۱۳۹۱ فروردین ۲۳, چهارشنبه

تخریب زیستگاه‌ گرازهای وحشی درچالدران وحمله گرازها به روستاييان منطقه


تك توران : در سال‌های اخیر تخریب و تصرف زیستگاه‌های اصلی گرازهای وحشی در منطقه چالدران و تبدیل آنها به اراضی كشاورزی موجب بروز مشكلات زیست‌محیطی شده است و علاوه بر آن اهالی 8 روستا نيز در معرض خطر حمله دسته‌جمعی این حیوان قرار گرفته‌اند.

هجوم گله‌ای در شب و مخفی‌شدن گرازها در پشت نیزارها و خسارت جانی به 2 نفر از اهالی منطقه از دیگر مسائل و مشكلاتی است كه مردم این منطقه با آن دست به گریبان هستند.

فرماندار چالدران در گفت‌وگو با مهر با بیان این‌كه این شهرستان به دلیل شرایط  آب و هوایی به عنوان یكی از زیستگاه‌های اصلی گرازهای وحشی محسوب می‌شود، گفت: تعداد این حیوانات در این منطقه به وفور دیده می‌شود و موجب بروز مشكلات اساسی در منطقه شده است.

احمدرضا قلی‌پور مزارع سیب‌زمینی، چغندرقند، یونجه‌زار، علفزار و نهال‌های تازه‌كاشته‌شده را از جمله محصولات مورد حمله گراز وحشی عنوان كرد.

وی افزود: بر این اساس حفظ و نگهداری از گرازهای وحشی بر عهده محیط‌زیست است و با گذشت چندین سال از این مشكل، این ارگان هیچ‌گونه اقدامی انجام نداده است.

مدیركل محیط‌زیست آذربایجان غربی نیز در واكنش به اظهارات فرماندار چالدران گفت: متاسفانه این مشكل به دلیل تخریب و تصرف زیستگاه‌های این حیوان توسط برخی مردم و تبدیل آنها به زمین‌های كشاورزی به وجود آمده و در واقع این گرازها نیستند كه به زمین‌های كشاورزی و روستاها حمله می‌كنند، بلكه مردم وارد زیستگاه این حیوان شده‌اند.

حسن عباس‌نژاد با بیان این‌كه برای حل این مشكل محیط‌زیست اعلام آمادگی می‌كند، افزود: هیچ مشكلی از نظر صدور مجوز شكار این حیوان برای از بین بردن جمعیت مازاد وجود ندارد.

وی گفت: شكارچیان محلی این شهرستان مي‌توانند برای گرفتن مجوز شكار به محیط‌زیست مراجعه كرده و مجوز شكار دریافت كنند.

 معاون محیط طبیعی محیط‌ زیست آذربایجان غربی با بیان این‌كه كشاورزان و اهالی منطقه با بیمه‌كردن محصولات كشاورزی و كشیدن حصارهای محكم در زمین‌های خود می‌توانند از حمله گرازهای وحشی در امان بمانند، افزود: اهالی منطقه در زیستگاه این حیوان اقدام به ایجاد زمین‌های كشاورزی كرده‌اند و باید پیش‌بینی بروز این مشكلات را نیز می‌كردند.

حمید رعناقد با بیان این‌كه حمله گرازهای وحشی به مردم و مزارع كشاورزی این منطقه تا حدودی بزرگنمایی است، افزود: این حیوان در زیستگاه خود مشغول زندگی است و برای تامین معاش وارد زمین‌های كشاورزی می‌شود، در حالی كه ما انسان‌ها وارد زیستگاه این حیوان شده‌ایم.