۱۳۹۱ خرداد ۱۸, پنجشنبه

رادیو زمانه : تجمع خودجوش در تبريز در اعتراض به وضعيت درياچه اورمیه


تك توران : در تجمع خودجوشی که در پارک ائل‌گلی تبريز به‌مناسبت روز جهانی محيط زيست برگزار شد شرکت‌کنندگان نسبت به وضعيت درياچه اورمیه اعتراض کردند.

به گزارش هرانا، تارنمای مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، روز گذشته دوشنبه ۱۵ خردادماه جمعی از شهروندان در تبريز به‌مناسبت روز جهانی محيط زيست در پارک ائل‌گلی اين شهر گردآمدند.


در اين گردهمايی که به راهپيمايی از پارک ائل‌گلی به‌سوی غرب شهر تبديل شد و ادامه يافت صدها تن از شهروندان آذربايجانی شرکت داشتند.

شرکت‌کنندگان با سردادن شعار، به خشک شدن درياچه اورمیه اعتراض کرده و به سمت هتل ائل‌گلی حرکت کردند.

آن‌ها شعار "اورمو گولو سوسوزدو - آذربايجان اويانماسا اتوزدی" (درياچه اورمیه بی‌آب است - آذربايجان سوکت کند بازنده است) سر دادند.

تظاهرکنندگان همچنين تصاويری از بازداشت‌شدگان اعتراضات روز يکم خردادماه سال جاری را در دست داشتند.

اين تجمع پيش از رسيدن نيروهای امنيتی بدون خشونت در ساعت ۲۱ و ۱۰ دقيقه شب به پايان رسيد.

روز دوشنبه يکم خردادماه سال جاری در پی فراخوان فعالان مدنی آذربايجانی، مردم آذربايجان در شهرهای اورمیه و تبريز دست به تجمع مسالمت‌آميز زدند که با حمله نيروهای امنيتی به خشونت کشيده شد.

به گفته شاهدان عينی در اين گردهمايی‌ها، نزديک به صد تن از معترضان به خشک شدن درياچه اورمیه بازداشت شدند.

همچنين شاهدان عينی گفتند، پليس با گاز اشک‌آور، باتوم و گلوله‌های رنگی به معترضان حمله کرده‌ است.

در روز يکم خرداد در شهر تبريز نيز درگيری‌هايی گزارش داده شد.

فردای اين اعتراضات، شيرين عبادی، فعال حقوق بشر و برنده جايزه صلح نوبل ۲۰۰۳، در نامه‌ای به احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل برای ايران، توجه وی را به مسئله خشک شدن درياچه اورمیه و بازداشت برخی از فعالان محيط زيست جلب کرد.

در سال‌های گذشته گردهمايی‌های اعتراضی به وضعيت درياچه اورمیه در شهرهای اورمیه و تبريز برگزار شده بود که همواره با برخورد پليس روبه‌رو بوده و شماری از فعالان مدنی و سياسی بازداشت شدند.

سال گذشته، ۲۲ نماينده از استان‌های آذربايجان غربی، آذربايجان شرقی و اردبيل خواستار پاسخ‌گويی دولت در قبال "تبعات اجتماعی، سياسی و اقتصادی حاصل از روند خشک شدن درياچه اورمیه" شدند و گفته بودند: "هرگونه گرفتاری در امور فوق متوجه دولت و دست‌اندرکاران مسئول است."

نمايندگان آذربايجان و اردبيل در مجلس از هيئت رئيسه مجلس خواستند که به‌صورت "کار‌شناسانه و فوری" پيگير حل مشکل درياچه اورمیه باشند.

درياچه اورمیه که بزرگ‌ترين درياچه درون سرزمينی ايران است از مدت‌ها پيش با بحران زيست‌محيطی عميقی روبه‌رو شده است؛ به‌طوری که به‌شکل مداوم از ميزان آب آن کاسته شده و بخش‌های وسيعی از آن از ميان رفته است.
 
بنا به گفته برخی از کار‌شناسان با ادامه روند فعلی، ظرف سه الی پنج سال آينده اين درياچه به‌طور کامل خشک خواهد شد.