۱۳۹۱ شهریور ۲۷, دوشنبه

فرمانده سپاه پاسداران ایران به حضور نیروهای سپاه قدس در سوریه اعتراف کرد


تك توران : محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، به حضور نیروهای سپاه قدس در سوریه به منظور کمک به نیروهای دولتی این کشور اعتراف کرد؛ او در عین حال تاکید کرد که این کمک فکری و برای مشاوره است.

به گزارش منابع خبری ایران، جعفری که یکشنبه 16-9-2012 در یک کنفرانس خبری در تهران سخن می گفت، در پاسخ به این سوال که " ارزیابی جنابعالی از حضور سپاه در سوریه چیست؟" گفت: "سپاه در گذشته واحدی به عنوان نهضت اسلامی داشت که این واحد به مستضعفین کمک می کرد اما در حال حاضر نیروی قدس با هدف حمایت از ملت های مظلوم وظیفه خود را انجام می دهد ضمن آنکه در گذشته تعدادی از اعضای این نیرو در لبنان و سوریه حضور داشتند اما این حضور به منزله حضور نظامی ما در این کشورها نبوده و نیست."

این سخنان فرمانده سپاه ایران در حالی مطرح می شود که پیشتر معترضان سوری از حضور نیروهای نظامی ایران در سوریه و کمک به نیروهای دولتی این کشور سخن گفته بودند.

ماه پیش نیز نیروهای ارتش آزاد سوریه – مخالفان مسلح رژیم بشار اسد- 48 ایرانی را که بوسیله یک اتوبوس در حال تردد در دمشق بودند ، دستگیر کردند. منابع مخالفان سوریه می گویند این ایرانی ها عضو سپاه هستند که به منظور انجام عملیات شناسایی به سود نیروهای دولتی به این کشور آمده اند. ایران اما آن ها را زائر معرفی کرد.

فرمانده سپاه پاسداران ایران در ادامه مصاحبه خبری خود اظهار داشت: "اگر به خوبی حضور و حمایت کشورهای غربی از گروه های معارض در سوریه را رصد کنیم متوجه می شویم که اصلا ایران به اندازه آنها حضور نظامی ندارد، البته ما تا آنجایی که بتوانیم کمک های فکری به سوریه می کنیم و این از افتخارات ماست که از سوریه حمایت کنیم و تجربیات خود را در اختیار آنها قرار دهیم اما همان طور که اعلام کردم حضور ما به منزله حضور نظامی نیست."

جعفری گفت: "این در حالی است که کشورهای دیگر ابایی از حمایت از گروه های خشونت طلب در سوریه ندارند اما ما حضور آنها را در این کشور محکوم می کنیم ".

نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه، همپیمان جمهوری اسلامی ایران است. پیشتر سعید جلیلی دبیر شورای امنیت ملی ایران گفته بود که این کشور اجازه نخواهد داد "محور مقاومت" شکسته شود. "محور مقاومت" را برخی به همپیمانی میان ایران، سوریه، حزب الله لبنان و شماری از گروه های فلسطینی می گویند.

جعفری همچنین در پاسخ به این سئوال که توافقنامه امنیتی بین ایران و سوریه چه زمانی محقق خواهد شد افزود: "این توافقنامه بستگی به شرایط دارد اما من نمی توانم الان زمان قطعی را مشخص کنم که اگر حمله نظامی علیه سوریه صورت گرفت این توافقنامه چه زمانی انجام خواهد شد."