۱۳۹۱ اردیبهشت ۳, یکشنبه

با وجود بارش‌های برف و باران، روند کاهش سطح دریاچه ارومیه ادامه دارد

تک توران : با وجود نزول قابل توجه برف و باران در سال گذشته و بارش باران‌های بهاره سال جاری همچنان روند کاهش سطح دریاچه ادامه دارد.به گزارش نصر نیوز، سال گذشته با حضور 50 نفر از اساتید و محققان دانشگاه های مختلف استان و کشور و مسئولان سازمان‌ها و تشکل‌های محیط زیست با همکاری دانشگاه تبریز و شبکه استانی سهند برنامه‌هایی درباره معضلات دریاچه ارومیه تهیه و از صدا و سیمای استان آذربایجان شرقی پخش شد.


استاد دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه تبریز و کارشناس این برنامه‌ها اظهار کرد: این سری از برنامه‌ها ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی بالای دانشگاه تبریز را مطرح و زمینه مناسبی را به منظور بهره‌گیری از تجارب ارزنده اساتید از همه رشته‌های مرتبط را میسر کرد.

علی‌اکبر رسولی افزود: از این طریق امکان تعامل سازنده میان دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها برقرار شد که از نتایج مثبت آن می‌توان به ارائه راهکارهای کاربردی در روند بررسی علمی مسائل جغرافیایی و محیطی دریاچه ارومیه اشاره کرد.

وی یادآور شد: این برنامه‌ها در راستای آشنایی با نظریات و نتایج تحقیقات علمی، اطلاع‌رسانی شفاف به مردم و ترغیب و تشویق مسئولان ذیربط در روند مدیریت منطقی بحران دریاچه ارومیه تهیه شده بود.

کارشناس ـ مجری علمی برنامه "میزگرد دریاچه ارومیه" افزود: بررسی‌های آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اخذ شده در اوائل سال 1391 از طریق تصاویر ماهواره‌ای لندست نشان می دهد با وجود نزول قابل توجه برف در فصول پاییز و زمستان سال گذشته و بارش باران‌های بهاره سال جاری همچنان روند کاهش سطح دریاچه ادامه دارد و تنها خبر خوشحال کننده جاری شدن آب در رودخانه های حوضه آبریز منتهی به دریاچه است.

وی گفت: قرار است سری دوم از این برنامه‌ها از 19 اردیبهشت ماه جاری روزهای سه شنبه بعد از اخبار شبانگاهی شروع و با هدف ارزیابی و طرح راهکارهای اجرایی توسط متخصصان مختلف به ویژه از طریق انتقال مستقیم آب درون حوضه‌ای و سایر حوضه های آبریز مجاور به محدوده دریاچه ادامه داشته باشد.

رسولی، دارای مدرک PhD در رشته علوم زمین از استرالیا بوده که تاکنون 60 مقاله در زمینه های اقلیم شناسی، سنجش از راه دور و سیستم های اطلاعات جغرافیایی از نامبرده منتشر شده است.

ارائه 15 مقاله در مجلات خارجی و کنفرانس های داخلی و خارجی، اجرای 16 طرح تحقیقاتی، انتشارشش کتاب، راهنمایی 40 پایان نامه کارشناسی ارشد وشش رساله دکتری از دیگر فعالیت‌های تحقیقاتی و آموزشی این استاد دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه تبریز به شمار می‌رود.

نصرنیوز