۱۳۹۱ آبان ۹, سه‌شنبه

کمک ۱۳۵ میلیون دلاری سازمان ملل برای احیای دریاچه ارومیه


تك توران : محمد جواد محمدی زاده، رئیس سازمان محیط زیست ایران امروز ۸ آبان‌ماه اعلام کرد: "برنامه توسعه و عمران سازمان ملل متحد ۱۳۵ میلیون دلار برای حل مشکلات محیط زیست دریاچه ارومیه تخصیص داده است. این کمک‌ها برای رفع چالش‌های زیست محیطی مثبت است اما کافی نیست."

 
به اعتقاد مسئولان محیط زیست مشکل اصلی تالاب های کشور ایران از جمله دریاچه ارومیه، تالاب پریشان، گاوخونی و هامون در حال حاضر تامین نشدن حقابه این تالاب‌ها و یا به عبارتی بهره برداری‌های بی‌رویه و ناصحیح در بالادست این تالابها است که اجازه ورود آب به آنها را نمی‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس محیط زیست ایران همچنین عنوان کرد که حدود بیست و چهار هزار حلقه چاه غیر مجاز در حوضه دریاچه ارومیه وجود دارد که مقدار زیادی برداشت غیر قانونی آب از طریق آنها انجام می شود و "این امر باید مورد توجه مسئولان وزارت نیرو قرار گیرد."

وزارت نیروی ایران از مهرماه سال ۱۳۹۰ اقدام به رها سازی "حقابه" دریاچه ارومیه تا سقف ۱.۸ میلیارد متر مکعب کرده است؛ اما با توجه به شرایطی که مسیرهای رودخانه‌های منتهی به دریاچه به دلیل عدم لایروبی، برداشت‌های غیر مجاز در مسیر و انحرافی که در مسیرهای آبی منتهی به دریاچه وجود دارد، این میزان آب هرگز به دریاچه نمی‌رسد.

مقام‌های زیست‌محیطی ایران می‌گویند که با خشک شدن دریاچه ارومیه ایران در معرض "یک فاجعه ملی زیست‌محیطی" است. کارشناسان می‌گویند که این وضعیت می‌تواند بر محیط زیست کشورهای همجوار ایران هم تاثیر منفی بگذارد.

به گفته مقامات دولتی، بیش از نیمی از مساحت این دریاچه که افزون بر سه هزار کیلومتر مربع است، خشک و تبدیل به شورهزار شده است.

مقام‌های زیست محیطی ایران هشدار داده‌اند که اگر "اقدامی عاجل، جدی و ملی" در مورد این دریاچه انجام نشود، توفان و غبار نمک ناشی از خشک شدن آن تا استان تهران خواهد رسید.