۱۳۹۱ فروردین ۲۴, پنجشنبه

برگزاری همایش بین المللی”دریاچه اورمیه، چالش ها و راهکارها”مهر ماه امسال در اورمیه

تک توران : مسئول دبیر خانه دائمی شورای منطقه ای مدیریت حوضه آبریز دریاچه اورمیه گفت:این همایش بین المللی”با هدف ارائه راهکارهای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه، ارتقا دانش عمومی و فنی و بهره مندی از تجارب ملی و بین المللی، با همکاری دستگاههای اجرایی و دانشگاهها از هیجدهم تا بیستم مهرماه به میزبانی دانشگاه ارومیه برگزار می شود.

دکتر حجت جباری افزود:هیدرولیک و هیدرودینامیک دریاچه اورمیه و حوضه آبریز، هیدرولوژی آبهای سطحی و زیرزمینی، عوارض ناشی از تغییر کاربر اراضی، اثرات الگوی کشت، مدیریت شبکه های آبیاری و زهکشی، روش های نوین در آبیاری، هیدرولوژی جنگل ها و مراتع، اثرات متقابل پوشش گیاهی و تغییر اقلیم، آبخیزداری و اثرات آن و اثرات کم آبی در تنوع زیستی جانوری، گیاهی و آرتمیا از محورهای مهم این همایش هستند.

آلودگی منابع آب و خاک، احیا و بهبود وضعیت تالابها، توسعه پایدار و مدیریت جامع حوضه آبریز، مدیریت دوره خشکسالی، اثرات متقابل دریاچه اورمیه و وضعیت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی و نقش مشارکت مردمی در بهبود وضعیت تالابها از دیگر محورهای این همایش بین المللی است.

نقش تالابها بر معیشت جوامع محلی، دریاچه اورمیه و اکوتوریسم، نقش توسعه نامتوازن در ایجاد وضعیت فعلی دریاچه اورمیه، اثرات ژئوتکنیک و زلزله در وضعیت دریاچه اورمیه و اثرات شرایط بحرانی بر بهداشت و سلامتی مردم سایر موضوعات و بخشهای این همایش بین المللی را شامل می شوند.

از سال آبی ۷۵ – ۷۴ تا کنون ارتفاع سطح تراز آب دریاچه اورمیه سیر نزولی پیدا کرده و در طول سالهای اخیر آب دریاچه بالاتر از شش متر کاهش داشته است.

دکتر جباری تصریح کرد:بنا بر تحقیقات انجام شده از ۱۲ سال پیش تا کنون نمودار تراز آب پارک ملی دریاچه اورمیه رو به پایین است و مطالعات مدیریت زیست بوم حوضه آبریز دریاچه ارومیه که با همکاری بانک جهانی به اتمام رسیده، نشان می‌دهد دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور جهان تا کمتر از ۲۰ سال آینده با بحران شدیدی مواجه خواهد شد.

پارک ملی دریاچه اورمیه با ویژگی های خاص خود بعد از دریاچه شور بحر المیت در دنیا به عنوان دومین دریاچه شور و بزرگ در جهان به شمار می رود.

این دریاچه به عنوان بزرگترین تالاب دائمی با دارا بودن ۱۰۲ جزیره بزرگ و کوچک در استان قابلیت های زیادی را در دل خود جای داده است.

مساحت این دریاچه بیش از ۵۷۰هزار هکتار است و با به خطر افتادن وضعیت این دریاچه علاوه بر تهدیدات زیست محیطی استان، حیات گونه های با ارزش و نادر کشور از جمله گوزن زرد ایرانی نیز به خطر خواهد افتاد.