۱۳۹۱ تیر ۲۶, دوشنبه

نماینده ی کرد اورمیه: دولت و تمام دستگاه‌ها و سیستم کشور، همه تلاش خود را برای نجات دریاچه انجام می‌دهند!!

تك توران : نماینده ی کرد اورمیه نیت اصلی رژیم ایران و افراد و گروههای ذینفع کرد، در خشکاندن اورموگولو را افشا نمود. بسیاری از اندیشمندان و فعالین سیاسی آذربایجانی اعتقاد دارند سیاست رژیم ایران در خشکاندن عمدی دریاچه ی اورمیه و پیرو بروز سونامی نمک پس از آن، کوچ اجباری ساکنین غرب آذربایجان جنوبی به سمت مرکز ایران فرصت مناسبی برای گروهکهای کرد ایجاد خواهد کرد تا بتوانند پروژه ی شوم تصرف اراضی غرب آذربایجان را به اجرا درآورند.


عابد فتاحی در برخی از سخنان خود ناخواسته به این امر اشاره نموده است.

عابد فتاحی گفت: دریاچه زیبای ارومیه، تأثیر مهمی بر منطقه پیرامون خود دارد و یکی از جاذبه‌های ویژه جهانگردی است. این دریاچه شور‌ترین دریاچه دنیاست که متأسفانه، در سالیان اخیر آب آن پسروی بسیاری داشته و سطح آب پایین آمده است. این موضوع یک مسأله ملی و در عین حال جهانی است. نباید با این موضوع برخورد قومی و ناسیونالیستی شود.

نماینده کرد زبان مردم ارومیه ادامه داد: هیچ عمد و دستی در کار نیست و نخواهد بود. دولت و تمام دستگاه‌ها و سیستم کشور، همه تلاش خود را برای نجات این دریاچه انجام می‌دهند. سران نظام نسبت به این موضوع حساس هستند تا این دریاچه به سرنوشت دریاچه هامون و پریشان و گاوخونی دچار نشود.

وی با اشاره به اینکه آب دریاچه از منابع گوناگون و مشخصی تأمین می‌شود، اظهار داشت: در سال‌های اخیر با خشکسالی روبه‌رو بوده‌ایم و میزان بارندگی ناچیز بوده است. آب‌های روانی که بخشی از آب دریاچه را تأمین می‌کرده‌اند نیز با تغییر نوع کشت، برای تأمین آب کشاورزی مصرف شده‌اند. چاه‌های مجاز و غیرمجاز بسیاری پیرامون دریاچه حفر شده است و آب‌های زیر سطحی را کاهش داده‌اند.

این نماینده مردم ارومیه در مجلس در ادامه تأکید کرد: از سوی دیگر، سدهایی در مسیر رودخانه‌های منطقه ساخته شده‌اند که از طرفی می‌تواند، راه نجات و فرصتی برای دریاچه باشد، ولی برخی بر این باورند که با ورود آب به دریاچه، نمک‌های رسوب کرده نیز در آب دریاچه حل خواهد شد و آب شیرین موجود هدر خواهد رفت.

این عضو مجمع نمایندگان آذربایجان غربی در ادامه گفت: از عوامل دیگر کاهش آب دریاچه و همچنین تهدید سلامت آن، شهرک‌های صنعتی موجود پیرامون دریاچه است که باید فاضلاب آنها کنترل شود. حاکمیت هر آنچه لازم باشد برای نجات دریاچه انجام می‌دهد اما آنچه جای تأسف دارد، این که نباید مسأله را ناسیونالیستی کرد؛ اینکه گفته شود می‌خواهند مردم را از منطقه کوچ دهند. ‌ چه کسی این‌ها را گفته است و کدام عقلی این را می‌پذیرد؟ این‌ها سخنان مسمومی است که توسط دشمنان این مرز و بوم گفته می‌شود. در ایران هیچ فردی به فکر این نیست که مردم کرد و ترک را از این منطقه کوچ دهد. مردم منطقه ـ هم ترک و هم کرد ـ فرقی با دیگر مردم ایران ندارند. افرادی که این افکار مسموم را در بین مردم مطرح می‌کنند، می‌خواهند امنیت منطقه را به خطر اندازند و سوءاستفاده کنند.

فتاحی با اشاره به نگرانی همه ایرانیان برای دریاچه ارومیه، خاطرنشان کرد: مردم ترک و کرد و همه کسانی که پیرامون دریاچه زندگی می‌کنند، مورد احترام تمام مردم ایران هستند و همه مردم ایران در این رابطه احساس مسئولیت می‌کنند و نگران هستند و برای نجات دریاچه از هیچ تلاش و کمکی دریغ ندارند. خشک شدن دریاچه ارومیه، هیچ رهاورد مثبتی برای کسی نخواهد داشت. باید در کنار هم و ستادی قدرتمند برای نجات دریاچه به پا کنیم تا بتوانیم به نتیجه خوب رسیم.