۱۳۹۱ آبان ۳, چهارشنبه

آقای توکلی؛ خود کرده را تدبیر نیست! ــ اكبر اعلمي


تك توران : وجود برخی نقاط و ویژگی های مثبت در آقای احمد توکلی نماینده مجلس نهم، تاحدودی او را از سایر اصولگرایان ممتاز کرده است. با این وجود او هم در مجلس هفتم مانند بسیاری از  افراد وابسته به قبیله سیاسی اصولگرایان، جزء کسانی بود که همواره خود را آگاه و بابصیرت و خط کش و مدافع بیضه اسلام، و رقبای سیاسی خود را بی بصیرت می پندارند و بر این باورند که کردار، پندار و گفتار آنها عین اسلام و منطبق بر حقیقت و مصالح ملی است و هرکس که متفاوت با آنها بیاندیشد و سخن بگوید راهش به خطاست و مستحق شماتت و چه بسا متهم به عدم اعتقاد و التزام به اسلام و نظام و قانون اساسی است و لاجرم اگر بر او خیلی منّت بگذارند و مکافاتش را مستحق تخفیف بدانند، حداکثر حکم به زیستن وی در وطن و البته دور از دسترس قدرت صادر خواهند کرد!

هنوز فراموش نکرده ام که یکبار بخاطر اصرار بنده برای فراخواندن رئیس جمهور به مجلس، وی که آنرا مغایر با خواسته های رهبری و اقدامی در جهت تضعیف بیضه الاسلام و نظام می پنداشت، با حالتی ترحم انگیز خطاب به اینجانب گفت"برای شما متاسفم بروید و توبه کنید تا شاید عاقبت بخیر شوید"! این جمله برایم گران آمد و باو پاسخ دادم؛ "برای خود و امثال خودت متاسف باش زیرا آنچه را که شما در آیینه می بینید ما در خشت خام می بینیم. زمانی به حقایق پی خواهید برد که دیگر دیر شده است!

ظاهرا مدتی است که این پیش بینی راقم به حقیقت پیوسته است و پس از رسیدن نظام به نقطه بحرانی، اکنون آقای توکلی در گفتگوئی با هفته نامه تجارت فردا گفته است: "به نظر من دوره آقای احمدی نژاد سپری شده و ادامه صدارتش مثبت نیست."

خبرنگار با اشاره به کاهش ارزش ریال از او می پرسد: "بدون اینکه این سوال را از نگاه مغرضانه سیاسی بپرسیم، آیا واقعاً انتخاب وضعیت کنونی، به عنوان تنها گزینه اصولگرایان ارزش داشت که وضعیت کشور به این شرایط برسد. یعنی اگر الان بخواهید صادقانه صحبت کنید و نگویید مردم سوء استفاده می‌کنند یا مخالفان سیاسی تان و فکر می‌کنید برآیند اقتصادی کشور در مورد انتخاب شما در مرود گزینه ریاست‌جمهوری برآیند مثبتی داشت؟"

توکلی در پاسخ می گوید: "سوال شما جا ندارد. برای اینکه انسان با علم به آینده تصمیم نمی‌گیرد. ما آدم‌های معمولی هستیم. پیغمبران که به علم آینده دارند با اطلاعات معمولی تصمیم می‌گرفتند."

وی در بخش دیگری از این مصاحبه می گوید: "من ...اعلام کردم که اضطراراً به محمود احمدی‌نژاد رای می‌دهم. البته اگر علم امروز را داشتم به وی رای نمی‌دادم. چون کسی علم به آینده ندارد. معما چو حل گشت، آسان شود."!

گرچه بخشی از عملکرد آقای توکلی در مجلس طی دو سه سال اخیر قابل دفاع و تقدیر است و این نوشتار در مقام شماتت او نیست، اما باتوجه به مصاحبه اخیر وی ذکر چند نکته و پرسش از آقای توکلی خالی از فایده نیست:

الف-آیا آقای توکلی و امثال وی خود را خط کش حق و باطل و کفایت و عدم کفایت دیگران می دانند، اگر پاسخ منفی است؛ در این صورت چرا بخود اجازه می دهند تا آشکارا اعلام کنند دوره صدارت احمدی نژاد به پایان رسیده و ادامه صدارتش به مصلحت کشور نیست؟

1-       اگر وی خود را میزان و خط کش حق و باطل و کفایت و عدم کفایت دیگران می داند، باید توضیح دهد که منشاء و مبنای چنین حقانیتی چیست؟

2-       اگر وی به اعتبار اختیاراتی که از سوی موکلین نمایندگان به آنها تفویض شده است چنین حقی را برای خود و سایر وکلای مجلس قائل است، باید پاسخ دهند که آیا انها نسبت به سایرین نماینده ترند و یا خیر همه نمایندگان مجلس در یک سطح قرار دارند؟

3-       اگر همه نمایندگان مجلس به صفت نماینده مردم بودن در یک سطح قرار داشته و از حقوق یکسانی برخوردارند شایسته است به پرسش های زیر پاسخ دهند:

3.1-چرا وقتی که اینجانب در سال 1386 یعنی 5 سال پیش از آنکه در اثر عملکرد ناصواب دولت و حامیانش کشور و نظام این گونه به نقطه بحرانی برسد، در زنجان اعلام کردم "اگر مجلس، مجلس بود امروز عدم کفایت احمدی نژاد را صادر می کرد"(اینجا)، دوستان و هم مسلکان سیاسی توکلی به بهانه دفاع از مقدسات در پشت امام حسین پنهان شده و بلوا به راه انداختند که ای امّت چه نشسته اید؛ اعلمی استیضاح کابینه امام حسین را در سردارد!؟

 آیا آقای توکلی بیاد می اورد این جمله شبستری امام جمعه تبریز را که برای فروخوردن عقده های چندین و چند ساله ناشی از انجام وظایف نمایندگی راقم در مجلس، فرصت را مغتنم شمرده و عنان از کف داده و در خطبه های نماز جمعه تبریز اعلام کرد: " اينكه اين نماينده عنوان كرده اگر مجلس ما مقتدر بود به عدم كفايت سياسي رئيس جمهور راي مي داد، با فرمايشات مقام معظم رهبري مغايرت دارد(."!( اینجا

و اما امثال توکلی ها در برابر این قبیل هجمه های ناجوانمردانه علیه یک همکار مجلسی که صرفا در مقام انجام مرّ وظایف نمایندگی اش بود نه تنها سکوت پیشه کردند بلکه برای جلوگیری از به حدنصاب رسیدن امضاهای سوال از رئیس جمهور همچنان به کارشکنی های خود ادامه دادند!؟

3.2-آیا آقای توکلی بیاد می آورد وقتی که طرح تحقیق و تفحص در باره 350 میلیارد تومان هزینه های فاقد سند شهرداري تهران  و یا تحقيق و تفحص از هزینه های تبلیغاتی و تخلفات كانديداهاي نهمین دوره انتخابات رياست جمهوري که شامل همه نامزدهای ریاست جمهوری بود را تقدیم مجلس کردم و باوجود گرداوری بیش از 70 امضا در ذیل طرح و تصویب کلیات آن در مجلس، ایشان و هم کیشان اصولگرایشان با جوسازی علیه طراح آن مانع از تصویب نهائی آن در مجلس شدند!؟ اگر فراموش کرده اند، پیشنهاد می کنم که مصاحبه آنروز اینجانب با سایت بازتاب با عنوان اعلمی و پشت پرده خروج برخی طرح‌ها از مجلس را حتما بخوانند.

-وانگهی آنگاه که عده ای از نمایندگان و بویژه اینجانب اعلام کردیم که احمدی نژاد فاقد کفایت لازم برای باقی ماندن در سمت ریاست جمهوری است، چرا آقای توکلی و هم جناحی هایش آنها را به بی بصیرتی متهم کردند. آیا در قاموس آنان معانی واژه ها هم مقلوب شده و کسانی که با برخورداری از بصیرت لازم قادر به پیش بینی آینده هستند بی بصیرت و کسانی که از این موهبت محرومند صاحبان بصیرت به شمار می آیند!؟

ب-نامبرده ممکن است در واکنش به پرسش های فوق همان پاسخی را که به خبرنگار هفته نامه تجارت فردا داده است دوباره تکرار کرده و بگوید: "سوال شما جا ندارد. برای اینکه انسان با علم به آینده تصمیم نمی‌گیرد. ما آدم‌های معمولی هستیم. پیغمبران که به علم آینده دارند با اطلاعات معمولی تصمیم می‌گرفتند." و یا پاسخ دهد:" چون کسی علم به آینده ندارد. معما چو حل گشت، آسان شود."

در این صورت لازم است به پرسش های زیر پاسخ دهد:

هیچکس از آقای توکلی و دیگر نمایندگان مجلس و چهره های شاخصی که در مصدر امور قرار دارند انتظار معجزه ندارد. اما یک- با توجه به این که توکلی تاکنون دستکم دوبار کاندیدای ریاست جمهوری شده است و خود را شایسته این پست می داند و اتفاقا مورد تائید شورای نگهبان هم بوده است. لاجرم مهمترین ویژگی یک رئیس جمهور؛ برخورداری از تدبیر و مدیریت و بینش صحیح سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و درایت و دوراندیشی لازم برای پیش بینی آینده، به منظور هدایت کشتی بزرگی بنام کشور ایران در اقیانوس موّاج و پرتلاطمی به نام  جهان و مقابله با سختی ها و دشواری های احتمالی پیش رو است.

دو- وی مدعی است که دکترای اقتصاد دارد و اقتصاد را خوب می فهمد و حداقل چهار دوره در مجلس نقش موثری در تنظیم و تصویب بودجه داشته است. به این اعتبار حتما او با مدل‌ها و تکنیک‌های اقتصادسنجی و رگرسیون کاملا آشناست، در این صورت نیز از امثال او انتظار می رود که نه لزوما بر مبنای وضع موجود بلکه با تکیه بر نشانه ها، قرائن و شواهد و شاخص ها و متغیرهای کمی و کیفی موجود، تجارب و وقایع گذشته، استفاده از مدل‌ها و تکنیک‌های اقتصادسنجی و رگرسیون قادر به برآورد موقعیت‌های ناشناخته‌، پیشگوئی رویدادها و حوادث آینده و تحلیل رفتاری یک شخصیت در قدو قواره آقای احمدی نژاد در طول مدت 8 سال صدارتش باشد. مشابه با همان پیش گوئی های کارشناسان سازمان هواشناسی و یا پیش بینی های کارشناسانی که اقدام به نوشتن بودجه های سنواتی و یا برنامه های پنج ساله می کنند. بر این اساس:

1-اگر پیش بینی رفتارهای آینده کسی که به شدت متوهم؛ خودشیفته و کینه ای است؛ در هنگام سخنرانی در سازمان ملل هاله نور می بیند؛ مدیریت مراسم سخنرانی خود در دانشگاه  کلمبیا را به امام زمان نسبت می دهد؛ مجلس را به هیچ می انگارد، یارانه های پرحرف و حدیث پرداختی به  مردم را که از منابعی مانند فروش ارز به روش جاری تامین شده است پول پربرکت امام زمان می خواند؛ خود را شعیب بن صالح می پندارد؛ کسی جز خود را قبول ندارد؛ حاضر است بخاطر یک دستمال قیصریه را به آتش بکشد، از اطرافیان فاسد خود بصورت افراطی دفاع می کند؛ منافع شخصی خود و اطرافیانش را بر منافع ملی ترجیح می دهد؛ برخوردش با اعضای کابینه خود مشابه برخورد ارباب با رعیتش می باشد؛ رفتارش سراسر تناقض و چندگانگی است؛ در اثر یک سخنرانی در سازمان ملل برای رژیم صهیونیستی مظلومیت کسب کرده و دنیا را علیه ایران بسیج می کند و ...، برای آقای توکلی و امثال او آنقدر دشوار است که با ذکر جمله "چون کسی علم به آینده ندارد"، در مقام توجیه حمایت های همه جانبه اصولگرایان از عملکرد و سیاست های احمدی نژاد بر می آید، با توضیحاتی که ارائه شد، آیا هنوز هم می پندارند که شایستگی سکان داری کشور ایران را دارا هستند!؟

2-اگر اصولگرایانی همچون احمد توکلی همچنان پیش بینی رفتاری و دورنمای عملکرد احمدی نژاد را تنها در صلاحیت پیامبران می دانند سخت در اشتباهند زیرا  حتما حافظه آقای توکلی به ایشان یاری می دهد تا بیاد آورند که 6 سال قبل راقم با تکیه بر تجارب گذشته و قرائن و شواهد موجود و رفتارهای نامتعارف و عجیب احمدی نژاد پیش بینی چنین ایامی را می کرد و لاجرم با قاطعیت از عدم کفایت سیاسی او سخن راند و برای اولین بار تابوی سوال از رئیس جمهور را شکسته و طرح سوال از رئیس جمهور را در 16 محور اساسی به شرحی که در ادامه امده است، تهیه و شش ماه تمام تلاش کرد تا بلکه امضاها را به حد نصاب برساند اما همچنان که اشاره شد در اثر کارشکنی های شخص توکلی و همفکران وی در مجلس، احضار احمدی نژاد برای پاسخگوئی به سوالات نمایندگان ملت ناکام ماند. از آنجا که ممکن است مفاد این پرسش ها که اینک درستی آنها مو به مو باثبات رسیده است، به وادی فراموشی سپرده شده باشد، در زیر دوباره یادآوری می شود:

1" -ناتواني در اتخاذ سياست‌هاي مناسب براي مهار قيمت‌ها در بخش مسكن كه با نابساماني، رهاشدگي، هرج و مرج و تورم فزاينده در اين بخش همراه بوده است.

-2 اتخاذ تصميمات و سياست‌هاي پولي و مالي مغاير با قانون برنامه‌ي چهارم توسعه كه منتهي به رشد نقدينگي بيش از 50 درصد در سال جاري شده و به شدت تورم‌زا بوده است و نيز ضعف برنامه‌ريزي كه خود را به صورت ارائه‌ي متعدد لوايح متمم نشان داده است.

-3 طفره رفتن از پذيرش ضعف و مسووليت‌هاي دولت در نارسايي‌هاي موجود از جمله گراني‌هاي ماه‌هاي اخير و فرافكني و متوجه كردن تقصيرات به سوي اشخاص حقيقي و حقوقي ديگر.

-4 اتخاذ تصميمات غيركارشناسي، فراقانوني و خارج از توان و ظرفيت كشور در هيات دولت و خصوصا در سفرهاي استاني كه علاوه بر تداخل در وظايف كميته‌هاي برنامه‌ريزي استان‌ها و شهرستان‌ها و مغايرت برخي از آنها با بودجه مصوب و برنامه‌ي چهارم توسعه، موجب افزايش انتظارات غير قابل تحقق مردم و عدم اجراي بخش قابل توجهي از تعهدات دولت در سفرهاي استاني و در نتيجه گسترش نارضايتي‌ها و بدبيني شده است.

-5 دخالت‌هاي ناروا، دستوري و غير كارشناسي در امور اقتصادي و بانكي به منظور تنظيم بازار و پايين نگاه داشتن صوري قيمت‌ها، نظير واردات بي‌رويه‌ي ميوه، حذف تعرفه‌ها كه به اقتصاد ملي آسيب جبران‌ناپذيري وارد ساخته است.

-6 نقض مكرر برخي از اصول قانون اساسي، نظير اصول مندرج در فصل سوم مربوط به حقوق ملت و نيز اصل 141 اين قانون مبني بر ممنوعيت تصدي بيش از يك شغل و فيلترينگ گسترده سايت‌ها و وبلاگ‌هاي اينترنتي مجاز و محروم كردن برخي از دانشجويان از ادامه‌ي تحصيل.

-7 اتخاذ ديپلماسي تنش‌زا و ماجراجويي و ايراد سخنراني‌هاي حساسيت‌برانگيز و موضع‌گيري‌هاي تحريك‌كننده، غيرضرور و مغاير با مصالح ملي و عرف ديپلماتيك رايج در بعد سياست خارجي كه بهانه‌ي لازم را جهت تحت فشار قرار دادن و انزواي ايران به برخي از كشورهاي مخالف داده است و نيز اعطاي كمك‌هاي مالي و اعتباري به كشورهاي خارجي بدون اجازه‌ي مجلس.

-8 فقدان روحيه‌ي مشورت‌پذيري و تحميل نظرات خود و بي‌اعتنايي به هيات وزيران بدون توجه به اصل 137 قانون اساسي كه هيات وزرا را نيز در برابر مجلس مسوول و پاسخگو بيان مي‌كند و نيز تصميم‌گيري‌هاي عجولانه و مبتني بر سلايق شخصي به جاي كار كارشناسي كه باعث تحميل هزينه‌هاي بعضا كلان مالي و اخلال در نظام اقتصادي كشور شده است، نظير تعطيلات بدون برنامه و اطلاع قبلي و الحاق غير مترقبه سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان‌ها و ثابت نگاه داشتن ساعت رسمي كه مستظهر به تجربه‌ي جهاني بوده است.

-9 استفاده از ادبياتي كه موجب تصغير و تحقير مديران ارشد و مياني نظام از جمله وزرا و استانداران شده و به جايگاه و شان آنان آسيب جدي وارد مي‌سازد نظير تهديد آنان به گوش‌بري!

-10 انحلال صندوق‌هايي كه با مصوبه‌ي مجلس تاسيس شده و ادغام آن در صندوق مهر امام رضا (ع) بدون مجوز مجلس و عدم پيش‌بيني مكانيزم نظارتي لازم براي پرداخت تسهيلات مورد نظر.

11 -عدم پايبندي به شعارهاي انتخاباتي نظير مبارزه با مافياي نفتي و اقتصادي و كوتاه كردن دست آنان از اقتصاد كشور، آوردن نفت بر سر سفره‌هاي مردم و اجراي عدالت و كاهش فاصله‌ي طبقاتي.

-12 فضاسازي‌هاي احساسي و هيجاني مكرر در كشور و التهاب‌آفريني‌هاي نافي آرامش و امنيت اقتصادي كشور از جمله تبليغ مداوم معرفي مفسدان اقتصادي و عدم اقدام جدي در اين خصوص و همچنين بها دادن بيش از حد به فروع و اموري كه نوعا جنبه‌ي تبليغاتي دارد و در نتيجه بازماندن از اصول و وظايف اصلي دولت نيز از جمله‌ي اين محورهاست.

-13 بيان اظهاراتي كه به نحوي مردم و دولت را در مقابل مجلس قرار مي‌دهد. مصاديق آن در سفرهاي استاني فراوان است.

-14 عدم مراعات جايگاه رياست جمهوري و بيان اظهاراتي كه علاوه بر تنافر با سياست‌هاي رسمي نظام، موجب وهن شخصيت حقوقي رييس جمهور مي‌گردد از جمله ترغيب و تشويق مردم به عدم اكتفا به دو فرزند و خروج از سياست تنظيم و كنترل جمعيت و همچنين مخاطب قرار دادن نمايندگان مبني بر اينكه حواستان باشد سال ديگر انتخابات است.

-15 ناديده گرفتن خدمات گذشتگان و يا كوچك شمردن آن با هدف بزرگ‌نمايي اقدامات خود.

16 -عدم ثبات در مديريت كشور و تغييرات ناگهاني در وزارتخانه‌ها كه موجب بي‌ثباتي زايدالوصفي در مديران ارشد و مياني كشور شده است و نيز دخالت‌هاي مكرر و فراقانوني مشاوران و نزديكان رييس جمهور در امور وزارتخانه‌ها"(اینجا و اینجا)

طرفه آنکه اکنون بقول آقای احمد توکلی چون معما حل شده طرح ان برای اصولگرایان هم آسان شده است و پربیراه نیست که این روزها حتی نزدیکترین یاران و حامیان احمدی نژاد هم که زمانی او را معجزه هزاره سوم خوانده و او را مرتبط با عالم غیب و امام زمان به خورد خلق الله می دادند، جملگی بر طبل رسوائی عملکرد و سیاست هایش می کوبند و آشکارا از عدم کفایتش سخن به میان می آورند و خواهان برکناری وی قبل از پایان و به سرآمدن مهلت صدارتتش هستند. اما 5 سال قبل کجا و اینک کجا که خسارت های وارده بر کشور در اثر سوء مدیریت دولت احمدی نژاد غیرقابل جبران شده است!؟

بنابراین عقل و وجدان و انصاف ایجاب می کند که احمدی نژاد و حامیانش توبه کنند و از همه کسانی که 5-6 سال قبل امروز را در خشت خام می دیدند و به ضدیت با نظام و بی بصیرتی متهم می کردند، حلالیت بطلبند و با شجاعت به اشتباهات خود اذعان کنند و تا بیشتر از این دیر نشده است کار را به کاردان و کسانی بسپارند که نه معجزه، بلکه از تدبیر و توان و قدرت تحلیل وضع موجود و پیش بینی آینده و اداره مطلوب کشور برخوردارند. در این صورت شاید عاقبت بخیر شوند!

لینک های مرتبط:

شكستن تابوی"سئوال از رییس جمهوری و اعلام محورهای سوال از رئس جمهور و اسامی 35 نماينده امصاء کننده سوال توسط اکبر اعلمی

عدم کفایت احمدی‌نژاد و علت اصلی جاروجنجال نسبت به سخنرانی زنجان، در گفتگوی اکبر اعلمی با رادیو زمانه

متن کامل و بدون تحریف اظهارات "اکبراعلمی" در زنجان به نقل از سایت نواندیش

اعلمی و پشت پرده خروج برخی طرح‌ها از مجلس

طرح تحقيق و تفحص از شهرداري تهران و هزینه های فاقد سند

برای بررسی عملکرد احمدی‌نژاد در شهرداری ، اکبر اعلمی مجددا طرح تحقیق و تفحص خود را به مجلس ارائه کرد.

تصويب تحقيق و تفحص از هزينه‌هاي تبليغاتي نامزدهاي انتخاباتي رياست جمهوري در كميسيون برنامه

تصویر طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران مربوط به عملکرد دوره احمدی نژاد و پس از آن همراه با اسامی نمایندگان امضا کننده طرح

مقایسه سوالات ناکام دو مجلس هفتم و هشتم از رئیس جمهور و پاشنه آشیل و برگ برنده احمدی نژاد در انها!

پرسش های سطحی و کم مایه نمایندگان و پاسخ های تمسخر آمیز و بی اساس احمدی نژاد!

عزم ما براي احضار رييس‌‏جمهور به مجلس جدي است

مبناي علمي و قانوني برخي اقدامات شگفت‌انگيز، فراسيستمي، غيركارشناسي و خلق‌الساعه رئیس جمهور چيست؟

اعلمی: 50.8 درصد شرکت کنندگان در نظر سنجی از فراخوانی دکتر احمدی نژاد به خانه ملت استقبال کردند