۱۳۹۱ مرداد ۱, یکشنبه

سعید موغانلی شاعر جوان آذربایجان با قبول درخواست آزادی مشروط از زندان مرکزی تبریز آزاد شد


تك توران : سعید موغانلی(بیت الله محمدی موغانلی) در مورخ18 خرداد ماه 90 در شهر انگوت موغان در مزرعه پدری (روستای یئل سو ) توسط عوامل اطلاعات بازداشت و به تبریز منتقل شده بود
وی مدت 110 روز در بازداشتگاه امنیتی وزرات اطلاعات و زندان مرکزی تبریز تحت بازداشت موقت بوده که با رسیدگی به اتهامات وی (ارتباط با بیگانه و تحصیل مال نامشروع به دلیل شرکت در سمینار روزنامه نگاری در جمهوری آذربایجان و فعالیت تبلیغی علیه نظام با سرودن شعر)در شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر و صدور وثیقه 500 میلیون ریالی و تودیع آن در مورخ 3 مهرماه 90 آزاد شده بود. نامبرده از اتهامات ارتباط با بیگانه و تحصیل مال نامشروع تبرئه شده و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به 6 ماه حبس تعزیری محکوم شده بود و به دلیل محبوس بودن وکیل وی (موسی برزین خلیفه لو) محاکمه بدون حضور وکیل انجام یافته بود. با ابلاغ رای صادره، آقای جعفرافشارنیا به وکالت از وی اعتراض و تجدید نظر خواهی نموده بود که رای بدوی در شعبه 8 تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی  به ریاست قاضی نصیری بدون توجه به دفاعیات و دلایل اعتراضی عینا تایید و جهت اجرا به شعبه 11 اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب تبریز ارجاع گردیده بود.

سعید موغانلی  که مدت سه ماه و 20 روز از مدت محکومیت خود را قبلا در بازداشت سپری نموده بود،در مورخه  6 تیرماه 91 جهت گذراندن مابقی محکومیت حبس خود را به شعبه 11 اجرای احکام معرفی  نموده که همان روز به بند متادون زندان تبریز منتقل شد . نامبرده به محل بند گذران محکومیت اعتراض و تقاضای تغییر داده بود که توجهی به آن نشده بود . سعید موغانلی در هنگام معرفی به زندان و با استناد به ماده 38 قانون مجازات اسلامی و به دلیل گذراندن نصف محکومیت و نداشتن سابقه محکومیت قطعی کیفری به جرائم تعزیری، تقاضای آزادی مشروط کرده بود که مورد موافقت قاضی ناظر زندان قرار گرفته و جهت تایید نهایی به شعبه 8 تجدیدنظر استان ارسال گردیده  که مورد قبول واقع شده است .  سعید موغانلی روز شنبه مورخ 31 تیرماه 91 ساعت 14 با قبول تقاضای آزادی مشروط از زندان مرکزی تبریز آزاد و مورد استقبال خیل عظیم فعالان آذربایجان و دوستداران فرهنگ و ادبیات آذربایجان قرار گرفت.

آقای سعید موغانلی پیش از این نیز در تاریخ ٢٠ شهریور ١٣٨٧ به همراه سه روزنامه‌نگار دیگر در تهران بازداشت و در ١٨ آبان ماه همان سال پس از سپردن ٥٠ میلیون تومان وثیقه از زندان آزاد شده بود.

سعید محمدی موغانلی سردبیر نشریات «یاشماق»، «یارپاق»، سردبیر بخش ادبی ماهنامه توقیف شده «دیلماج» و نویسنده مجلات و روزنامه های آذربایجانی دیگر مانند نشریه «آذری»، «آفتاب آذربایجان» و ... می باشد.

از این شاعر جوان شناخته شده ی آذربایجان چندین کتاب شعر و مجموعه های متنوع ادبی به چاپ رسیده است. آخرین اثر او با عنوان" قوجاغین امنیت، گؤزون تروریست" (آغوشت امنیت، چشمانت تروریست) از طرف دوستداران ادبیات آذربایجان به خوبی استقبال شده است.