۱۳۹۱ فروردین ۲۸, دوشنبه

کابوس سونامي نمك در آذربایجان و انتقال آب خزر به کویر


تك توران : حاميان محيط زيست آذربايجان: رضا كهولي گفت: و با توجه به افزايش تبخير آب درياچه و عدم انجام اقدامات جدي عملياتي براي كنترل وضعيت ، هر روز به كابوس سونامي نمك و از بين رفتن كامل نگين فيروزه اي ايران نزديك مي شويم .
به گزارش حاميان محيط زيست آذربايجان به نقل از نصر نيوز ، رضا كهولي با اشاره به ريشه خشكي درياچه اروميه اظهار داشت: خشك شدن درياچه اروميه از حدود 10 سال پيش و زماني كه ما به افتتاح سدها در اين حوزه آبريز افتخار مي كرديم شروع شد و در طي چند سال اخير به دليل سو مديريت هاي متعدد در كنترل اين پديده شكل بحراني به خود گرفت و در حال حاضر وضع به گونه اي پيش مي رود كه هر روز بدتر از امروز است.

وي تاثير عوامل انساني در بحران فوق را بسيار پر رنگ خوانده و گفت: يكي از مهمترين عوامل انساني در خشك شدن درياچه سدهايي است كه در حوزه آبريز درياچه ساخته شده اند و عملا مسير 15 رودخانه اي كه قبلا به درياچه مي ريختند مسدود شده است . همچنين هر سال ميلياردها مترمكعب آب براي كشاورزي در اين حوزه مصرف مي شود كه مقداز زياد آن هدر مي رود.
همه اين عوامل سبب شده است كه بالانس موجود در درياچه بين آب هاي ورودي و خروجي از بين برود و ابن بحران پديد آيد و نزديك به 60 درصد اين درياچه تبديل به نمكزار شود.
كهولي با بيان اقدامات صورت گرفته از سوي دفتر نخبگانشهيد فهميده در اين زمينه تصريح كرد: از حدود 2 سال پيش اين موضوع جزء الويت هاي اساسي نخبگان منطقه قرار گرفت و با تشكيل كارگروه تغيير اقليم و درياچه سعي بر آن شد كه با حضور اساتيد و نخبگان عوامل ايجاد كننده اين بحران و راه هاي احياي اين درياچه مورد بخث قرار گيرد.

وضعيت درياچه اروميه اورژانسي است
به گفته وي، در همين زمينه راهكارهاي مختلف از جمله جلوگيري از تبخير آب درياچه اروميه، افزايش ميزان بارش برف و استفاه از تكنولوژي هاي نوين فيزيكي تعديل آب و هوا آماده و به مسئولان وزارت نيرو، سازمان آب منطقه اي، محيط زيست و استانداري ارائه شد كه در اين راهكار ها و بحث هايي كه در كارگروه ها مطرح شد بيش از 20 نفر اساتيد دانشگاه هاي منطقه و دانشگاه شريف و تعداد كثيري از نخبگان مشاركت داشتند.
مسئول دفتر نخبگان شهيد فهميده غرب كشورضمن اشاره به اينكه وضعيت درياچه اروميه شبيه يك مريض اورژانسي است تاكيد كرد: مهمترين اين راهكار ها، طرح احياي درياچه با استفاده از تكنولوژي هاي نوين تعديل آب و هوا بوده كه اين طرح با هدف تامين 2 تا 5 ميليارد متر مكعب آب در مدت 9 ماه براي درياچه اروميه ارائه شده است.

وزارت نيرو سهم آب درياچه را بدهد
وي بحث انتقال آب از حوضه هاي ديگر را رويا پردازي عنوان كرد و گفت:با توجه به اختلاف سطح موجود و فاصله بين اين حوزه و اعتبارات كشور و ديگر عوامل، عملا اين پيشنهاد رويا پردازي است و حكايت سنگ بزرگ علامت نزدن است. اگر ما مديريت كارآمد صنايع آبي داشته باشيم نيازي به چنين رويا پردازي هايي هم نيست.
كهولي يادآور شد: در ابتدا وزارت نيرو بايد سهم آب درياچه را بدهد و سدهايي را كه پديد آمدن اين بحران نقش دارند باز كند ولي اگر مي خواهيم با انتقال آب از ارس از اين آب كشاورزي دشت تبريز را احيا كنيم و يا به كشت و صنعتي كه در شبستر افتتاح كرده ايم آب دهيم، بهتر است اين كار را به اسم درياچه اروميه انجام ندهيم.

مسئولان كاري جز مصاحبه انجام نداده اند
مسئول دفتر نخبگان شهيد فهميده غرب كشوربا اشاره به ورود افراد غيرمتخصص در كنترل بحران درياچه تصريح كرد: اين پديده يك بحران زيست محيطي است و براي كنترل اين بحران بايد از نظرات نخبگان و اساتيد دانشگاهي بهره برد، اما در حال حاضر كنترل اين بحران در اختيار افراد اجرايي و سياسي است. در حال حاضر نخبگان منطقه آمادگي دارند بدون هيچ چشم داشتي با دولت همكاري كنند ولي متاسفانه تاكنون اين فضا ايجاد نشده است.
وي افزود: مسئولان تاكنون براي نجات درياچه كاري جز مصاحبه و جلسه انجام نداده اند و فراموش كرده اند كه درياچه با دستور نجات نمي يابد و در حالي كه ما در ايران كارشناسان و شركت هاي فراواني از نخبگان و اساتيد داخلي هستند. در حاليكه ما در ايران توانمندي ارائه تكنولوژي نوين فيزيكي تعديل آب و هوا را داريم ولي مسئولان اين توانايي را از روس ها مي خواهند.
به گفته كهولي، مسئولان بيشتر وقت خود را صرف حل مشكلات تيم هاي فوتبال مي كنند. در حال حاضر ما به اعتمادي نياز داريم كه در اوايل انقلاب و دوران جنگ حضرت امام(ره) به جوانان داشت و افرادي چون باكري ها در سايه
همين اعتماد رشد كردند.
وي طرح احياي درياچه با تكنولوژي نوين فيزيكي تعديل آب و هوا كه توسط اساتيد دانشگاه هاي تبريز، شريف و نخبگان ارائه شده است در رفع بحران فوق موفق دانست و افزود: قبلا از اين تكنولوژي در مكزيك،قطر و آفريقا استفاده شده و موجب افزايش بي سابقه بارش شده است. در اين تكنولوژي نيازي به وجود ابر در منطقه هدف نيست و بيشتر تكيه بر ذرات كيهاني و ويژگي هاي الكترو مغناطيسي دارد كه مرحله اوليه اين طرح انجام شده اما در حال حاضر براي انجام فاز طراحي و امكان سنجي نياز به تامين اعتبار دارد كه در حدود 10 ماه است معلق مانده است.فاز اجرايي اين طرح 9 ماه پيش بيني شده و با اعتباري بالغ بر 50 ميليارد ريال قابل اجراست.
كهولي همچنين افزود: اميدواريم مسئولان در كنار بودجه هاي ميلياردي كه در 13 سال گذشته براي تيم هاي چيني و روسي در حوزه تعديل آب و هوا هزينه كرده و مي كنند، از تيم هاي داخلي نيز حمايت هاي لازم را انجام دهند تا ضمن برخورداري از استقلال علمي در اين زمينه بتوانيم مشكلات زيست محيطي درياچه اروميه را حل كنيم.
مسئول دفتر نخبگان شهيد فهميده غرب كشورمشكل درياچه اروميه مسئله اي زيست محيطي و اجتماعي عنوان كرده و يادآور شد: نبايد بااين موضوع برخورد سياسي، امنيتي ، غيرتخصصي و احساسي كرد و بايد اجازه داد توسط متخصصان و نخبگان مديريت شود.
وي يادآور شد: اين اولين بار در تاريخ ايران است كه مردم نگران محيط زيست خود و پيگير احيا آن هستند و ما در اين شرايط بايد به جاي برخورد سياسي، از اين حمايت مردم تقدير كنيم و در اين راستا انجام اقدامات صحيح و اطلاع رساني شفاف باعث كاهش نگراني هاست.