۱۳۹۱ شهریور ۳۰, پنجشنبه

بزرگداشت روز زندانیان سیاسی آذربایجان در شهرهاي اورميه و ماراغا


تك توران : بزرگداشت روز زندانیان سیاسی آذربایجان در اورمیه

بزرگداشت روز زندانیان سیاسی آذربایجان در اورمیهتبریز سسی : جمعی از فعالین مدنی اورمیه به مناسبت بزرگداشت سالروز تولد سعید متین پور و روز زندانیان سیاسی آذربایجان جنوبی،به ملاقات"عارف علوفی"رفته و در طی مراسمی این روز را در منزل وی گرامی داشتند.

 
در این دیدار در رابطه با اهمیت نامگذاری 29 شهریور به نام "روز زندانیان سیاسی آذربایجان "و در مورد بیوگرافی و وضعیت سعید متین پور و دیگر زندانییان سیاسی بحث به عمل آمد و به حمایت بیشتر از دیگر زندانیان سیاسی حرکت ملی تاکید شد.
 
لازم به توضیح است که عارف علوفی در اسفند ماه 1386 به مناسبت روز جهانی زبان مادری توسط اداره اطلاعات اورمیه دستگیر و به مدت شش ماه به تحمل شکنجه و زندان محکوم شد،وی قبلا نیز چندین بار توسط اطلاعات سلماس،جلفا و اورمیه بازداشت شده بود 


بزرگداشت روز زندانی سیاسی آزربایجان جنوبی در شهر ماراغا

بزرگداشت روز زندانی سیاسی آزربایجان جنوبی در شهر ماراغا تبریز سسی : بیست و نه شهریور مصادف با سالروز تولد زندانی راه عقیده و آزادی سعید متین پور است!چند سالی است این روز از طرف فعالین آذربایجانی به نام "روز زندانیان سیاسی آذربایجان" نام گذاری شده است.و فعالین حرک ملی از این فرصت برای قدردانی و بزرگداشت زندانیان سیاسی استفاده می کنند.

 
به همین مناسبت،جمعی100 نفری از فعالین مدنی ،شاعران ، دوستداران حرکت ملی آزربایجان در ماراغا ،با حضور در منزل یکی از زندانیان سیاسی با سابقه این شهر،ضمن بزرگداشت این روز از مقام زندانیان سیاسی و زحمات آنها قدردانی کردند.

 
در این دیدار که در منزل آقای (آلتای) از زندانیان سیاسی دهه 60 برگزار شد،ایشان ضمن خوش آمد گویی و استقبال گرم از مهمانان،این اقدام فعالین حرکت ملی را در دادن روحیه و انگیزه به زندانیان سیاسی و خانواده های آنان بسیار مفید دانستند و این اقدام را ستودند.

 
سپس ایشان ضمن بیان شمه از سوابق سیاسی خود،نحوه بازداشت خود در سال 62 را نیز بیان کردند.ایشان با بیان اینکه جو غالب در سالهای آغازین دهه 60،جو مارکسیستی و چپ بود افزودند جوانان پرشور آن سالها با توجه به شعارهایی که از سوی گروه های چپ داده می شد جذب این گروهها می شدند ولی با گذشت زمان توخالی بودن این شعارها برای آنان اثبات می شد و به تدریج از این گروهها خارج می شدند.ایشان افزودند که بسیاری از جوانان آن سالها که جذب گروهای چپ شده بودند اکنون به حرکت ملی آذربایجان پیوسته اند واینک نه برای اندیشه ها و مکاتبی که پوچ بودن انها اثبات شده،بلکه برای آذربایجان تلاش می کنند.

 
در ادامه یکی از حضار از زندانیان سیاسی و فعالین با سابقه حرکت ملی،ضمن تقدیر از تلاش ها و مجاهدت های زندانیان سیاسی به ارائه تعریفی از زندانی سیاسی پرداختند.ایشان زندانی سیاسی را کسی دانشتند که در راه عقیده خود و توسط حکومت ها به زندان افتاده باشند.وی با انتقاد از سخن یک از مسئولین  که "ما در ایران زندانی سیاسی نداریم" افزود  نمی توان حقایق را کتمان کرد. در این جمع چندین زندانی سیاسی داریم. دروغ گقتن مسئولین سبب ثلب اعتماد مردم به آنها می شود...

 
ایشان سپس با اشاره به حقوق زندانیان سیاسی در بیانیه های بین المللی،زندانیان سیاسی آذربایحانی را از مظلوم ترین زندانیان سیاسی در جهان بر شمردند که از ابتدایی ترین حقوق خود از جمله :مرخصی،ملاقات حضوری و... محروم هستند.ایشان سپس با اشاره به حکم  8 سال زندان برای سعید متین پور،وی را نماد و سمبل زندانیان سیاسی آذربایجان دانستند که به خاطر عقیده خود و تلاش برای احقاق حقوق ملت خود،به زندان محکوم شده است.
 

سپس شعری از شاعر جوان ماراغالی که در مضمون زبان مادری و کویر اورمو (دریاچه امیه به کویر اورمیه تبدیل ) خوانده شد


 
(داریخما قیش کوچوب یاز گله جک دی ، قلبی لری بیچین آراز گله جک دی ، تبریزده آچماغا آنا مکتبین ، الینده باغلاما ساز گله جک دی )

 
باخیرام من خزرین دنیزینا دئیرم کی آرازیم ، قوخمایین سیز ، گلیرم وصل ائدم ، بلکه اورمو گولی سیزدن نفس آلسین

 
همچنین مجلس با یکی از موغنچی های جوان ماراغا همراه بود .

 
در ادامه نیز یکی از فعالین به ارائه گزارشی از وضعیت زندانیان سیاسی حال حاضر آذربایجان پرداخت.

و نظر بر این شد که به دیدار خانواده های زندانی سیاسی در بند رفته شود تا نسیم امید به آنها داده شود .

 
بعد از 4 ساعت  گفتگو ،در پایان با آرزوی سلامتی و آزادی برای سعید متین پور و سایر زندانیان سیاسی،با اهدای هدیه ای  از تلاشهای... تقدیر نموده و پایداری خانواده ایشان را نیز را ستودند.

شایان ذکر است سعید متین پور فارغ التحصیل رشته فلسفه از دانشگاه تهران ، روزنامه نگار ، عضو هیات تحریریه هفته نامه های «یارپاق»، «موج بیداری» و وبلاگ نویس و فعال مدنی آذربایجانی است که از سوی دادگاه انقلاب تهران به هشت سال حبس تعزیری محکوم شده استد. وی بیشتر مدت زمان بازداشتش را در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین تهران و تحت شکنجه ها و فشار‌های شدید جسمی و روحی گذرانده است.در طول این مدت نیز از دادن مرخصی به وی امتناع شده و ایشان حق ملاقات حضوری با اعزای خانواده خود را نیز ندارند.سازمان عفو بین الملل،سازمان گزارشگران بدون مرز و سایر سازمانهای بین الملی بارها از وضعیت نامعلوم سعید متین پور ابراز نگرانی کرده اند.