۱۳۹۱ مهر ۵, چهارشنبه

زنگ خطر تخریب جنگل‌ها، اين بار در آذريايجان غربي


تك توران : ريیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه ارومیه گفت: تربیت نیروی متخصص و اجراي طرح‌های پژوهشی از اهداف مهم دانشکده منابع طبیعی است.

"عباس شفیعی" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه آذربایجان غربی- با اشاره به این‌که اداره كل منابع طبیعی استان با کمبود منابع مالی و انسانی مواجه است، افزود: با توجه به بالا بودن آمار تخریب در جنگل‌ها و مراتع استان، در صورت ادامه بهره‌برداری‌های غیرکارشناسی بر تخریب مراتع استان افزوده خواهد شد.

وی با بیان این‌که با افزایش جمعیت، میزان دخالت و تخریب در طبیعت افزایش می‌یابد، ادامه داد: هنوز فرهنگ استفاده صحیح از منابع طبیعی در میان مردم در حد مطلوبی نیست چرا که برای کاهش آثار مخرب دخالت انسان در طبیعت نیازمند فرهنگ سازی هستیم.

شفیعی با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری با اداره کل منابع طبیعی در زمینه بررسی طرح جامع شناخت و بهره‌برداری از محصولات فرعی جنگلی و مرتعی استان، اظهار کرد: این طرح که هدف از آن شناخت محصولات فرعی برای بهره برداری صحیح از منابع طبیعی است در طي سه سال اجرا خواهد شد.

ريیس دانشکده منابع طبیعی ارومیه همچنین به تفاهم نامه منعقده بین دانشکده منابع طبیعی و اداره کل محیط زیست اشاره کرد و افزود: تهيه طرح جامع پناهگاه حیات وحش تالاب کانی برازان یکی از طرح‌های مهم دانشکده در توافق با اداره کل محیط زیست استان است.

وی عنوان كرد: در سال گذشته در زمینه آبخیزداری، فرسایش و رسوب منابع طبیعی آذربايجان غربي، مطالعات زیادی صورت گرفته است که امسال نیز ادامه خواهد داشت؛ با توجه به این‌که کشور و به تبع آن استان با کمبود پوشش گیاهی مواجه است با وقوع بارندگی، خاک‌ها شسته شده و در پشت سدها انباشته می‌شود.

شفیعی ادامه داد: انباشته شدن گل و لای پشت سدها باعث کاهش عمر و ظرفیت سدها می‌شود و این طرح‌ها موجب می‌شود تا از شدت فرسایش کاسته شود. همچنین می‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

وي همچنین از ایجاد ایستگاه تحقیقاتی منابع طبیعی با همکاری اداره کل منابع طبیعی در جنوب استان خبر داد و يادآور شد: ايجاد اين ايستگاه یکی از برنامه‌های اين دانشگاه در سال جاری است.
ايسنا