۱۳۹۱ فروردین ۲۳, چهارشنبه

انتقاد از مقالات اخیر اقای مهران بهاری

تك توران : چند روزی است که آقای مهران بهاری  پشت سر هم مقالاتی مینویسند و از کشف موضوع جدیدی که نه ما و نه پدرانمان از ان خبر داشتیم  خبر میدهند . ایشان میگوینند : " اگر شرط وطن بودن آزربايجان براي ملت ترك، وجود ريشه تركي نام آزربايجان اعلام شود، اين رفتار من غيرمستقيم عملا به معني نفي وطن بودن آزربايجان براي ملل و گروههاي ملي غيرترك ساكن در آن خواهد بود " اگر ما اینجمله کاملا اکادمیک را قبول کنیم باید قبول کنیم که دولت فرانسه همین حلا باید دست از یافتن و معنی کردن کلمه فرانسه جلوگیری کند  چون باعث نفی گروههای دیگر در فرانسه خواهد شد !!!!!!! و اصلا هر اسمی در هر جای دنیا به دلیل وجود اقلیت در همه جای جهان به معنی نفی انها گروهها در ان جامعه است پس اصلا نباید اسمی برای هیچ جای جهان وجود داشته باشد !!!!!! اگر ازربایجانیها میگویند که ازربایجان وطن انهاست و این کلمه با نام ملی انها یعنی ازر هم ریشه است اشتباه میکنند  باید این مسائل را پنهان کنیم تا باعث نفی بقیه نشویم .!!!!!! البته من مشکلات ایشان را بهتر از خودشان میدانم مشکل ایشان اقلیتها نیستند چون این ایرادی که در بالا اقای بهاری گرفتند واقعا بی معناست و دلیلش را هم گفتم. . ایشان چنین خواهشی دارند چون  اگر ما از وطن صحبت کنیم ان وقت جواب ایران را چه کسی خواهد داد پس جواب برادران دو اتشه تورک مسلمان ما در بقیه جهان چه میشود انها دوست ندارند ما خود خواه باشیم ما باید به مسائل بزرگ جهان تورک برسیم نه مسائل منطقه ای همچو ازربایجان .این در حالی است همه این تورکها در کشور مستقل خودشان نشسته و این حرف را برای ما تجویز میکنند پس بهتر این نیست که از خودشان شروع کنند؟؟؟!!!
کسی اصراری بر داشتن ریشه ترکی برای ازر نیست . چون وجود ملت ازر یک حقیقت تاریخی است البته اگر ریشه تورکی ان پیدا شود به نفع خود شماست این مسئله نمیتواند ابهامی در وجود کلمه ازر ایجاد کند از تاریخ نوشته شده یاقوت حموی تا تمام تواریخ و نقشه های تاریخی از نوشته های اورخون تا تاریخ طبری به ملت از و ازربایجان اشاره شده است . از جمله نام دریای خزر و خود ازربایجان . اما بعد شما به عنوان کسی که ادعای اکادمیک بودن دارید واقعا خنده دار  میگویید : "ادعاي وجود ارتباط ارگانيك و يا غيرارگانيك، مدرن و يا پست مدرن بين ريشه كلمه آزربايجان و وطن شدن آزربايجان، عوامفريبي، تحميق و يا به جاي احمق گزاردن مخاطبان است"
 بله هیچ ارتباطی وجود ندارد ایا مخاطب تحمیق نشده دلیل علمی و سند تاریخی بزرگتر از حرف اقای بهاری لازم دارد . اینطور که بنظر میرسد اقای بهاری احتیاجی برای اوردن دلیل زبانشناسانه و یا سند تاریخی برای گفته های خویش نمیبینند البته بگذریم از جمله بندی خارق العاده ایشان که حتی برای من که در دانشگاه نیویورک هستم ترجمه ان مشکل است چون شاید من هنوز پسا مدرن هستم.!!!! اشکارا معلوم است که شما با کلماتتان قصد عوام فریبی دارید حتی در یک سطر از مقاله شما به هیچ دلیل علمی و سند تاریخی اشاره نکردید و مقاله شما فاقد ارزش علمی است. جالب ترین قسمت مقاله شما انجاست که میفرمایید :"پيدانمودن ريشهاي تركي براي كلمه ونام آزري حتي باروشهاي غيرعلمي وضدعلمي وتوسل به ريشه شناسيهاي عاميانه وعوامانه ودرصورت لزوم ادعاهائي كه صرفا درحدنظر و حتي نه نظري علمي ميباشند ضروري است. ازجمله ربط دادن كلمه آزري به قوم آز و اين ادعاي قطعيانا درست كه گويا حرف –يعربي-فارسي درآخركلمه آزري،همان پسوندمالكيت سوم شخص مفرد تركي است.". البته صحبتهای شما برای من قابل فهم است که کارتان به جای رسیده که به ستون فقرات علم یعنی نظریات علمی هم ارزشی قائل نیستید و میگوید تمام چیزهای که در مورد تاریخ و زبانشانسی ازربایجان مطرح شده مشتی نظریه است . و به همین دلیل باید تردید کرد. پس شما انتظار داشتید چه باشد . پیشرفت علم اینگونه است عالم نظریه می دهد و اگر برای نظریه خود توجیح علمی داشته باشد به عنوان نظریه علمی پذیرفته میشوند . تمام کسانی که برای کلمه ازربایجان نظریه داده اند بدوناستثنا همه گی برای حرف خود دلیلی اورده اند که با حقایق تاریخی و قوانین زبانشناسانه منطبق باشد  حتی کسروی فاشیت هم مثل شما صحبت نکرد و تلاش کرد دلایل علمی برای حرف خودش بیاورد که شما حتی ذره ای هم احساس احتیاج برای اوردن کوچکترین دلیلی نمیکنید . من برای اثبات این موضوع که نام ملت ما " از" است دلایل بشماری به وسعت تمام تواریخ نوشته شده دارم  . اما دوست دارم همان طور که قولش را داده بودم از سنگ نوشته اورخون قسمتی را برای شما بیاورم . نوشته های اورخون انگونه که در دانشگاه زبان و ادبیات تورکی به من گفتند ریشه ادبیات تورک است  و در تمام جهان به همین عنوان تدریس میشود و مطمئن هستم هیچ تورک گرای جرات نمیکند بگویید این سنگ نوشته را استالین نوشته است . مشکل ملت ما این نیست که ایا نام ملت ما ازر است یا نه البته که نام ملت ما ازر است ولی محل اختلاف ما با فارسها این است که ما میگوییم ازرها هرگز اریایی یا فارس نیستند . البته تا دیروز اقای بهاری ادعا میکردند که من مزخرف میگویم (ببخشید این جمله ای است که ایشان به من با تورکی استانبولی گفتند ساچما ساپان) بعد که فهمیدند من امروز می خواهم اسکن سنگ نوشته را بگذارم . حرفشان را عوض کردند و گفتند کلمه از در نوشته های اورخون هیچ ارتباطی با ما ندارد !!!!!!! یعنی مثل ان است که کلمه ژرمن هیچ ارنباطی با المانها ندارد !!!!!!!! همین جا اشاره کنم که اگر اسیمیلاسیون بد است به تمام شکل ان بد است ما اسیمیلاسیون خوب نداریم . اسیمیله شدن  ازربایجان به تورکیه بد است همان طور که اسیمیله شدن ما به فارس . در پایین اسکنها را میتوانید ببینید.
با تشکر 2012/8/4
دانشجوی سابق زبان و ادبیات تورکی و دانشجوی فعلی رشته فرهنگها و زبانهای خاورمیانه دانشگاه نیویورک
 SOUTH AZERBAIJAN