۱۳۹۱ فروردین ۲۶, شنبه

محیط زیست بر نقش تخریبی میانگذر دریاچه ارومیه اذعان کرد


تک توران : مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به پیشرفت 50 درصدی طرح انتقال آب رود ارس به دریاچه ارومیه بر نقش تخریبی احداث میانگذر این دریاچه اذعان کرد. 
 

اعتبارات مربوط به دریاچه ارومیه ملی است و منابع مورد نیاز هم تزریق شده که در بخش کشاورزی برای افزایش راندمان آبیاری و تغییر الگوی کشت 16 میلیارد تومان پیش بینی شده است و از محل منابع بند 3 قانون مدیریت ریز گردها هم هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: پروژه های شروع شده هم در حال اجرا هستند.

وی پروژه های انتقال آب، فرهنگ سازی مصرف بهینه آب و بارورسازی ابرها را از اهم پروژه هایی برشمرد که دستگاه های مربوط درگیر اجرای آنها هستند.

رئیسی در پاسخ به سئوالی در خصوص میزان پیشرفت پروژه انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه گفت: این پروژه نزدیک به 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد  و اکنون به دشت مرند رسیده است.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با سرنوشت مصوبه 800 میلیون دلاری هیئت دولت که در سال گذشته برای اجرایی شدن طرح های نجات بخش دریاچه ارومیه تصویب شد گفت: این همان طرحی است از محل بند 3 ماده31 قانون بودجه 90 تخصیص یافته بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در پاسخ به سوال خبرنگار نصرنیوز در خصوص اینکه چه مقدار از آن بودجه هزار میلیاردی در قانون بودجه امسال تخصیص خواهد یافت، اظهار داشت: در بحث تخصیص اعتبارات، به دستگاه های مسئول تکلیف شده که نسبت به پیشرفت فیزیکی پروژه ها اعتبارات تخصیص یابد. بی شک این منابع در اختیار دولت است تا پروژه ها را مدیریت کنند.



وی همچنین با اذعان به اینکه جاده میانگذر به طور غیر اصولی (علی رغم موافقت سازمان حفاظت محیط زیست) احداث شده و دریاچه ارومیه را به دو نیم تقسیم کرده است در پاسخ به این سوال که آیا برنامه ای اصلاحی برای اجرایی کردن پیشنهاد کارشناسان مبنی بر ایجاد آبراه هایی از زیر جاده میانگذر برای حرکت جریان های آبی داخل دریاچه وجود دارد یا خیر؟ گفت: با این که جاده میانگذر نقش تخریبی در دریاچه ارومیه دارد، اما اینکه برنامه ای اصلاحی برای آن وجود داشته باشد هنوز در برنامه وزارت راه و شهرسازی قرار نگرفته است ولی اجرای این طرح پیشنهاد شده است که یکی از 24 پروژه تعریف شده برای نجات دریاچه ارومیه است.

وی همچنین مدیریت بحران دریاچه ارومیه را امری فرا استانی خواند و گفت: ستاد مدیریت بحران دریاچه ارومیه تحت سرپرستی معاون اول رئیس جمهور است که آخرین جلسه آن انتهای سال گذشته تشکیل یافت.

گفتنی است بسیاری از کارشناسان در این مسئله اتفاق نظر دارند که احداث غیر اصولی و مخرب جاده میانگذر دریاچه در افزایش و تشدید بحران تاثیر زیادی داشته است. ویژگی های طبیعی، چشم‌انداز زیبا و راه دراز بین تبریز و ارومیه سبب شد فکر ایجاد پل روی دریاچه ارومیه شکل بگیرد. اکنون این ایده پس از قریب به 28 سال به واقعیت پیوسته است در حالی که از نظر اکثر کارشناسان محیط‌زیست، احداث این جاده از اساس اشتباه بود و موافقت سازمان حفاظت محیط زیست با این کار اقدامی غیرحرفه ای محسوب می‌شود. به اعتقاد متخصصان با اینکه در حال حاضر کار از کار گذشته است، ولی باز هم می‌توان با اصلاحاتی در ساختار این به اصطلاح میان‌گذر جلوی نابودی دریاچه را گرفت.
نصر نیوز