۱۳۹۱ فروردین ۳۰, چهارشنبه

ویدئو: دامه تظاهرات و درگیری در مناطق عرب نشین ایران


تك توران : تظاهرات گسترده در اهواز و مناطق عرب نشین ایران با شدت بیشتر و درگیرهای پراکنده ادامه دارد .
 
دامنه تظاهرات و درگیری در مناطق عرب نشین ایران (معترضان شعار دادند: آزادی آزدای شعار ملت اهواز است)


منابع مطلع محلی در اهواز در تماس با العربیه از ادامه تظاهرات و درگیری گسترده در مناطق عرب نشین اهواز مرکز استان خوزستان خبر دادند.


بر اساس گزارش گروه های اهوازی تظاهرات اعتراضی برای دومین روز در" کوی انقلاب " ادامه پیدا کرد اما با واکنش نیروهای امنیتی مواجه شد.

این تظاهرات همزمان با سالگرد قیام مردمی سال2005 در برخی مناطق عرب نشین اهواز از جمله کوی انقلاب ، ملاشیه ، کوت عبدالله و همچنین شهرهای حمیدیه ، سوسنگرد ، شوشتر ، خرمشهر ، وآبادان ، برگزار شد.

در سال 2005 مناطق عرب نشین در استان خوزستان شاهد اعتراضات و ناآرامی های گسترده ای در اعتراض به " سیاست های دولت برای تغییر ترکیب جمعیتی و مبارزه با هویت مردم عرب " بود اما مقامات این کشور تاکید کرده بودند هیچ برنامه ای علیه مردم عرب ندارند.

گزارش های وارده از اهواز حاکی است مردم عرب در خیابان فراهانی در کوی انقلاب نیز دست به تظاهرات زدند اما با برخورد شدید نیروهای پلیس مواجه شدند.

تصاویر ویدیویی که از این تظاهرات به العربیه رسید تعداد زیادی از جوانان را نشان می دهد که به زبان عربی شعار می دهند، "حریه حریه ، شعب الاهواز ینادی"، (آزادی آزدای شعار ملت اهواز است).


همچنین چندین منبع مطلع اعلام کردند تظاهرات گسترده ای در منطقه ملاشیه در غرب اهواز برگزار شد.

یک گروه از فعالان که خود را "مرکز اطلاع رسانی انقلاب اهواز" می نامند از کشورهای مختلف و سازمان های حقوق بشری خواستند برای توقف سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز مردم وارد عمل شوند.

سایت " مقاومت ملی اهواز " نیز اعلام کرده است تعدادی از شرکت کنندگان در تظاهرات بر اثر شلیک گاز اشک آور مسموم شده اند اما از بیم برخورد به بیمارستان ها مراجعه نمی کنند.

همچنین گزارش شده است در منطقه کوت عبدالله در اهواز بین تظاهرکنندگان و نیروهای بسیج درگیری به وجود آمد و یک تن از نیروهای امنیتی کشته شد.

مناطق مختلف عرب نشین در اهواز شاهد حضور گسترده نیروهای امنیتی و لباس شخصی است تا از تجمع و برگزاری تظاهرات جلوگیری کنند.

 منابع مطلع پیش از این در گفتگو با العربیه اعلام کرده بودند شعبه اصلی سازمان اطلاعات در منطقه گلستان در اهواز مورد هجوم مسلحانه قرار گرفت.

در منطقه " مویلحه " در نزدیکی شهر ویس نیز بین مردم و نیروهای پلیس درگیری به وجود آمد و یکی از عناصر امنیتی زخمی شد

http://www.youtube.com/watch?v=iO_NGP2vRT4