۱۳۹۱ اردیبهشت ۶, چهارشنبه

محکومیت مهسا مهدیلی (مهدی زاده) فعال مدنی آذربایجان در دادگاه انقلاب اورمیه


تک توران : طبق این حکم ، که از سوی شعبه ی اول دادگاه انقلاب اورمیه ، به ریاست آخوند چابک ، صادر شده است ، خانم مهدیلی ، به اتهام تبلیغ علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی! از طریق تهیه و درج مقالات در فضای مجازی و  سخنرانی در " کنگره ی آذربایجانیان مقیم ترکیه"، به یک سال حبس تعزیری محکوم و اجرای حکم مذکور ، به مدت سه سال ، به حالت تعلیق در آمده است.

مدافعات خانم مهدیلی و وکیل اش آقای موسی برزین خلیفه لی ، بلاوجه تلقی و در مقابل ، گزارش کارشناسان! اداره ی کل اطلاعات آذربایجان غربی "حجت " و دلیل کافی و وافی برای توجه اتهام و محکومیت ، شناخته شده است. قاضی شعبه اول دادگاه انقلاب اورمیه در حکم صادره ، نگارش مقالاتی توسط خانم مهدیلی ، در خصوص " شکنجه در بازداشتگاه ها و زندان های جمهوری اسلامی " ودرج آن مقالات در اینترنت و همچنین ، طرح مطالب کذب از جمله شکنجه در جمهوری اسلامی ایران در سحنرانی های خانم مهدیلی را مبنای حکم محکومیت صادره قرار داده است.

جمهوری اسلامی ، به طرق مختلف ، همواره سعی کرده است ، یا موضوع اعمال شکنجه نسبت به متهمین را به ضرس قاطع انکار و یا در بعض موارد با نهادن نام " تعزیر " بر آن ، شکل شرعی و مآلا قانونی به این رفتار غیر انسانی اش ببخشد.

در حالی که ، در طی سی و سه سال حاکمیت جمهوری اسلامی  هزاران قربانی خاموش ،  در بازداشتگاه های  جمهوری اسلامی و تحت شکنجه جان باخته اند و  نجات یافته گان از اسارت ، بر اعمال شکنجه های جسمی و روحی جانفرسا در زمان بازداشت شهادت داده اند. از سوی دیگر، قطعنامه ها ی متعددی توسط سازمان عفو بین الملل و حقوق بشر سازمان ملل متحد ، در خصوص اعمال مستمر و سیستماتیک شکنجه به متهمان ، خاصه متهمان سیاسی ، صادر شده است.

همچنین ،خود خانم مهدیلی ، به عنوان یک محقق و فعال حقوق بشر، هفته ها تحت بازداشت در سلول انفرادی اداره ی اطلاعات و شکنجه ی روحی قرارداشته است. مضافا به این که جهت همکاری با اداره ی اطلاعات تهدید شده است.

نقی محمودی_ وکیل دادگستری