و افشین شهبازی تبریک گفته است.

۱۳۹۱ فروردین ۱۱, جمعه

مرگ مشكوك هوادار تراختور در آبهاي اطراف جزيره كيش


تك توران : بر اساس اخبار رسيده « حميد رضا ديزجي » اهل تبريز ، هوادار متعصب و دو آيشه تراختور آزربايجان متاسفانه چند روز پيش بر اثر سانحه ! دريايي در آبهاي نزديك به جزيره كيش غرق و جان به جان آفرين تسليم كرده است.

قهرمان ملي آزربايجان « ابراهيم رشيدي » به زندان تبريز انتقال يافت


تك توران : بر اساس اخبار دريافتي ابراهيم رشيدي ( ساوالان ) فعال سرشناس و نستوه حركت ملي آزربايجان جنوبي بعد از تحمل 67 روز انواع شكنجه روحي و جسمي در اداره اطلاعات اردبيل روز پنجشنبه 10 فروردين 1391 به زندان تبريز انتقال يافته است .

کولاک خسرو امیری و پریسا ارسلانی دو هنرمند آزربایجانی در افق صدای آمریکا ــ ويدئو


تك توران : امشب پنجشنبه دهم فروردین برنامه افق تلویزیون صدای امریکا با موضوع موسیقی آزربایجان، مهاجرت برای حفظ فرهنگ از دو هنرمند آزری یعنی آقای خسرو امیری و پریسا ارسلانی دعوت کرده بود که حضور و بیان مطالب از سوی این هنرمندان موجب شعف ملت آزربایجان گردید،

چهارمین شماره نشریه سوسما منتشر گردید


تك توران : با تلاش جمعی از فعالین مدنی آزربایجان نشریه سوسما شماره چهارم خود را منتشر و در اختیار عزیزان قرار داد. در این شماره که بیشتر مطالب حول محور " اورمو گولو و بحران خشک شدن اورمو گولو " می باشد

آذربايجان استفاده از آسمان خود برای حمله به ايران را تکذيب کرد


تك توران : جمهوری آذربایجان گزارش مجله فارين پالسی مبنی بر تحویل چند فرودگاه نظامی این کشور به دولت اسرائیل برای حمله احتمالی به ايران را تکذيب کرد.

به گزارش منابع خبری، آذربايجان اعلام کرد که خاک اين کشور هرگز سکوی حمله به ایران نخواهد شد.

۱۳۹۱ فروردین ۱۰, پنجشنبه

هشدار : چه عواملي باعث مي شود حركت ملي آزربايجان روز به روز محافظه كارتر شود ــ ياشار گؤنئيلي


تك توران : مدتي است كه احساس مي شود حركت ملي آزربايجان آرام آرام به سمت محافظه كاري پيش مي رود . اگر از هم اكنون نتوانيم جلوي حركت خزنده محافظه كاري غير منطقي در حركت را بگيريم در آينده اي نزديك شاهد ضربات بسيار جبران ناپذيري در حركت خواهيم بود .
برخي از عواملي كه سبب ايجاد چنين فضايي در حركت شدهاست عبارتند از :

پریسا ارسلانی در تلویزیون فارسی صدای آمریکا (برنامه افق)


تك توران : ساعت و زمان پخش : پنجشنبه ۱۰ فروردین۱۳۹۱
۲۱:۰۰ ایران ، ۱۹:۳۰ ترکیه ، ۱۲:۳۰ واشینگتن

وب سایت تلویزیون صدای آمریکا:

افت شدید سرعت اینترنت در اورمیه همراه با فرا رسیدن روز سیزده فروردین


تك توران : بنا به گزارش های رسیده، از دیروز(9 فروردین) عصر سرعت دسترسی به اینترنت در اورمیه به شدت محدود شده است. همچنین پروتکل هایی مانند "ساکس5 " و “HTTPS  با مشکل روبرو شده است.

دیدار نوروزی با خانواده زندانیان آذربایجانی در زنجان و میانه


تك توران : جمعی از فعالین مدنی و دانشجویان آذربایجانی با خانواده‌های «سعید متین‌پور»، «مهرداد کرمی»، «روزبه سعادتی» و «محمد احدی» در شهرهای زنجان و میانه دیدار و گفتگو کردند.

تحریم های جدیدآمريكا علیه سپاه پاسداران ایران


تك توران : وزارت دارایی آمریکا روز چهارشنبه (۲۸ مارس - نهم فروردین) تحریم های بیشتری را علیه آن دسته از شرکتهای مهندسی ایران به اجرا گذاشت که گفته می شود با سپاه پاسداران ایران درارتباط اند. این وزارت خانه همچنین افراد و شرکتهای حمل و نقل دریایی را که با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همکاری می کنند را تحریم کرده است.

جهانگيرزاده: وضعيت درياچه اورمیه تغيير نکرده است


تك توران : در ماه هاي پيش کار ويژه اي براي بهبود وضعيت درياچه اورمیه صورت نگرفته است. جهانگيرزاده، يکي از نماينده هاي اورمیه در مجلس، معتقد است: سازمان محيط زيست توانايي دفاع جدي از محيط زيست را ندارد و طبيعي است که چنين مشکلاتي به وجود مي آيد.

۱۳۹۱ فروردین ۹, چهارشنبه

اورمو گولو سد سينديران هاراي ايستيير - پخش چندين هزار تراكت و چسباندن برچسب در شهرهاي محتلف آزربايجان


تك توران : جمعي از فعالين حركت ملي آزربايجان، در آستانه سيزده فروردين روز حمايت از درياچه اورميه، با پخش هزاران تراكت در سطح شهر تبريز، به استقبال اين روز رفته و عمق اين فاجعه را يادآور شدند.
در ادامه تصاويري از تراكتهاي پخش شده را مي توانيد ببينيد

ایران ارمنیستانلا بیرگه طبیعت پارکی یارادیر


تك توران : ایرانلا ائرمنیستان بیرلیکده نوردوز سرحد بؤلگه‌سینده بئین الخالق طبیعت پارکی یارادا‌جاق.  ایرنا آگئنت‌لیگینه ایستینا‌دن، بو معلوماتی “آراز” آزاد اقتصادی بؤلگه‌سی‌نین رهبری صادق نجفی وئریب.
صادق نجفی پارکین یارادیلماسیندا مقصدین بؤلگه‌ده وحشی طبیعتی قوروماق اولدوغونو دئییب.

درگيري ما بين كردهاي تروريست و نيروهاي نظامي شهرستان سايين قالا در بامداد چهارشنبه - ۹ فروردین ۱۳۹۱ - چاغداش تبريزلي


تك توران : ساليان سال است كه مساله كرد و اهتمام به كردستاني جلوه دادن اراضي تاريخي آذربايجان جنوبي يكي از مسائل دائما درگير تركهاي آذربايجان جنوبي بوده است، احزاب تروريست خوي كردستان ايران و عراق از يك سو و هم نژادان فارس آنها از سويي ديگر تمام جوانب امر را جهت اشغال آرام  استان آذربايجان غربي از طرف اكراد كوه نشين فراهم نموده اند.

شيوه زندگی «جاسوسان ايران» در جمهوری آذربايجان


تك توران : «بازداشت های اخير (هواداران) مذهبی ايران و خبرنگاران مرتبط با ايران در جمهوری آذربايجان تنش های ميان دو کشور را برجسته تر کرده است، اما آيا اتهام سنگين جاسوسی می تواند به اتهامات سبکتری مانند قاچاق مواد مخدر يا سلاح تقليل يابد؟ انگيزه واقعی از بازداشت ها چيست؟»

محکومیت جدید نیما پوریعقوب ۹۱ روز حبس تعزیری


تك توران : نیما پوریعقوب، فعال دانشجویی طیف چپ دانشگاه آزاد تبریز، طبق حکمی که ۴ اسفند ماه سال گذشته از سوی شعبه‌ی ۱۰۴ دادگاه عمومی تبریز صادر شده است، به ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم شد.

آذربایجان جمهوریتی اردوسونو گوجلندیردی


تك توران : آذربایجان جمهوریتی ایسراییل‌دن ۱ میلیارد ٦۰۰ میلیون دو‌لارلیق حربی سورسات ساتین آلدی.
تورپاقلاری‌نین یوزده ایگیرمی‌سی ارمنی‌لرین ایشغا‌لی آلتیندا اولان آذربایجان جمهوریتی، سلاح‌لی گوجلرینی چاغین و بیلیمین گرک‌لرینه گؤره یئنیله‌ییر.

گزارشی از 66 روز بازداشت و زندان برای دانشجویان دانشگاه تبریز؛ مهرداد کرمی بعد از 95 روز همچنان در زندان


تك توران : مهرداد کرمی دانشجوی رشته برق-الکترونیک و دبیر سابق کانون آذربایجانشناسی دانشگاه تبریز سوم دیماه 1390 در محوطه دانشگاه تبریز هنگامی که قصد پیاده شدن از سرویسهای دانشگاه به قصد شرکت در کلاس درس را داشت، با همکاری مامورین حراست این دانشگاه توسط ماموران اداره اطلاعات تبریز بازداشت می شود.بازجویان اداره اطلاعات روزها قبل از دستگیری با تماسهای تلفنی از مهرداد می خواستند تا خود را به ستاد خبری این اداره معرفی کند اما در خواستهای غیر قانونی ایشان هر بار با جواب رد کرمی  مواجه میشد

بیانیه تند فعالین مهدویت خطاب به علی خامنه‌ای


تك توران : سایت نوپای «عمارپرس» وابسته به تیم محمود احمدی‌نژاد از تهیه بیانیه شدید‌اللحنی خطاب به علی خامنه‌ای از سوی گروهی از فعالین «مهدویت» در اعتراض به بازداشت علی‌اصغر سیجانی خبر داد.

حرکت آب شور دریاچه اورمیه به طرف اراضی کشاورزی


تك توران : محقق بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: هرگونه اضافه شدن آب به دریاچه موجب حرکت آب شور از سمت دریاچه به طرف اراضی حاشیه دریاچه و سفره‌های زیرزمینی آب در منطقه می‌شود.

۱۳۹۱ فروردین ۸, سه‌شنبه

بيانيه شماره 17 هواداران تراختور آزربايجان ـــ از فراخوان فعالين ملي براي نجات درياچه اورميه حمايت مي كنيم


تک توران : در طول چندين سال اخير در مورد فاجعه خشكيدن درياچه اورميه آنقدر صحبت شده است كه هر چه بگوييم تكرار حرفهاي گذشته است .
يك سال ديگر هم گذشت و همه ديديند كه اين حاكميت نه تنها كاري براي احياي درياچه انجام نداد بلكه با دادن وعده هاي واهي سعي در خريد وقت براي خشكاندن هر چه بيشتر درياچه اورميه داشت .

تیراندازى به سوى بشار اسد هنگام بازديد از باباعمر در حمص


تک توران : آخرين خبرهاى رسيده از سوريه حاكى است كه بشار اسد رييس جمهورى سوريه هنگام بازديد از منطقه ى باباعمر در شهر حمص، با رگبارى از آتش مواجه شد.
تلويزيون العربيه ضمن اعلام اين خبر به نقل از شوراى هماهنگى انقلاب سوريه اطلاع داد كه هنوز خبر دقيقى از تلفات و نتايج پيش آمده از اين تيراندازى به بيرون درز نكرده است.

جوک قومیتی نوعی هنر لفظی است!- احمد صدری


تک توران : احمد صدری جامعه شناس و استاد دانشگاه لیک فارست و از فعالین سرشناس ملی-مذهبی و جنبش سبز در مطلبی در گروه موسوم به «آزربایجان میللی حرکتی و یشیل حرکتی آراسیندا دیالوق» در فیس بوک، کار مانا نیستانی را ستود و جوکهای قومیتی را هنر دانسته و سوپاپ اطمینانی برای کاهش تنشها دانست.

فعالیت های سازمان تروریستی اتحادیه جوامع کردستان یا ک.ج.ک - اومود اورمولو

تک توران : از سال 2000 به بعد با مسائلی که در حوزه منطقه ای و جهانی رخ داد سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان شروع به تغیر در بافت فعالیت ها و استراتژیک خود نمود. حزب کارگران کردستان دیگر به مانند گذشته برای دولت های غربی و بزرگ منطقه جذابیتی نداشت و مجبور به تغییر روش از سمت استفاده از اسلحه به سیاست ورزی هر روزه بیشتر احساس میشد.

چه خوش گفت فردوسي پاكزاد ؟ ـــ كه يك سگ به از صد زن پارساي ! ــ ياشار گؤنئيلي


تك توران : شخصيتهاي بزرگ و تاريخي هر ملتي جزئي از هويت و شناسنامه آن ملت محسوب مي شوند . گاهي مواقع تاريخ يك ملت شاهد ظهور بزرگمرداني است كه حتي نام برخي كشورها تحت تاثير اسامي اين اسطوره ها قرار مي گيرند .
هر ملتي به تاريخ پر افتخار خود فخر مي ورزد تاريخي كه سازنده آن بزرگان آن ملت در گذشته بوده اند بنابراين هيچ ملتي به شخصيتهاي منفي كه مايه ننگ آن ملت هستند هرگز افتخار نمي كنند .

پخش هزاران تراكت در سطح شهر تبريز در ارتباط با اورمو گولو

تك توران: جمعي از فعالين حركت ملي آزربايجان، در آستانه سيزده فروردين روز حمايت از درياچه اورميه، با پخش هزاران تراكت در سطح شهر تبريز، به استقبال اين روز رفته و عمق اين فاجعه را يادآور شدند.

دیدارهای فاخته زمانی دبیر آداپ با اعضای پارلمان و اعضای هئیت مدیره سازمان عفو بین الملل سوئد و گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل

تك توران : فاخته زمانی مدیر انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی-آداپ و فعال حقوق بشر آذربایجانی با تنی چند از اعضای پارلمان سوئد و اعضای هیات مدیره سازمان عفو بین الملل در این کشور و گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل دیدار کرد.

۱۳۹۱ فروردین ۷, دوشنبه

تمدید قرار بازداشت دانشجویان زندانی دانشگاه تبریز برای دو ماه دیگر


تک توران : صبح امروز 7-ام فروردین 1391 ابلاغیه ای از طرف قاضی هاشم زاده معاون دادستانی دادگاه انقلاب تبریز به دانشجویان زندانی دانشگاه تبریز ارائه شد که در آن خبر از تمدید قرار بازداشت این دانشجویان به مدت دو ماه دیگر داده است.

اردوغان اوباما ايله داغليق قاراباغ و اويدورما "ائرمني سويقيريمي" مسله‌لريني موزاکيره ائديب

تك توران : جنوبي کورئيانين پايتاختي سئول شهرينده نووه تهلوکه‌سيزليگي سامميتي اؤنجه‌سي تورکييه‌نين باش نازيري رجب تايييپ اردوغانين آبش پرئزيدئنتي باراک اوباما ايله گؤروشونده داغليق قاراباغ موناقيشه‌سينين حلي مسلسي ده موزاکيره اولونوب.

قرار بازداشت مهرداد کرمی به مدت 10 روز دیگر تمدید شد

تك توران : قرار بازداشت مهرداد کرمی فعال دانشجویی حرکت ملی آذربایجان برای چندمین بار پیاپی تمدید گردید.مهرداد کرمی بیش از 90 روز است  که پس از طی بازجویی توسط اداره اطلاعات تبریز، در بند مالی زندان تبریز در بازداشت موقت  به سر میبرد.وی مورخ 3 دیماه 1390 هنگام عزیمت به دانشگاه با همکاری حراست توسط نیروهای اطلاعاتی در شهر تبریز دستگیر شد.

سوریه‌ده ایتن تورک ژورنالیستلر ایران ایطیلاعاتی‌نین الینده‌دیر

تك توران : بیر موددت اوول سوریه‌ده ایتکین دوشن تورکیه‌لی ایکی ژورنالیستین بو اؤلکه‌ده تاثیر گوجونه مالیک ایران کشفیاتچی‌لارینین نظارتینده اولدوغو بیلدیریلیر. معلوماتا گؤره، ژورنالیستلره نظارتده ساخلایان شخص‌لر اونلاردان تورکیه‌یه قارشی سؤوده‌لشمه واسیطه‌سی‌ کیمی ایستیفاده ائتمه‌یه حاضیرلاشیر. بئله کی، ایکی ژورنالیستین تورکیه‌ده یاشادیغی ایددیعا اولونان ایران رژیم موخالیف‌لری ایله موبادیله‌سی‌نین طلب اولوناجاغی بیلدیریلیر

محمود احمدی‌نژاد: فردوسی٬ مکتب پیامبر اسلام را «نجات» داده است!!


تك توران : محمود احمدی‌نژاد٬ رئیس دولت دهم گفته که فردوسی٬ مکتب پیامبر اسلام را «نجات» داده و آدم‌هایی حقیر و کوچک می‌خواهند همواره «به عنوان پیشقراول ملت ایران، نقش آفرینی کنند.»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری، آقای احمدی‌نژاد شامگاه شنبه (پنجم فروردین) در جمع گروهی از ایرانیان مقیم تاجیکستان این مطلب را بیان کرده است.

ايسماعيل جميلي ــ تبريز + ويدئو

تك توران : تربت  تبریز دیر تنداسمه ای بادصبا          بو   پریشانه دئییل آرتیق پریشانلیق روا 

گیزله نن بیر گنج وار  بو کسوت ویرانه ده           اسم اعظم بیلمه سن اولماز نه وار دیر برملا

ظاهری گؤزله عیان اولمازعیاری بو زرین         حسن یوسف دیر زلیخاسی گرک وئرسین بها

فرانسا مینسک قروبو ائش‌باشقانلیغیندان چیخاریلدی

تك توران : آوروپا پارلمانی دیش ایلیشکیلر کومیسونوندان فرانسایا پیس خبر گلدی.
کومیسیون، فرانسانین آوروپا گوونلیک و ایش بیرلیگی تشکیلاتی (آگیت) مینسک قروبو ائش‌باشقانلیغین‌دان چیخاریلماسینی اؤن گؤرن بلگه‌نی پارلمانا گؤندردی.

۱۳۹۱ فروردین ۶, یکشنبه

كارتوني در مورد درياچه مظلوم اورميه

تك توران : براي درك عميق كودكان آزربايجاني نسبت به فاجعه خشكيدن درياچه اورميه اخيراً كارتوني از طرف فعالين ملي آزربايجان در اين مورد ساخته شده است .
كارتون را از لينك زير دريافت كنيد .

مسئول برکنار شده زندان ارومیه به جرم قتل دو زندانی، ترفیع شد

تك توران : خبرگزاری هرانا - فردین کُردلَر، مسئول اسبق حفاظت اطلاعات زندان مرکزی ارومیه، علی رغم اتهامات بسیار، در دادگاه تبرئه و پس از آن با ارتقای مقام در سطحِ استان آذربایجان غربی مواجه شده است.

تعداد پناهندگان سوریه در ترکیه از مرز ۱۷ هزار نفر پا فراتر گذاشت


تك توران : وزیر دادگستری ترکیه: برای تامین امنیت جانی رانندگان و کارفرمایان ترکیه، بررسیهای وزراتخانه های امور خارجه و ترابری در زمینه گذرگاه آلترناتیو ادامه دارد.

تعداد شهروندان سوریه که با فرار از قتل عام ها در کشور وارد ترکیه شده اند، از مرز ۱۷ هزار نفر پا فراتر گذاشت.

از مفاد اطلاعیه اداره اماکن به کلیه پیرایشگران مردانه تبریز : نامگذاری فقط به زبان فارسی مجاز است!! ــ تصویر


تک توران : بنابر اخبار رسیده ، اداره نظارت بر اماکن عمومی آزربایجانشرقی طی اطلاعیه ای که به کلیه پیرایشگران تبریز ابلاغ گشته است در 19 بند توصیه های خود را دیکته کرده است .
بند 4 این اطلاعیه صراحتاً اعلام می دارد : « نام گذاری واحد صنفی باید با نام فارسی با مضامین عفت عمومی باشد».
بند 4 این اطلاعیه مصداق بارز فاشیسم دولتی در کشور ایران نام را به اثبات می رساند .
طیف فعالین مستقل حرکت ملی آزربایجان جنوبی


 

آیدین خواجه ای فعال مدنی آزربایجان بازداشت شد


تک توران : صبح امروز - شنبه 5 فروردین 1391، آیدین خواجه ای فعال شناخته شده حرکت ملی هنگام خروج از منزل در تبریز بازداشت شد. با اینکه تا کنون از محل انتقال ایشان خبری در دست نیست اما گمان میرود این دستگیری جهت گذراندن محکومیت حبس شش ماهه وی باشد.

بازجویی و تهدید هنرمند آزربایجانی توسط اداره اطلاعات اورمیه

تک توران : بنا به خبر های رسیده آقای ولی لطف دخت یکی از هنرمندان آزربایجانی چند روز قبل توسط اداره اطلاعات اورمیه به ستاد خبری این اداره احضار شده و مورد بازجویی و تهدید قرار گرفته است. این هنرمند برجسته که دارای مدرک دکترای هنر نیز میباشد قصد داشت همراه با گروهی 15 نفره اقدام به اجرای نمایشی با موضوع فداکاری های انور پاشا برای آزبایجان در شهر آدانای ترکیه کند که طی تهدید وزارت اطلاعات مجبور به لغو برنامه شد.