۱۳۹۱ اردیبهشت ۶, چهارشنبه

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی: ربع‌رشیدی شهر تبریز کم از تخت جمشید ندارد


تک توران : مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: محوطه ربع‌رشیدی شهر تبریز دست‌کمی از تخت جمشید ندارد و با مطرح‌ترین آثار کشور برابری می‌کند.


به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی، تراب محمدی اظهار کرد: ربع‌رشیدی یکی از بی‌نظیرترین مجموعه‌های تاریخی استان آذربایجان شرقی است که با وجود بسیاری از صاحب‌نظران باستان‌شناس این محوطه را باید با تخت جمشید، پاسارگاد و سایر مجموعه‌های جهانی مقایسه کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به تاکید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در تشکیل پرونده جهانی ربع‌رشیدی و ثبت آن در فهرست یونسکو درصددیم تا همزمان مجوزهای باستان‌شناسی را دریافت کنیم.

محمدی گفت:‌ با صدور این مجوزها از سوی پژوهشکده باستان‌شناسی، به طور همزمان چند گروه کاوش در نقاط مختلف این محوطه 14 هکتاری مطالعه خواهند کرد.

وی افزود: محوطه تاریخی ربع‌رشیدی به دوره ایلخانی و صفویه تعلق دارد و بخش‌هایی از آن همچنان پابرجاست، محوطه‌ای که گویای رویدادهای تاریخی بی‌نظیری است.

خواجه رشید‌الدین فضل‌الله همدانی اواخر قرن هفتم و اوائل قرن هشتم هجری قمری، زمان غازان خان ایلخانی به وزارت رسید، دوران وزارت او از حساس‌ترین دوره‌های فرهنگی و سیاسی تاریخ ایران است. خواجه رشید‌الدین برای ساماندهی،‌ تمرکز و تداوم تحقیقات و فعالیت‌های فرهنگی و علمی یک مجموعه بزرگ علمی، ‌آموزشی و پژوهشی به نام «ربع رشیدی» تأسیس کرد. این مجموعه به صورت شهرکی علمی در حومه شهر تبریز ساخته شد. خواجه رشید‌الدین در پایتخت ایلخانیان و در گذرگاه کاروان‌های خاور و باختر یکی از بزرگترین تأسیسات روزگار کهن را پدید آورد؛ شهری کوچک شامل کتابخانه، مدرسه، مسجد، دارالایتام، گرمابه، مهمانسرا، بیمارستان، مدارس عالی، پرورشگاه و کارگاه‌های صنعتی. او برای تأمین پشتوانه مالی برای اداره این مؤسسات بزرگ، دارایی و املاک زیادی را وقف «ربع رشیدی» کرد.
فارس