۱۳۹۱ اردیبهشت ۶, چهارشنبه

مصاحبه خانم فاخته زماني با راديو اودلار يوردو


تک توران : خانم فاخته زماني در مصاحبه با آقای عليرضا مييانالي از راديو اودلار يوردو، در خصوص سفر اخير خود به ژنو، استکهلم و لندن اطلاعاتي را ارائه کرد.

 بدليل اهميت مسائل مطرح شده د راين مصاحبه، یوردنت چکيده اي از این مصاحبه را که بزبان ترکي انجام شده در زير ارائه ميکند. ترجمه کامل اين مصاحبه در روزهاي آتي د راين سايت درج خواهد شد.


خانم قاخته زمانی:
آداپ در جلسه جانبی اجلاس حقوق بشر سازمان ملل متحد که به ابتکار سازمان بين المللي حقوق اقليت ها و يو ان پي او در ژنو تشکيل شده بود شرکت نمود.  در اين جلسه از مليت هاي ايران فقط نمايندگان بلوچ ها و عرب ها شرکت داشتندو  بدليل عدم حضور نماينده اي از کرد ها، مسئول عفو بين الملل در خصوص مسائل آنان صحبت کرد.

به موازات اين گردهمائي ها، برنامه هائي نيز از طرف گروه هاي ايراني تشکيل شده بود که آداپ در آنها مشارکت ننمود. آداپ در طول تمام دوره هاي فعاليت خود تلاش کرده که بجاي گروه هاي ايراني، هميشه در اشتراک با گروه هاي خارجي فعاليت نمايد. دليل اينکار ما اين بوده که به تجربه ديده ايم که هميشه وقتي مسائل ايران مطرح بوده ، گروه هاي ايراني مساله را هميشه برگردانده و آنطور که خودشان ميخواستند مسائل را مطرح کرده اند و همچنين محدوديتهائي بر طرح موضوعات در ميان گذاشته اند و يا از حضور آذربايجانيها براي کسب اعتبار خودشان استفاده کرده اند.

در جريان مذاکرات با عفو بين الملل شاخه سوئد، از آداپ دعوت شد که در پارلمان سوئد در خصوص آزادي زبان در ايران صحبت کند. اگر بتوانيم با توجه به امکانات محدود آداپ د راين اجلاس شرکت کنيم، برنامه اين هست که با نمايندگان پارلمان سوئد نيز بصورت جداگانه ملاقات کنيم تا بتوانيم شايد يک گردهمائي در پارلمان سوئد براي طرح مسائل عام ملیت هاي ايران برگزار کنيم.

با توجه به کمبود امکانات ما و گروه هاي ديگر آذربايجاني، سياست ما بر اين بوده که وقتي گروه هاي ديگر در موضوعي فعال بوده اند ما انرژي خود را در آنجا صرف نکنيم. در مورد ماموريت دکتر احمد شهيد نيز چون شنيده بودم که گروه هاي ديگر نيز فعاليت ميکنند د راين موضوع فعال نبوديم.، اما در زماني که من در انگلستان بودم و دکتر احمد شهيد نيز در انگلستان بود، يک برنامه دو روزه تشکيل شده بود که ما و گروه هاي ديگر از ملیت هاي ايران در آن شرکت نمودند. اين فر صت خيلي بزرگي براي ما شد که مسائل آذربايجان رامطرح کنيم و همچنين سوال کنيم که چرا نام آذربايجان در گزارش دکتر احمد شهيد خيلي کم مطرح شده و در واقع چيزي طرح نشده است. در طول اين دو روز کار گروهي، هرچند تشکر ميکردم که به آن گردهمائي دو روزه دعوت شده بودم، اما سوال من اين بود که مشکل ايشان چه بود که د راين گزارش به آذربايجان پرداخته نشده و ما چه ميتوانيم بکنيم که در طول يک سال آتي که اين ماموريت تمديد شده بتوانيم اين کمبود را پرکنيم. جواب دکتر شهيد اين بود که گزارشاتي تخصصي از موضوع آذربايجان بدستشان نرسيده است و از آنجا که گزارش دوم وي بر اساس گفته هاي شاهدان تنظيم شده بود، طبعا ايشان نميتوانستند بر اساس اظهارات کلي چيزي در مورد حقوق آذربايجانيها بنويسند. آداپ  دراين پروسه دخالتي نداشته اما از اين پس ما تلاش ميکنيم که اين جاي خالي راپر کنيم.

ما از تمام فعالان کاميونيتي درخواست ميکنيم تا در اين چند ماه آتي با آداپ همکاري کنند که بتوانيم از شاهدان معلومات لازم را بگيريم. هم از شکنجه شدنشان، هم در معرض تبعيض واقع شدنشان، هم مساله زبان مادري و يا تبعيض اقتصادي و همچنين حتي در مورد بازداشت آنهائيکه در امر فرهنگي و موسيقي فعال هستند.  اينها بايد مستند شود و همچنين بايستي مسائل تحقير آميز و کاريکاتورها و فيلم هاي مطرح شده در مدياي ايراني نيز جمع آوري و ارائه شود که بصورت مستند در سازمان ملل نگهداري شود    
یوردنت