۱۳۹۱ شهریور ۲۹, چهارشنبه

یکی باتئوری مرده آذری ، دیگری با تئوری خلق تورک بدون وطن ــ کدامیک در خدمت ملتمان است


تك توران : مدتی است که دو تئوری در حرکت ملی آزربایجان سبب صرف انرژی فعالین حرکت ملی آزربایجان در فضای نت شده است .
برخی از دوستان و نویسندگان بسیار محترم انجمن قلم آزربایجان ایران ! ( آزربایجان جنوبی ) در مقابل طیف محترم دیگری که ایشان آن را شبکه مهران باهارلی ! می خوانند موضع گیری کرده و هر یک سعی دارند با دلایل خود طرف دیگر را مجبور به اطاعت کنند .
متاسفانه برخلاف اتنتظار اولیه ای که توقع می رفت ، دوستان فضای گفتگوی منطقی و عاقلانه را تبدیل به گشایش عقده های شخصی از همدیگر کرده و در نهایت به نظر می رسد دوستان نه تنها در مقابل نظرات همدیگر تمکین نخواهند کرد بلکه به نظرات ناظرین سوم هم کمتر اهمیتی قائل نیستند .

طرفداران نظریه برخی از اعضای انجمن قلم آزربایجان و پارادوکس گفتاری و عملی :


برخی از اعضای انجمن قلم آزربایجان با ادعای آزربایجان دوستی ( آزربایجانچیلیق ) با به میدان انداختن نظریه مرده آذری در واقع طرف مقابل را که ادعا دارد اصطلاح ملت آزربایجان اصطلاحی غلط است و ما باید از اصطلاح ملت یا خلق تورک استفاده کنیم متهم به پیروی از سیاستهای کشور تورکیه می کنند . چرا که از نظر آنها تئوری غیر علمی و غیر منطقی آذری در واقع تئوری مقابله با سیاستهای تورکیه مبنی بر تابعیت آزربایجان جنوبی تحت استعمار تورکیه !! در آینده خواهد بود .
تصور کنید یعنی ایشان مثلاً می خواهند بگویند تئوری طرف مقابل انگلی بزرگ در مقابل تحول سیر ملت شدن ، ملت آزربایجان در جنوب است . یعنی می خواهند با تئوری غلط آذری به ما بگویند برایمان خوش خدمتی کرده و با کردار درست خود از فرآیند آسیمیلاسیون ملت آذری ! در مقابل ملت تورک تورکیه می ایستند .
اما حقیقت چیست ؟
با توجه به نوشته های این دوستان و عملکرد شان در اهدافی که در سر می پرورانند شاهد پارادوکسی بسیار بزرگ هستیم .
ایشان از یک طرف با به پیش انداختن تئوری آذری در واقع خود را طرفدار ملتی جدا و مستقل از تورکیه و ایران ( فارس ) می دانند در حالی که وقتی پای حق و حقوق این ملت مبنی بر حق استقلال ملی و جدایی از ایران به پیش می آید سریعاً آشفته شده و در مقابل استقلال طلبان ، موضع فدرالی میگیرند .
بنابراین پارادوکس موجود به ما نشان می دهد که دغدغه دوستان نه تنها آزربایجانچیلیق و وطن دوستی نیست بلکه به نظر می رسد دوستان این فرضیه را چماقی برای کوبیدن دولت ــ ملت تورکیه و خالی کردن عقده هایشان بر علیه تورکیه کرده اند . چرایی آن برایمان بسیار گنگ است ، شاید هم بتوان گفت دوستان یا اسیر تئوری غلط و اذهان پریشان خویش شده اند و شاید هم با این شیوه در فکرخوش خدمتی نسبت به پان ایرانیستها برای جلوگیری از تجزیه ایران هستند .

طرفداران تئوری خلق تورک بدون وطن :

طرفداران این تئوری با اتکا به تاریخ گذشته و نیز اشاره به مسئله اتنیکی ملتمان مبنی بر تورک بودن ، ابتدا استفاده از ترمین ملت آزربایجان را غلط می شمارند و در ادامه با استفاده از این تئوری ، ملت تورکی بی وطن را به شما نشان می دهند که یک گوشه آن در جنوب ایران ! اعم از قشقایی و خلجها است ، گوشه دیگر آن در خراسان و گوشه دیگر آن از تهران ، قم ، اراک ، ساوه و شهرهای دیگر آزربایجان می باشد . در واقع دوستان با ادعای اینکه یک ملت با جغرافیای آن تعریف نمی شود قیافه ای حق به جانب به خود گرفته و طرف مقابل را پان ایرانیستهای خجالتی می خوانند .
نهایتاً می توان گفت که طرفداران این تئوری هم دست کمی از طرف مقابل و خوش خدمتی به افکار پان ایرانیستی و عدم تجزیه ایران ندارند . هر چند که به ظاهر طرفداری از استقلال آزربایجان جنوبی را هم داشته باشند اما نوشته های ایشان نیز پر است از پارادوکس متناقض و سفسطه محوری

نتیجه گری :

با توجه به توضیحاتی که داده شد به نظر می رسد زمان آن رسیده است که فعالین حرکت ملی آزربایجان جلوی هر دو اندیشه اختلاف انداز و انرژی بر ، با طرح اصطلاح سیاسی " ملت تورک آزربایجان " که منجر به تاسیس دولت مستقل تورک آزربایجان جنوبی خواهد شد بیاستند . هر چند که متهم به بیسوادی گردند .
جدایی این دو اصطلاح ( تورک و آزربایجان ) در نوشته ها و افکارمان باعث تشدید اختلافات و ادامه روند سفسطه هر دو جناح در حرکت ملی آزربایجان گردیده و در نهایت انرژی اصلیمان را برای گرفتن استقلال ملی در چهارچوب مرزهای تاریخی آزربایجان جنوبی خواهد گرفت .
همچنین در مقابل نظریه خلق تورک و حمایت از حقوق تورکان قشقایی و تورکمن ، ما باید از تئوری مبارزه تورکان قشقایی در جهارچوب وطن شان یعنی قشقایستان و از مبارزه تورکان خراسان در چهارچوب وطن شان ترکمنستان جنوبی حمایت کنیم .
همچنین ما باید چهارچوب خاکی آزربایجان جنوبی را کاملاً مشخص کرده و بر مبنای آن به مبارزه استقلال طلبانه علیه حاکمیت اشغالگر فارس ایران ادامه دهیم . در این ارتباط نقشه ای را که به عنوان چهارچوب مرزهای ملی آزربایجان جنوبی به رسمیت می شناسیم در اختیار خوانندگان قرار می دهیم.
ذکر این نکته هم نماند که ما به شدت طرفدار اتحاد دنیای تورک و تحقق توران هستیم ولی همه چیز از استقلال آزربایجان جنوبی می گذرد . در مقابل دوستانی هم که تفکر توران را توهم و کاری غیر واقعی می پندارند با تمام قدرت می ایستیم .

گروه خبری تحلیلی تک توران
چهارشنبه 29 شهریور 1391