۱۳۹۱ آبان ۳, چهارشنبه

کلمه کرد بر روی تابلوهای روستایی ماکو وچراهای مربوط به آن


تك توران : شهرستان ماکو در شمالغربی ترین نقطه از کشوری قرار گرفته که امروزه ایران نامیده میشود واهمیت آن چه در دوران قبل از ایران وچه در دوران بعد ایران از آثار و ابنیه تاریخی موجود درآن بیشتر آشکار میشود که این اهمیت باعث شده شوونیسم فارس وتروریسم کرد توجه خاصی به این منطقه از نگاه هویتی داشته باشند وسعی وافری برای کرد نشان دادن ماکو از خود نشان دهند وگاه به اعمالی دست بزنند که در نوع خود شاهکار و شاید هم خنده دار است.
یکی از همین اعمال آنها نصب تابلوهای روستایی با نا م های عجیب و غریب و بسیار سؤال برانگیز میباشد که خصوصا در یکی از پررفت وآمد ترین جاده های ایران نصب شده است.شایان ذکر است که ماکو در اصل به یک محال اطلاق میشود که شامل شهرهای” اربلر(پلدشت)”قالا(شهر ماکوی امروزی)”شوت”بازرگان وقره عینی(چالدران) میشود.
اگر از مسیر ترانزیت بین المللی که از پلدشت شروع و از کمربندی شهر ماکو عبور وبه بازرگان ختم میشود وارد این محال شویم یعنی یکی از شلوغ ترین مسیرها ی آزربایجان جنوبی را طی کنیم به تابلوهای کنار جاده ای زیادی بر میخوریم که شاید در هیچ نقطه از آزربایجان وایران این همه تابلو حاوی اسامی روستا نبینیم.نقطه ی عجیب در این تابلوها این است که در کنار نام روستاها سعی شده نوع اتنیک ساکن در آنها نیز قید شود!!!عجبا در ایرانی که سخن گفتن از مللیت های غیر فارس جرم است چه شده که نام چند اتنیک علنا روی تابلوهای کنار جادهای نوشته میشود؟اسامی مثل “خلج کرد”خلج عجم!”بابور کرد”بابور عجم!”و…اما در اینجا لازم است به چند سؤال در مورد این تابلوها جواب داده شود.
چرا ما در ماکو روستاهایی هم نام با دو اتنیک متفاوت می بینیم؟از نظر نگارنده دلیل اصلی این امر به عدم توانایی اکراد برای زیستن هم زمان به صورت مخطلط در کنار ترکهای منطقه میباشد که این خود دلایلی دارداز جمله۱-عدم عادت داشتن آنها به زندگی در کنار آزربایجانیها۲-نوعی حقارت با دیدن زندگی ترک ها حتی از نوع روستایی آن ۳ -مشغول بودن اکثر ترک ها به کشاورزی در منطقه در حالی که اکراد اصول ابتدایی کشاورزی را هم نمی دانستند و این خود می تواند دلیلی بر غیر بومی بودن کردها در منطقه نیز باشد۴-ذهنیت بدی که آزربایجانیها به خاطر یاغی گری و کشتار از کردها داشته و دارند.به دلایل مذکور کردها یا بعد از تخلیه ی روستاها وارد آنها شدند یا در کنار روستای ترک نشین روستایی با همان نام و با پسوند کرد ایجاد و سکنی گزیدند که این امر بدون حمایت حاکمیت نمیتوانست باشداما اگر حاکمیت می خواسته از اکراد حمایت کند چرا نام کردی برای آنها انتخاب نکرده؟این امر نیز دلایل مختلفی می تواند داشته باشد از جمله:
۱-این امر می توانست ترک ها را نسبت به حفظ خاک آبا و اجدادی خود حساس تر کند
۲-به خاطر اکثریت بودن ترک ها در منطقه این اسامی اندک روستایی کردی نمیتوانست بار تبلیغی برای حکومت داشته باشد
۳-هیچ کلمه ای جز کلمه کرد نمی توانست از نظر تبلیغاتی ذهن بیننده را به وجود عنصر کرد در منطقه مبذول دارد
۴ از طرفی حاکمیت در مقابل کلمه ی کرد کلمه ی عجم را به ترک ها بخشیده! تا هم ناسیونالیسم ترک را منحرف کند هم عادل بودن خود را به اثبات برساند!!!و اما سؤال دیگر اینکه چرا چنین وضعیتی در سایر نقاط این منطقه هم دیده شده اما به ندرت شاهد نصب تابلوهایی حاوی کلمه کرد و عجم میباشیم؟دلیل آن این امر میتواند باشد که حکومت تهران بیش از اسکان دادن اکراد در منطقه وکلا آ.غ بر روی تبلیغ این امر همت گذارده لذا چون نصب چنین تابلوهایی در روستا های دور دست برای حکومت نفع رسانه ای و تبلیغاتی ندارد انجام چنین امری را ضروری نمیداند.و سؤال دیگر اینکه اگر حاکمیت از نام اتنیک برای این تابلوها در کنار نام روستاها استفاده کرده چرا در مقابل کلمه ی کرد از کلمه ی ترک استفاده نکرده؟جواب سؤال برای اکثر فعالین ملی آشکار است.تقریبا میشود همان بحث ترک و آذری با این تفاوت که در این جا حتی به کلمه ی من درآوردی آذری هم رحم نکرده اند وترجیح داده اند از کلمه ی تحقیر آمیز عجم به جای ترک یا آذری استفاده کنند کلمه ای که اعراب برای غیر عرب ها به کار میبرند!اما حکومت با تبلیغ این گونه اقنا کرده که چون اکراد سنی هستند پس غیر سنی ها میشوند عجم!اما دلیل اینکه از کلمه ی آذری استفاده نکرده اند این است که این امر میتوانست ماکو را در ارتباط با سایر مناطق آذری نشین!مثل آزربایجان شرقی قرار دهد در نتیجه ترجیح داده اند از کلمه کرد استفاده کرده و ماکو را در کنار دیگر مناطق کردنشین مثل کردستان قرار دهند.اما از نظر نگارنده به کاربردن نام کرد مقابل اسامی اصیل ترکی مثل بابور(بابیر)که از ترک های تمدن ساز تاریخ بوده اند نوعی دهن کجی و اهانت به ترک ها نیز میباشد.
ماکی سسی