۱۳۹۱ خرداد ۱۴, یکشنبه

پورمحمدي: برنامه‌هاي نجات درياچه اروميه خوب پيش نمي‌رود


تك توران: رئيس سازمان بازرسي كل كشور گفت: اجراي طرح‌ها و برنامه‌هاي مربوط به نجات درياچه اروميه خوب پيش نرفته و برنامه‌ريزي‌ها خوب انجام نمي‌شود.مصطفي پورمحمدي در نشست بررسي وضعيت درياچه اروميه با اشاره به اهميت درياچه اروميه و نگراني بخش‌هاي مختلف نظام از بحران خشك شدن آن گفت:


امروزه بحث زيست محيطي در دنيا حائز اهميت ويژه است. وي افزود: اين مقوله از نظر توسعه‌اي، بين‌المللي، اجتماعي و حتي سياسي و امنيتي نيز قابل توجه است.
پورمحمدي با بيان اينكه اين مسئله مناقشه‌هاي جدي را در دنيا به وجود آورده است، ادامه داد: ما نيز از طرف‌هاي مختلف تحت تاثير منابع طبيعي هستيم به ويژه آنكه آب، دريا، جنگل و.... موضوعات جدي زيست محيطي در كشور ما هستند.
وي در ادامه به عوامل بحران زيست محيطي در كشور اشاره كرد و گفت: طبيعت در مناطقي از كشور دچار خشكسالي است و از طرف ديگر نيز افزايش جمعيت، تغيير پديده‌هاي جوي در كشور و بيرون از كشور، صنعتي شدن از عواملي است كه بر محيط زيست تأثير دارد.
پورمحمدي ادامه داد: طبق آخرين آمار ميزان توليد كربن امسال به 700 تن رسيده است و اين در حالي است كه ميزان توليد كربن در 10 سال گذشته 300 تن بود؛ در مورد اين آمار مقداري ترديد داشتم ولي همكاران محقق بر آن صحه گذاشتند.
وي گفت: نكته مهم اين است كه حجم توليد كربن در كشور بسيار بالا رفته و ما جزو چند كشور اول دنيا از نظر توليد كربن هستيم. هر چند ما با كشورهاي صنعتي فاصله زياد داريم ولي در حجم خود اين آمار توليد كربن در كشور زياد است.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور با بيان اينكه منابع آب زيرزميني طي سال‌هاي اخير به شدت كاهش پيدا كرده است، گفت: خوشبختانه امسال نزولات آسماني خوب بود ولي همچنان ميانگين نزولات آسماني به نسبت گذشته چهار درصد كمتر است؛ البته در استان‌هاي جنوبي نزولات ما كاهش داشته است.
وي همچنين به ريزگردها اشاره كرد و گفت: ريزگردها پديده جديدي است كه به شدت همه را دچار مشكل كرده است به طوري كه 11 شهر ما در مرز آلودگي هوا بوده و دچار آلاينده‌هاي صنعتي هستند.
وي افزود: محيط زيست اهميت زيادي دارد و اگر به فكر شهروندان و نسل آينده خود هستيم بايد آن را به اصلي‌ترين موضوع كشور تبديل كنيم و اگر نياز است بايد سياست‌هاي خود در حوزه‌هاي مختلف را تجديد و اصلاح كنيم.
پورمحمدي خاطرنشان كرد: متأسفانه در بخش‌هايي توجه به محيط زيست رها شده و مناسبات زيست محيطي در نظر گرفته نشده است در حالي كه اين يك نكته اساسي است و اهتمام همه به ويژه اهل تحقيق و دانشگاهيان را مي‌طلبد.
پورمحمدي افزود: البته من اين مسئله را در محافل مذهبي نيز مطرح مي‌كنم؛ چراكه در روايات مختلف براي حفظ محيط زيست تاكيد شده است.
وي همچنين با بيان اينكه درياچه اروميه از جهات مختلف اهميت دارد، تصريح كرد: پيام تشكيل اين جلسه اهتمام و توجه به مقوله مهم و تعيين‌كننده بحران زيست محيطي اين درياچه است و ان‌شاءالله در اين نشست بتوانيم در جهت تنوير و ارتقاي اطلاعات افكار محاسباتي كرد و اگر هم كاري از سازمان بازرسي برآيد انجام دهيم.
در ادامه اساتيد و برخي مسئولان آب و منابع طبيعي استان راهكارهاي خود براي رفع مشكل خشك شدن درياچه اروميه را مطرح كردند.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور با بيان اينكه سازمان بازرسي مسئوليت اجرايي ندارد، گفت: سازمان بازرسي كل كشور سعي مي‌كند امور را تعقيب كرده تا درست پيش برود و بر حسن جريان امور نظارت دارد. وي افزود: درباره درياچه اروميه حداقل از اين جلسه فهميديم كه اجرا خوب پيش نرفته و برنامه‌ريزي‌ها خوب انجام نمي‌شود البته اين به معناي آن نيست كه براي درياچه اروميه كار نمي‌شود بلكه كار‌هاي خوبي صورت گرفته ولي كافي نيست.
وي افزود: درباره ارتباط مراكز تصميم‌گيري و تصميم‌سازي با مراكز دانشگاهي تذكرهايي داده شده كه بجا است، براي مثال يكي از اساتيد تعبير «لوكس» را براي امور پژوهش به كار برد كه به نظر واقعيت دارد و بايد رويكرد و نگاه ما به پژوهش تغيير كند؛ متأسفانه بسياري از تصميم‌گيري‌ها متكي به عقبه كارشناسي نيست.