۱۳۹۱ فروردین ۲۷, یکشنبه

نماینده اورمیه در مجلس: آقای رئیس جمهور تدریس زبان ترکی را آزاد کنید و از فاجعه ی دریاچه ی اورمیه جلوگیری شود


تك توران : سید سلمان ذاکر منتخب اول اورمیه در مجلس هشتم که از راهیابی به مجلس نهم بازماند، هفته گذشته آخرین نطق پیش از دستور خود را ایراد کرد. صحبتهای ذاکر با لحن جدی، حماسی و دردناکی بیان شد و او فهرستی از همه مسائل و مشکلاتی را که حوزه انتخابیه اش و استان آذربایجان غربی با آنها دست به گریبان است را در قالب تذکر و سوال مطرح کرد.

به گزارش آینانیوز، نماینده اورمیه سخنانش را با تذکری به رئیس جمهور آغاز کرد: به رئیس جمهور تذکر می دهم برابر ماده 180 برنامه پنجم، به فقرزدایی بدون تبعیض و کاهش فاصله طبقاتی استانها تلاش نماید.

او سپس سراغ یکی از معضلات تاریخی شهر اورمیه رفت که در به نتیجه رسیدن آن سهم به سزایی داشت: به مسئولین استان تذکر می دهم اینک که پس از پیگیری چهارساله بنده و حل مشکل 27 نقطه خارج از محدوده همشهریان، از ارائه خدمات عمومی گاز،آسفالت،آب و فاضلاب دریغ ننمایند و مردم را خسته نکنند.

ذاکر خطاب به وزیر علوم و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: مشکل انتقال دانشجویان را در مقاطع مختلف به محل خودشان حل و فصل و آسان نمایند و مشکل تردد دانشجویان و اساتید و پرسنل را از ارومیه به دانشگاه نازلو، با احداث جاده مخصوص ریلی حل و فصل نمایند.یادآور می شوم که بنده یک مدرس هستم و می دانم که دانشجویان عاشق انتقاد هستند چرا که انتقاد هوشمندی استاد و بیداری مسئولین و بالندگی جامعه را در پی دارد. لذا تقاضامند تقویت کرسی انتقاد سازنده در دانشگاهها هستم.

او ادامه داد: به مسئولین دانشگاه نازلو و ارومیه تذکر می دهم که زمین های این دانشگاه متعلق به کشاورزان روستاهای همجوار بوده و به خاطر اشتغال جوانهای روستاهای بخش نازلو در دانشگاه زمین آنها به دانشگاه واگذار شده فلذا خواستار جذب آنان و دائمی نمودن آنها هستم.

بعید بود که نماینده اورمیه در نطق آخرینش سراغی از راههای ارتباطی اورمیه نگیرد : آقای وزیر راه قبل از اینکه برابر سوال بنده به صحن مجلس بیایید، انتظار بیست ساله مردم ارومیه را با اتمام پروژه قطار پاسخگو باشید و کنارگذر شرقی و کمربندی ارومیه را شروع نمایید. نظر به اخذ مجوز دوبانده نمودن راه مهم توریستی کشتیبان و شورکندی و یاغموراعلی درخواست شروع و اجرای آنرا دارم.

ذاکر از وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز پرسید: آیا می دانید در استان ما و ارومیه معادن طلا،سنگ، تیتانیوم و 275 معدن دیگر هست؟ پس چرا آنها را فعال نمی کنید؟

وی آنگاه به وزیر اقتصاد و دارایی نیز گفت: تذکر می دهم حال مغازه داران و تولیدکنندگان را در اخذ مالیات مراعات نموده و به آنان اعتماد نمایند و همه را دروغگو تلقی ننمایند.

این نماینده مجلس ادامه داد: آقای وزیر و مسئولین استان، هفتاد درصد پوشاک بازار ارومیه مربوط به تبادل تجاری از ترکیه می باشد؛ مبادا آنها را نگران کنیم.

وی تاکید کرد: هرکجا قانون سختگیر باشد اول در ارومیه اجرا می شود، سپس در کشور.باید بسترهای تولید داخلی را مهیا و قدردان آنهم باشیم.

ذاکر پیگیر دلایل عدم گازکشی به روستاهای بخش های مختلف اورمیه نیز شد و از وزیر نفت سوال کرد: جناب آقای وزیر،چرا از پنج بخش ارومیه هیچکدام گاز نداشته باشند؟چه جوابی به مردم بخش انزل،مرکزی،دول،بالانج، باراندوز ، نازلو، سرو و سیلوانا دارید؟نمایندگان شما قضاوت کنید، انصاف است؟ هیچکدام از بخشهای ما گاز نداشته باشند؟

آیا اینها سهمی در گاز کشور ندارند؟ آقای وزیر پاسخ بدهید!

عضو فراکسیون روحانیون مجلس هشتم در بخش دیگری از نطقش اظهار داشت: آقای رئیس جمهور و وزیر محترم کار، هنوز تا ظهر میادین ما پر از کارگر هستند و جویای کار. آیا شده فرزند یکی از مسئولین فقط برای کار راهی میادین کار و کارگری بشود؟اما ما کارشناسان ما، تحصیلکرده های ما از صبح ساعت شش می ایستند در میادین کار؛ آیا انصاف است؟

وی از رئیس جمهور خواست تا یارانه نقدی خانوارها را پیش از اجرای فاز دوم افزایش دهد و در ارائه دلایل آن گفت که پول نقدی هدفمند نمودن یارانه ها با تورم و گرانی جور درنمی آید.

نماینده اورمیه خطاب به وزیر ورزش نیز گفت: آقای وزیر ورزش، چرا در بخشها و روستاهای بخش گجین،قولنجی، بالستان ، بالو، نازلو،نوشین شهر و دهها روستای بزرگ هیچ مجتع ورزشی و سالن ورزشی وجود ندارد؟ آیا به اینها فکر کرده اید؟ آنجا جوان نیست؟ عاشق والیبال، عاشق ورزش، عاشق استخر نیست؟ هست؛ پس چرا اقدام نمی کنید؟ بارها نامه نوشته ام؛ دهها بار جلسه گذاشته ام؛ چرا نتیجه ندادید؟

ذاکر ادامه داد: آقای وزیر، چرا در مناطق محروم ارومیه مثل ابوذر،حاجی پیرلو،کشتارگاه،اسلام آباد، خاتون جان چیمن لری، بدل آباد و علی آباد کتابخانه،پارک و حتی کوچه های آنها آسفالت نداشته باشد؟ آیا این عدالت است یا عین تبعیض؟

وی گفت: کی مشکل ترافیک ارومیه باید حل شود؟ کی باید پادگان انتقال پیدا کند؟ کی باید متروی ارومیه شروع شود؟ کی باید تاکسیرانان ما، مردم ما از ما راضی شوند به خاطر حل مشکل ترافیک؟

این نماینده مجلس به وزیر بهداشت و درمان نیز گفت:چرا برابر برنامه پنجم توسعه و اینهمه تاکید نمایندگان دفترچه واحد صادر نمی کنید؟ آقای وزیر بهداشت و درمان اسبق، از شما انتظار داریم؛ از کمیسیون بهداشت و درمان، آخر چه فرقی هست بین یک روستایی و یک استاد دانشگاه؟ کی باید اینها حل بشود؟

وی آنگاه به اصل معطل مانده قانون اساسی پرداخت و خطاب به رئیس جمهور گفت: آموزش زبان آذری نه تنها برابر اصل پانزدهم قانون اساسی در کنار زبان فارسی آزاد نیست؛ بلکه در داخل آن گم گشته و لذا از رئیس جمهور و رئیس مجلس و نمایندگان محترم مجلس و جناب آقای حداد عادل درخواست تاسیس فرهنگستان زبان اقوام ایرانی بویژه زبان ترکی آذری یا آذربایجانی را دارم.

ذاکر در پایان مجددا خطاب به رئیس جمهور گفت: از رئیس جمهور محترم درخواست می کنم و از نمایندگان محترم درخواست می کنم، در فصل بودجه ریزی هستیم. با صدای بلند آخرین عرضم را می گویم و از شما و مردم ارومیه حلالیت می طلبم. آقای رئیس جمهور، رئیس مجلس، نمایندگان محترم، وزراء، در فصل بودجه ریزی هستیم، باصدای بلند می گویم،به یک اشتباه بزرگ تاریخی و غیرقابل گذشت مرتکب نشوید؛ و بودجه احیاء دریاچه ارومیه را تامین نمایید.

آینانیوز