۱۳۹۱ فروردین ۲۶, شنبه

كندوان نامزد ثبت جهاني شد


تک توران : رييس شوراي ثبت آثار تاريخي و فرهنگي آذربايجان‌شرقي گفت: با تكميل موارد مورد نياز، پرونده ثبت جهاني كندوان به عنوان برجسته‌ترين روستاي صخره‌اي جهان تا پايان سال‌جاري براي ارائه به سازمان يونسكو آماده مي‌شود.

تراب محمدي با بيان اين كه در حال حاضر پرونده اين روستاي منحصر به فرد مراحل پاياني خود را طي مي‌كند و در پلان مديريت بر اقدامات حفاظتي و نگهداري آن تاكيد شده است، افزود: حذف بناهاي غيرمجاز و سازگار كردن تاسيسات آب و برق با منظر روستا از جمله اقداماتي است كه در سال 91 با حساسيت به آنها رسيدگي خواهد شد.

وي با اشاره به قلع و قمع ساخت و سازهاي غيرمجاز در محوطه كندوان به عنوان يكي از مهم‌ترين اقدامات سازمان براي آماده‌سازي اين روستا به منظور ثبت جهاني خاطرنشان كرد: ايجاد روستايي جديد در مجاورت كندوان در حال انجام است كه اين روستا بزودي براي اسكان صاحبان اين ساختمان‌هاي غيرمجاز آماده خواهد شد.

اين مقام مسوول با تاكيد بر سرعت گرفتن اقدامات مربوط به كندوان در سال‌ جاري خاطرنشان كرد: كف‌سازي 6000 متر مربع از مساحت اين روستاي تاريخي، نورپردازي‌هاي اصولي و زيبا و همچنين كانال‌كشي برق از جمله فعاليت‌هايي است كه سال گذشته در زمينه آماده‌سازي كندون براي ثبت در فهرست آثار جهاني انجام شد.

محمدي با اشاره به انجام مراحل پاياني ساخت مسير كمربندي كندوان با عرض 45 متر براي جلوگيري از ورود اتومبيل‌ها به داخل روستا، گفت: ساخت و توسعه ساير امكانات رفاهي مورد نياز براي گردشگران از قبيل سرويس‌هاي بهداشتي اصولي و بوفه‌ها در محوطه اين اثر منحصربه‌فرد تاريخي رو به اتمام است.

محمدي با اشاره به ويژگي‌هاي اين روستاي تاريخي براي ثبت در فهرست آثار جهاني به فارس گفت: كندوان علاوه بر داشتن خانه‌هاي سنگي منحصر بفرد و ويژگي‌هاي ظاهري روستا به دليل وجود آب معدني، دره‌هاي سرسبز و خرم، آب و هواي مطبوع و لبنيات و عسل مرغوب كوهستان، همه ساله سبب جذب تعداد كثيري مسافر از نقاط دور و نزديك به اين روستا بخصوص در فصول مساعد سال مي‌شود.

روستاي تاريخي كندوان در 50 كيلومتري جنوب‌غربي تبريز، يكي از روستاهاي دهستان سهند است كه در18 كيلومتري جنوب اسكو، در دامنه سرسبز سلطان‌داغي واقع شده است.

اين روستا طبق سرشماري عمومي نفوس و مسكن سال 1375، 137 خانوار و 750 نفر جمعيت دارد كه به كشاورزي، دامداري و صنايع دستي اشتغال دارند. آنچه به كندوان هويت باستاني داده، وجود 117 خانوار و منزل مسكوني در درون توده‌هاي مخروطي و هرمي‌شكل صخره‌اي است. روستاييان كندوان داخل اين توده‌ها براي خود خانه مسكوني، آغل، انبار و كارگاه ايجاد كرده‌اند.