۱۳۹۰ مهر ۱۵, جمعه

خبر تکمیلی ازممانعت نيروهاي امنيتي از برگزاری مجلس یادبود خانواده جعفرزاده در زنجان


تک توران: ممانعت نيروهاي امنيتي از برگزاری مجلس یادبود خانواده جعفرزاده در زنجان با كارشكني، دخالت و فشارهای نيروهاي امنيتي و اطلاعات نیروی انتظامی زنجان و دستگيري دو ساعته رضا عباسي، مجلس یادبود خانواده مرحوم جعفرزاده كه قرار بود در روز جمعه از ساعت 10:30 الی 12 در مسجد مهدیه زنجان برگزار شود، لغو گرديد
 و حاضران به جاي سوگواري براي دوستانشان با درهاي بسته مسجد كه با حضور ماموران امنيتي و اطلاعاتي قوروق شده بود، مواجه گشتند.

مراسم يادبودي كه از سوي فعالان مدني، همفكران و دوستداران ابراهيم جعفرزاده و مينا كهربايي - که هردو از فعالين شناخته شده حركت ملي آذربايجان بودند- و فرزندشان آيلا كه در روز جمعه در زنجان تعيين شده بود، از روز گذشته اطلاع رساني شده بود. دیروز (پنجشنبه 14 مهر) پس از نصب گسترده اعلامیه‌های مجلس یادبود خانواده مرحوم جعفرزاده در سطح شهر زنجان، کلانتری 12 زنجان واقع در سبزه میدان به مسجد مهدیه (محل برگزاري مراسم) رفته و به خادم مسجد دستور داده بود که روز جمعه به هیچ وجه درب مسجد باز نخواهد شد. پس از اطلاع از این موضوع، «رضا عباسی» از فعالين مدني آذربايجاني به کلانتری 12 رفته و از رئیس کلانتری علت را جویا مي شود که رئیس کلانتری پس از سوالاتي پیرامون اینکه « چرا متن اعلامیه ها به زبان ترکی است؟، چرا عکس همراه با کراوات چاپ شده؟ و چرا عکس زن در اعلاميه چاپ شده است؟» به مؤاخذه عباسي مي پردازد و در نهایت نیز اعلام مي دارد که «بنده مأمورم و معذور و دستور از مقامات بالاست و اطلاعات بيشتري در مورد علت ممانعت از برگزاري مراسم در مسجد ندارم.» وی همچنین در مورد اینکه کدام شخص، ارگان یا نهادی این دستور را صادر کرده است پاسخی نمي دهد. در حدود ساعت 18 «سروان کرمی» رئیس کلانتری دوباره با رضا عباسی تماس

 گرفته و اعلام مي دارد كه به اداره اطلاعات نیروی انتظامی زنجان مراجعه نموده و با «سرهنگ اسدی فر» در مورد مجلس يادبود مذاکره كند. در همين راستا عباسی از ساعت 20 به اطلاعات نيروي انتظامي رفته و با آنها صحبت مي كند و در نهایت در آنجا اعلام مي كنند که شورای تأمین استان دستور داده است به هر صورت که باشد این مراسم نباید برگزار شود و بيان مي كنند كه حتی با برخوردهای فیزیکی و دستگیرهای گسترده بايد مانع از برگزاري مراسم شويم.

 همچنين از رضا عباسی تعهدي مبني بر قبول مسئوليتهاي برگزاري مراسم و عواقب ناشي از آن گرفته مي شود و دوباره اعلام مي كنند كه در صورت برگزاری هر گونه مراسم در مسجد، شدیداً با آن برخورد خواهد شد. در ادامه به وی گفته مي شود که همین الان باید خبر لغو مراسم را به همه اطلاع دهید تا کسی به مسجد نیاید و باز هم به عباسي تاكيد مي كنند كه صبح هم بايد به تنهایی در مقابل مسجد ایستاده و همه کسانی که به آنجا می‌آیند را بدون هیچ گونه جلب توجهی رد کنید تا کسی مقابل مسجد تجمع نکند. مذاکره رضا عباسی در اداره اطلاعات نيروي انتظامی تا ساعت 23 شب به طول مي انجامد وصحبتهاي سه ساعته آنان بيشتر به تهديدها و تعهد گرفتن‌هاي ماموران اطلاعاتي محدود مي شود.

 تهديدها و تعهدها جهت ممانعت از برگزراي مراسم بدين جا ختم نشده و صبح روز جمعه (زمان اعلام شده براي مسجد) هنگامی که رضا عباسی در مقابل مسجد مي ايستد تا براي ميهمانان و حاضران در مراسم عزاي خانواده جعفرزاده، علت بسته بودن دربهاي مسجد و لغو مراسم را توضيح دهد كه مأموران اطلاعاتي با لباس شخصی در اطراف مسجد حضور مي‍‌‌يابند تا در صورت وقوع تجمع احتمالي، با آن برخورد کنند.

 در حدود ساعت 11 نيز دو اتومبیل یکی با سرنشينان لباس شخصی و ديگري با لباس انتظامی، رضا عباسی را در مقابل مسجد دستگیر کرده و پس از طی مسیری، با اعلام اینکه احتمالا شما و دوستانتان قصد دارید در خانه خود برای خانواده ابراهیم جعفرزاده مراسم برگزار کنید، دوباره تهدید به برخورد و دستگیری کرده بودند و برای بار دوم نیز از وی تعهد گرفته بودند که در خانه خود نیز هيچ گونه مراسمی برگزار نکند.

 ماموران و نيروهاي امنيتي و اطلاعاتي بعد از چندين ساعت از زمان اعلام شده براي مراسم و اطمينان از عدم برگزاري مراسم يادبود خانواده جعفرزاده در زنجان، رضا عباسي را آزاد مي كنند. لازم به ذکر است که با توجه به ممنوعيت نصب اعلاميه‌ها و اطلاعيه‌هاي ترحيم يا ديگر اطلاعيه‌ها به زبان تركي در ايران، توجه مردم به اطلاعيه ها جلب شده بود؛ به طوری که در کنار هر اعلامیه‌ای چندين نفر مشغول خواندن متن اعلاميه بودند. هر چند كه این اعلامیه ها پس از مدت زمان اندكي پس از نصب بر تابلوها، در هنگام غروب از سوی افراد ناشناسي پاره شده بود. در حالی که در یک تابلو چندین اعلامیه چسبانده شده بود،

 فقط اعلامیه‌های مربوط به مراسم يادبود خانواده جعفرزاده پاره شده بود. يادآوري مي شود كه ابراهيم جعفرزاده همراه همسرش مينا كهربايي و دختر خردسالش آيلا، در روز دوشنبه چهارم مهر 1390 طي يك سانحه رانندگي در اطراف شهر خوي جان باختند. خانواده جعفرزاده از فعالين حركت ملي آذربايجان در خوي بودند كه سالهاي متمادي است كه به دليل فعاليتهاي مدني خويش با زندانها، تبعيدها و تهديدات متعدد مواجه بودند. ضمن آنكه در مراسم تشييع جنازه اين افراد در روز سه شنبه پنجم مهر نيز بيش از 60 تن از فعالين آذربايجاني با ضرب و شتم دستگير گشته بودند كه از اين تعداد چهار نفر از دستگیرشدگان مراسم تشییع جنازه در خوي (شیرزاد حاجیلو، بهمن نصیرزاده، وحید فائزپور و شهرام یوزباشی) بیش از ده روز است كه در زندان مرکزی این شهرستان محبوس شده اند. این در حالی است که علی رغم تعیین قرار وثیقه ده میلیون تومانی برای هر کدام از این چهار نفر، بازپرس پرونده از صدور قرار آزادی براي آنها امتناع می نماید.