۱۳۹۱ تیر ۳۰, جمعه

اخراج یک مقام سفارت جمهوری اسلامی از اتاوا به خاطر سوء استفاده و جاسوسی


تك توران : روزنامه کانادایی نشنال پست به نقل از یک منبع ناشناس گزارش داده است که یک مقام سفارت جمهوری اسلامی از مقام خود برکنار شده و بی سر و صدا کانادا را ترک کرده است.

یک کارمند سفارت جمهوری اسلامی به روزنامه نشنال پست گفته است که «حسن دوتاقی، وابسته سیاسی، دیگر در سفارت ایران کار نمی کند و او کشور (کانادا) را ترک کرده است». یک کارمند دیگر سفارت نیز به خبرنگار این روزنامه گفته است که او (دوتاقی) دیگر در کانادا اقامت ندارد.

به گزارش صدای آمریکا، روزنامه نشنال پست در حالی این گزارش را روز پنجشنبه (١٩ ژوییه ) منتشر کرده است که طی روزها و هفته های اخير اخبار مربوط به فعالیت های احتمالی سفارت جمهوری اسلامی در کانادا و سوء استفاده و نیز احتمال جاسوسی در مورد فعالیت های اتباع ایرانی تبار مقیم این کشور در صدر گزارش رسانه ها قرار گرفته بود.

جنجال ها پیرامون فعالیت های سفارت جمهوری اسلامی ایران در اتاوا زمانی خبرساز شد که تعدادی از رسانه های کانادا از حمید محمدی، کنسول و فرستاده فرهنگی سفارت ایران در اتاوا نقل قول هایی را منتشر کرده بودند مبنی بر این که وی مصرانه از ایرانی تباران مقیم کانادا خواسته بود تا در سازمان ها و نهادهای دولتی این کشور در پست های کلیدی و مهم نفوذ کنند. وی همچنین از جمعیت بزرگ ایرانیان خارج از کشور خواسته بود تا از طریق برنامه ها و گردهمایی های فرهنگی سفارت ایران به کشورشان خدمت کنند.

بنا به ادعای این روزنامه، «این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران حتی پیش از انتشار اخبار مربوط به فعالیت های سفارت جمهوری اسلامی در اتاوا از سمت خود برکنار شده بود».

نشنال پست از یک منبع ناشناس «جامعه ایرانی کانادایی مقیم اتاوا که از محافل داخلی سفارت مطلع بوده»، نقل کرده است که در فصل بهار گذشته از آقای دوتاقی خواسته شده بود تا کانادا را ترک کند. این روزنامه اطلاعات بیشتری در مورد این منبع ناشناس ارائه نکرده است.


بنا به گزارش این روزنامه کانادایی، یک مرد ناشناس در تماس تلفنی هفته جاری خبرنگار این نشریه به سفارت گفته است که ادعاهای مطرح شده در مورد دست داشتن کارمندان سفارت در جاسوسی «بی پایه و اساس هستند».


نشنال پست نوشته است احتمال دارد وزارت امور خارجه کانادا برای اجتناب از جنجال سیاسی و یا اقدام تلافی جویانه دیپلماتیک و یا حتی خبرساز شدن برکناری دیپلمات جمهوری اسلامی ایران از کانادا، بی سر و صدا و پشت درهای بسته از وی خواسته است تا خاک کشور را ترک کنند.


مایکل بایرز، رئیس اداره پژوهشی دانشکده سیاست جهانی و قانون بین الملل دانشگاه بریتیش کلمبیا به خبرنگار این نشریه گفته است «اگر واقعاً از آقای دوتاقی خواسته شده بود که کشور را ترک کند، احتمال قوی تر این است که ایران، به درخواست کانادا، وی را فراخوانده باشد».


او گفته است ممکن است کانادا به ایران گفته باشد که اگر وی را از اتاوا فرا نخواند، اعتبارنامه وی را لغو خواهد کرد و همین اقدام یک مخمصه دیپلماتیک پدید خواهد آورد، بنابراین ممکن است ایران پیش دستی کرده و او را فراخوانده باشد.


نشنال پست می نویسد وزارت امور خارجه خبر برکناری آقای دوتاقی از سمتش را نه رد و نه تایید کرد اما یک سخنگوی وزارت امور خارجه در اتاوا به این روزنامه گفته است «دیپلمات های جمهوری اسلامی در کانادا، کارمندان وزارت امور خارجه ایران هستند و این وزارتخانه آزاد است تا برای پایان دادن به دوره خدمت هر یک از کارمندان خود در خارج از کشور به طور مستقل تصمیم بگیرد».

این روزنامه محافظه کار کانادایی با وجود انتشار خبر برکناری دیپلمات جمهوری اسلامی از سفارت ایران در اتاوا از یادداشت ژان برونو، سخنگوی وزارت امور خارجه کانادا نقل کرده است که اعتبارنامه آقای دوتاقی هنوز در این وزارتخانه معتبر است و این اعتبارنامه زمانی لغو می شود که سفارت این تصمیم را به طور رسمی و پس از ترک فرد از خاک کانادا اعلام کند. وزارت امور خارجه کانادا همچنین تاکید کرده است سفر دیپلمات هایی که در این کشور فعال هستند را تحت نظر ندارد.

منبع ناشناس ایرانی کانادایی مطلع از محفل داخلی سفارت ایران در اتاوا به نشنال پست گفته است یک مقام سفارت ایران به وی گفته است که وزارت امور خارجه کانادا خواسته بود تا آقای دوتاقی خاک کشور را ترک کند و این دیپلمات ایرانی چندین ماه پیش و ظاهراً اواخر ماه آوریل به همراه همسر و فرزندان کوچکش کانادا را ترک کردند.