۱۳۹۱ شهریور ۲۴, جمعه

تصویب قطعنامه ضد جمهوری اسلامی در آژانس بین المللی انرژی اتمی


تك توران : آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل، در نشست روز پنجشنبۀ شورای حکام خود، با اکثریت آرا قطعنامه‌ای در انتقاد از برنامه هسته‌ای ایران تصویب کرد. همزمان نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی را به "تخریب سیستماتیک" تأسیسات نظامی پارچین برای "پاک کردن برخی شواهد" متهم کرد.
 
به گزارش سرویس خبری بی بی سی، در قطعنامه ای که روسیه، چین و آمریکا از پیشنهاددهندگانش بودند، نسبت به فعالیت‌های غنی‌سازی ایران، نگرانی جدی ابراز شده و از تهران خواسته شده است که با آژانس همکاری کند.

 
در پیش‌نویس قطعنامه، از جمله از "اختلال در بازرسی آزادانه تأسیسات پارچین" ابراز نگرانی شده است.

 
پیش از برگزاری این نشست شورای حکام، در محافل دیپلماتیک گفته می‌شد که اطلاعات جدیدی در اختیار آژانس قرار گرفته است که بنا بر آن ایران به توانایی‌های جدیدی در ساخت سلاح هسته‌ای رسیده است.

 
ایران اتهام تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای را همواره رد کرده و می‌گوید برنامه اتمی صلح‌آمیزی دارد.

 
از میان ٣٥ کشور عضو شورای حکام، تنها کوبا به این قطعنامه رای مخالف داده و سه کشور مصر، تونس و اکوادور نیز به آن رای ممتنع داده‌اند.

 
در این قطعنامه آمده است که ایران قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل را نادیده گرفته و نقض کرده است.

نماینده آمریکا: ایران تأسیسات پارچین را ‌به‌طور سیستماتیک تخریب کرده است

 
همزمان، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه (۱۳ سپتامبر/ ۲۳ شهریور) در وین، ایران را به "تخریب سیستماتیک" تأسیسات نظامی پارچین برای "پاک کردن برخی شواهد" متهم کرد.



به گزارش خبرگزاری آلمان، رابرت وود در وین با اشاره به اینکه بازرسان آژانس در صدد بازرسی این تأسیسات هستند گفت: "اقداماتی انجام شده که به نظر می‌رسد تلاشی بوده باشد برای اینکه شواهد فعالیت‌های پیشین در پارچین پاک شود."

 
او ایران را به اقداماتی برای "تخریب توانایی آژانس برای بازرسی شایسته‌" از سایت پارچین متهم کرد. 
بی بی سی