۱۳۹۱ مهر ۲, یکشنبه

كلاس درس به زبان توركي در مناطق زلزله زده آزربايجان جنوبي ــ ويدئو


تك توران : اولین کلاس بزبان مادری برای بچه های آذربایجان در راستای گشایش مدارس در ایران توسط فعالین ملی آذربایجان در منطقه زلزله زده آذربایجان در چند دهکده قاراداغ برپا شد. این در حالی است که هنوز تحصیل به زبان مادری در ایران ممنوع می باشد. هرچند این کلاس یک روزه بود اما ماهیت آن در تاریخ آذربایجان هیچ وقت از یادها نخواهد رفت.

"کیم ایسلاندی یاغیشدا" نام کتابی است که بچه های آذربایجان برای اولین بار بزبان مادری خود در کلاس درس خود از معلم یاد گرفته و به خواندن آن پرداختند. نقطه جالبی که توجه همه را به خود جلب می کند بچه ها فقط بعد از یک بار روخوانی توسط معلم کلاس، برای خواندن کتاب دست بلند کرده براحتی قادر به خواندن آن می شوند. و دیدن صحنه زیبا و شنیدن روخوانی بچه ها و همچین روخوانی دسته جمعی بچه ها بزبان مادری آنقدر دلنیشین و جذاب است که انسان را هر چند کوتاه در لطافت و شیرینی زبان مادری خود غرق می کند.
در این صحنه زیبا ی تاریخی آروزی میلیونها آذربایجانی که تحصیل به زبان مادری است را آن معلم فداکار و شیر زن آذربایجانی برای ما نمایان می کند. امیدواریم روزی برسد که در همه مدارس آذربایجان بچه هایمان به زبان مادری خود تحصیل کنند و آرزوی روزی را می کنیم که آن معلم فداکار به همراه شاگردانش در تبریز در یک جشن بزرگ مورد تقدیر قرار بگیرند.


http://www.youtube.com/watch?v=Z_f4pGzTa78&feature=share