۱۳۹۱ مهر ۲۶, چهارشنبه

واشینگتون پست: تمایل آذربایجان به غرب ایران را دیوانه کرده است

تك توران : در سالهای اخیر جنگ ایدئولوژیک آذربایجان در برابر ایران بالا گرفته است. واشینگتن پست از مهمترین روزنامه های آمریکا ضمن نوشتن اینکه آذربایجان می خواهد به عنوان کشوری “آنتی ایران” خود را به دنیا معرفی کند افزود، آخرین سلاح این جنگ خواننده بسیار مشهور آمریکا جنیفر لوپز بود.


زیرا کنسرت ماه گذشته جنیفر لوپز در باکو در اصل نشان دهنده چهره فرهنگی متمایل به غرب آذربایجان و مبارزه طلبی در برابر حکومت دینی ایران است. وقتیکه جنیفر لوپز در ساحل دریای خزر بر روی صحنه باکو کریستال هال در حضور ۳۰ هزار طرفدارش گفت “سلام معشوقه های من” در حالیکه جوانان آذربایجان را جادو می کرد انگار در آنسوی ساحل خزر آیت الله ها را غرق در عصبانیت می کرد.

یک مقامی آذربایجانی که در کنسرت جنیفر لوپز بود گفت: “شدت عصبانیت ایرانیها را می توان حس کرد. چنین اتفاقهایی در آذربایجان آنها را دیوانه می کند

تاثیرهای تغییرات در آذربایجان بر روی سران ایران تصادفی نیست. بر عکس آذربایجان از کشوری لائیک متمایل به غرب بودن و نقش ضد ایرانیش لذت می برد. بطور خلاصه آذربایجان تمام نداشته های ایران را دارد.

در حالیکه ایران هر روز منزویتر شده و شدت تحریمها را حس می کند، همسایه شمالی یعنی آذربایجان در مسیری برعکس در حرکت است. در سایه ذخایر عظم نفت و گاز دریای خزر و خطوط انتقال سوخت اوروای تشنه به انرژی را سیراب کرده و پیوندهای محکم فرهنگی و سیاسی با غرب می بنند.

در برابر چهره سرکوبگر و توتالیتر ایران، می توان چهره ای از آذربایجان کشید که در آن بدور از فاشیسم دینی، حضور زنان در ورزشفعال بوده و کشوری است که شرایط زندگی غربی در آن پسندیده میشود

افزون بر این آذربایجان روابط دیپلماتیک و اقتصادی با دشمن اصلی ایران اسرائیل می بندد

سران آذربایجان ضمن اشاره به روابط تهران باکو می گویند این سیاستها هیچ ابه سوی ارتباطی به ایران ندارند. اما با هر قدمی که آذربایجان به سوی مدرن شدن بر میدارد و هر هنرمند مشهوری که در آذربایجان به روی صحنه می رود از مشروعیت حکومت ایران کم کرده و باعث آزار هر چه بیشتر ایرانیها می شود.

مثلا، به نظر سفیر سابق آمریکا در آذربایجان متیو بریزا که اکنون مشاور مخصوص آمریکاست، آذربایجان بزرگترین تهدید در دراز مدت برای ایران است. آذربایجان هر روز از لحاظ اقتصادی قویتر شده و روابط خود با کشورهای منطقه و اوروپا بهبود می بخشد. و رژیم ایران هر روز ضعیفتر می شود.

با همه اینها نمی توان گفت آذربایجان یک مدل کاملا بی نقص است. جکومت آذربایجان یک رژیم تک حزبی است. هر روز اخبار نقض حقوق بشر و رشوه در گژارشهای فعالین حقوق بشر گفته می شود. و بیش از ۲۰ سال است که با همسایه اش ارمنستان در مورد قره باغ اشغالی اختلاف دارد و این باعث صدمه دیدن اعتبار آذربایجان در جامعه جهانی می شود.

هرچند حکومتهای غربی برای سرعت بخشیدن به روند اصلاحات در آذربایجان فشار می آورند ولی وقتی به آذربایجان نگاه می کنند چهره ناموفق ایران بسیار بیشتر دیده می شود

یک دیپلمات غربی که نخواست نامش فاش شود در مصاحبه ای که از باکو به واشینگتن پست داد گفت: ایرانیها در شرایطی که در اثر تحریمها منزوی شده اند آذربایجان را یک رقیب در حال رشد و بازیگر منطقه ای می بینند. سفارتهای جدید رد آذربایجان گشایش یافته و سرمایه گذاریهای خارجی به آذربایجان سرازیر میشوند. آذربایجان منفعت میکند و ایران می بازد.

کنسرت جنیفر لوپز در باکو تنها قدم اول انفجار فرهنگی در آدربایجان بود. در هفته های اخیر از ریحانا تا شکیرا خواننده های مشهور زیادی به آذربایجان آمده و کنسرت دادند. قشر محافظه کار آذربایجان هر چند از این کنسرتها ناراحت شدند ولی به روی خود نیاوردند. دهها هزار جوان آذربایجانی مبالغی قابل توجه در حدود یک چهارم حقوق خود را خرج کرده و برای دیدن کنسرتها سرازیر شدند

سران آذربایجان میگویند برگزاری جام جهانی فوتبال زیر ۱۷ سال زنان در باکو و جلب توجه رسانه های دنیا را علت اصلی برگزاری این کنسرتها است. سران آذربایجان می خواهند نشان دهند آذربایجان به عنوان کشوریست که به حقوق زنان احترام گذاشته و زنان را برای شرکت در ورزش و فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی تشویق می کند.

دست راست الهام علیف در سیاست خارجی، نوروز ممدوف گفت: “ما اعتقاد داریم حکومتی لائیک و رو به جلو برای آینده آذربایجان بسیار مفید است”. غیر از این سران آذربایجان در خلاف جهت بودن سیاستهای آذربایجان با کشورهای محافظه کار منطقه خصوصا ایران را یک تصادف می دانند

همراه با رشد اقتصادی در سال ۲۰۰۰ تولید نا خالص داخلی آذربایجان در اوسط دهه گذشته با رشد ۳۵ درصدی همراه شد. در دهه گذشته آذربایجان به عنوان یکی از کشورهایی که بیشترین رشد اقتصادی را داشت، با پشت سر گداشتن بحران اقتصادی اوروپا در طی ۱۰ سال میزان فقر در آن از ۵۰% به ۱۶% کاهش یافت

حکومت مرکزی برای بالا بردن استانداردهای سلامت و آموزش تلاش زیادی کرد. مدیر آژانس حفظ فرهنگ و تاریخ آذربایجان میکائیل جباروف گفت: در حقیقت زیاد تغییر نکردیم، فقط دیگران فهمیدند که ما چگ.نه کشوری هستیم. در آذربایجان صد سال پیش هم برای دختران مدرسه بود و اولین کشوریمسلمانی بودیم که به زنانحق رای دادیم. این طرز فکر در آن زمان تشکیل یافته اند

به نظر حکومت آذربایجان تا مدتی قبل از این وضعیت هیچ مشکلی با همسایگان خود نداشت. ناراحتی و بهانه های ایران بعد از روابط نزدیک آذربایجان و اسرائیل و ترور دانشمندان هسته ای ایران شروع شد.

حکومت آذربایجان ضمن رد ادعاهای بی اساس ایران، اینبار در بهمن ما ۱۳۹۰ حکومت آذربایجان از دستگیری ۲۲ ایرانی که قصد سوء قصد به دیپلماتهای اسرائیلی در باکو را داشتند خبر داد. بعدا در دادگاه مشخص شد که این متهمان قصد داشتند طی ترورهای سری ماموران آمریکای و چندین هدف دیگر را ترور کنند.

در نهایت اختلاف اصلی بین دو کشور به خاطر مسابقات یوروویژن ۲۰۱۲ در باکو بالا گرفت. آذربایجان از این فرصت برای جلب توجه جهانی استفاده کرده و میلیاردها دلار برای آن هزینه کرد، و ایران سعی کرد مسابقات را ضد اسلام و ” رژه همجنسگرایان” وانمود کند و به این بهانه جلوی کنسولگری آذربایجان در تبریز تظاهرات ترتیب داد.

رئیس واحد اجتماعی و سیاسی آذربایجان علی حسنوف در جواب گفت: “نمی دانیم چه کسی این فکرها را به ذهن آیت الهه های ایرانی تژریق می کند. کا مسابقات آواز برگزار می کنیم، رژه همجنسگرایان خیر!” دیپلمات غربی که نمی خواست نامش فاش شود نیز گفت: “توسعه ای که آذربایجان توسط موزیک پاپ به سوی جامعه جهانی دارد جزو سیاست خارجی استراتژیک حکومت است و م خواهند از یک طرف بگویند ما یک کشور قوی هستیم و قادریم در استانداردهای بین المللی مراسم برگزار کنیم، و از طرف دیگر تمرکز حکومت ایران را به هم می زنند.