۱۳۹۱ اردیبهشت ۱, جمعه

ترکیه کشتی مظنون به حمل اسلحه ایران برای سوریه را بازدید می‌کند


تك توران : دولت ترکیه در نظر دارد روز پنجشنبه، ۳۱ فروردین (۱۹ آوریل)، یک کشتی باری مظنون به حمل اسلحه ارسالی ایران برای حکومت سوریه را که دریای مدیترانه متوقف شده و در بندر اسکندرون ترکیه پهلو گرفته، مورد بازرسی قرار دهد.


در حالیکه سوریه مشمول تحریم تسلیحاتی کشورهای غربی است، شرکت آلمانی مالک و شرکت اوکراینی اجاره کننده کشتی حمل اسلحه توسط این کشتی را تکذیب کرده اند، اما مخالفان حکومت سوریه گفته اند که تسلیحات ایران به مقصد سوریه هنگام توقف کشتی در جیبوتی بارگیری شد.

به گزارش وبسایت "مارین ترافیک" که مسیر کشتی ها و موقعیت کشتی ها را نشان می دهد، کشتی باری "آتلانتیک کروزر" با پرچم آنتیگوآ و باربودا (کشوری در دریای کارائیب) روز چهارشنبه، ۱۸ آوریل در نزدیکی سواحل سوریه در دریای مدیترانه متوقف و برای بازرسی به بندر اسکندرون هدایت شده است.

شرکت آلمانی بوکشتیگل، مالک این کشتی گفته است که هیچ سلاحی در این کشتی حمل نمی شده است و کشتی پس از بازرسی های لازم به مسیر خود به مقصد سوریه ادامه خواهد داد. هنوز مقام های رسمی ترکیه وجود اسلحه بر روی کشتی "آتلانتیک کروزر" را تائید نکرده اند.

ایران و سوریه هرگونه مبادلات تسلیحاتی را تکذیب کرده اند.

علاوه بر این، سوریه به سازمان ملل گفته است نیروهای مسلح مخالف دولت سلاح های خود را از هواداران شان در لبنان و دیگر کشورهای همجوار سوریه تهیه می کنند.

درمقابل، مخالفان دولت سوریه، جمهوری اسلامی ایران را متهم می کنند که در سرکوب معترضان توسط دولت بشار اسد، مشارکت دارد.

مقامات ایرانی ضمن ابراز حمایت کامل و آمادگی برای دفاع از حکومت بشار اسد در جریان اعتراضات کنونی، اتهام همکاری نظامی با دستگاه های امنیتی سوریه و مشارکت در سرکوب اعتراضات در آن کشور را تکذیب کرده اند.