۱۳۹۱ آبان ۷, یکشنبه

«مرزبانان جمهوری آذربایجان یک گروه مسلح را به خاک ایران عقب راندند»


تك توران : اداره مرزبانی جمهوری آذربايجانی در اطلاعیه ای از خنثی سازی تلاش يک گروه مسلح ايرانی خبر داده است که به گفته آن قصد ورود به منطقه مرزی «جليل آباد» را داشتند.

بر اساس اين گزارش، وقتی که نيروهای مرزبانی جمهوری آذربایجان ظهر روز جمعه متوجه ورود اين گروه به داخل مرزهای کشور شدند، افراد اين گروه شروع به تيراندازی به سمت نيروهای آذربايجانی کردند که طی درگيری مسلحانه میان طرفین، يکی از افراد اين گروه به نام علی قربان وند متولد ۱۹۸۹، مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به دست نيروهای مرزبانی جمهوری آذربايجان افتاد.

این گزارش حاکی است که ديگر افراد گروه توانسته اند به داخل مرز ايران فرار کنند. در بازرسی از محل درگيری يک قبضه اسلحه و مقداری فشنگ کشف و ضبط شده است. نماينده مرزبانی ايران نيز به محل حادثه دعوت شده و در جريان درگيری قرار گرفته است.

اين برای چندمين بار طی سال جاری است که جمهوری آذربايجان از خنثی سازی تلاش گروه های مسلح برای ورود به خاک اين کشور خبر داده است. تقريبا در همه موارد انگيزه ورود مسلحانه به خاک آذربايجان، قاچاق مواد مخدر عنوان شده است.

اين گزارش می افزايد که به رغم درخواست مکرر جمهوری آذربايجان از ايران در رابطه با ممانعت از ورود افراد مسلح و قاچاقچيان مواد مخدر با خاک آذربايجان، مرزبانی ايران تاکنون اقدامی در راستای بهبود وضعيت انجام نداده است.

بیانیه مطبوعاتی اداره مرزبانی جمهوری آذربایجان می افزاید که دولت باکو چندين بار اسامی کسانی که بعد از درگيری مسلحانه به خاک ايران متواری شده اند را به طرف ايرانی داده است، اما طرف ايرانی تدابيری اتخاذ نکرده است. ايران به نوبه خود مدعی است که خود يکی از بزرگترين قربانيان قاچاق مواد مخدر است و تمام تلاش خود را برای مسدود کردن مرزها انجام  می دهد.

ايران و جمهوری آذربايجان بيش از ۶۱۰ کيلومتر مرز زمينی دارند.

مرزبانی آذربايجان اعلام کرده است که خطر مرگ آقای قربان‌وند بعد از عمليات جراحی، هم اکنون رفع شده است و وضعيت وی رو به بهبودی است. به محض بهبودی نسبی وی، بازجویی ها برای روشن شدن ابعاد اين حادثه و هويت ديگر افراد عضو اين گروه مسلحانه آغاز خواهد شد.

در مواردی از درگيری های مسلحانه در مرز ايران و جمهوری آذربايجان، علت درگيری ها، «ورود غيرقانونی» پرسنل نظامی دو کشور به مرزهای همديگر عنوان شده است که در چندين مورد به کشته شدن نيروهای مرزبانی نيز منجر شده است.
 راديو فردا