۱۳۹۱ آبان ۱, دوشنبه

نه تبریز توسعه یافته ترین شهر ایران است و نه آزربایجان سر ایران! ــ دومان ساوالان


تك توران : سیاست رژیم ایران در مقابله با جنبش ملی آزربایجان در یک سال اخیر تغییرات محسوسی داشته و به نوعی میتوان گفت که هوشمندانه تر شده است. گرچه این تغییرات جنبه ها و ابعاد فراگیر تری دارد اما فعلا به یک مورد بسنده می کنم. " تبریز توسعه یافته ترین شهر ایران"! این شعاری است که گزارشگر مسابقه فوتبال تراختور - استقلال در مسابقه ای که یقینا پربیننده ترین برنامه تلویزیونی در آزربایجان بود به زبان آورد.



با توجه به اینکه تبعیض اقتصادی بین مناطق فارس نشین و آزربایجان، مهاجر فرستی استانهای آزربایجان و غارت منابع زیرزمینی آزربایجان مسایلی بوده که همواره مورد تاکید جنبش ملی آزربایجان جنوبی بوده است، به نظر می آید که رژیم ایران با سو استفاده از شعارهایی از این دست قصد ایجاد حس رضایت کذایی در آزربایجان را دارد.



این شعار چند ماه قبل با استناد به مجله ای با نام یو ان آپوستروف سازمان ملل در رسانه های داخل ایران منتشر شد. گرچه در جستجوی اینترنتی خود، مجله ای با عنوان یو ان آپوستروف نیافتم اما نسخه ی انگلیسی1 این خبر از عبارت " تبریز، جذاب ترین شهر ایران" استفاده کرده و در توضیح آن به جاذبه های توریستی از قبیل انواع غذاها و مساجد، بهداشت و همچنین سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی اشاره کرده بود که بسیار متفاوت از مفهوم توسعه است. ّ



نمونه خبرهایی که در لینک های زیر می آید برای هر آزربایجانی واقعیتی است که روزانه با آن سروکار دارند و بعید است که با این چنین شعارهایی در وضعیت موجود خود دچار تردید شوند. شعار " آزربایجان سر ایران است" هم به همین صورت مدتها مورد استفاده مبلغان رژیم بود که با افشاگریهای حرکت ملی آنچنان بی آبرو شد که دیگر مسئولان حکومتی هم آن را تاریخ گذشته و مسخره می دانند.



نرخ مهاجر‌فرستی آذربایجان ‌شرقی بیش از استانهای جنگ‌زده است

http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=1055449



در شهر تبریز بیش از 400 هزار نفر حاشیه‌نشین وجود دارد

http://www.aftabnews.ir/prtdz90j.yt0jx6a22y.html

یورد نت