۱۳۹۱ فروردین ۳۰, چهارشنبه

مركز مطالعات محیطی سازمان ملل : با ادامه وضع موجود دریاچه اورمیه تا پایان سال 2013 به صورت کامل خشک خواهد شد.


تك توران : بر طبق مطلب منتشر شده از طرف مرکز مطالعات محیطی سازمان ملل که با عکسهای ماهواره ای از وضعیت دریاچه اورمیه همراه بوده، این مرکز مدعی شده است که با ادامه وضع موجود دریاچه اورمیه تا پایان سال 2013 به صورت کامل خشک خواهد شد. با توجه به اهمیت موضوع دریاچه اورمیه، سایت اؤیرنجی ترجمه مطلب منتشر شده توسط مرکز مطالعات محیطی سازمان ملل را در اختیار خوانندگان قرار می دهد.

دریاچه اورمیه یکی از مهمترین پهنه های آبی در شمال غربی ایران می باشد. این دریاچه در حال حاضر بزرگترین دریاچه آب شور در خاورمیانه و دومین دریاچه شور کره زمین می باشد. دریاچه اورمیه دارای طول 140 کیلومتر، عرض 55 کیلومتر و عمق 16 متر می باشد. با این وجود ایجاد سدها درمسیر منابع تغذیه کننده دریاچه، استفاده بیش از حد از آبهای زیرزمینی و همچنین خشکسالی موجب نابودی دریاچه شده است. این امر منجر به تغییرات اساسی در اکوسیستم و اقتصاد منطقه شده است.

افزایش درجه شوری آب باقیمانده به نابودی موجودات آبی و سکونتگاه پرندگان مهاجر منتهی شده است. همچنین امکان گردشگری سنتی و تفریح نیز برای مردم اطراف دریاچه باقی نمانده است.

آخرین اطلاعات ماهواره ای تهیه شده توسط موسسه بررسی زمین شناسی آمریکا(U.S Geological Survey) این تغییرات تدریجی را نشان می دهد. در هرکدام از صحنه ها از سه تصویر لندست برای پوشش دریاچه استفاده شده است. درتصویر سال 1985 رنگ تیره، دریاچه را در وضعیت نزدیک به ظرفیت کامل خود نشان می دهد و رنگ سبز پوشش گیاهی ( جنگلها و مزارع کشاورزی) را نشان می دهد.

در تصویر سال 2010 رنگ آبی روشن آبهای کم عمق و رسوبات نمکی برجای مانده در امتداد کناره های دریاچه را نشان می دهد و گسترش رنگ سبز حاکی از استفاده بیشتر از آبهای زیرزمینی و انحراف رودخانه ها برای آبیاری است.

مطالعات محیطی سازمان ملل نشان می دهد که مساحت دریاچه در حال حاضر درحدود 60 درصد مساحت آن در دهه 1980 هست و با سرعت موجود تا پایان سال 2013 کاملا خشک خواهد شد.