۱۳۹۱ مرداد ۳, سه‌شنبه

تفاوت نگرش فلسطینیها و آزربایجانیها از دیدگاه اشغال وطن به اسرائیلیها و ایرانیان فارس بخش ( د ) ــ یاشار شانلی گؤنئیلی


تك توران : 
تفاوت در نوع حمایت دول خارجی :
یکی از تفاوتهای نگرش از دشمن اشغالگر وطن بین آزربایجانیها و فلسطینیها به نوع حمایت دول خارجی از اشغالگران و ملت اشغال شده بر می گردد .
هر چند که در به قدرت رسیدن دولتهای اشغالگر اسرائیلی و فارس و حاکم شدن این دو ملت بر ملتهای تحت اشغال تشابهی در حمایت دول خارجی از این دو دولت اشغالگر وجود دارد اما همانطوریکه قبلاً اشاره شده تفاوتی در نوع اشغال وطن وجود دارد . فارغ از آن ، نقطه بسیار مهم دیگر حمایت دولتهای خارجی از ملتهای تحت ستم سرزمینهای اشغال شده است .

با نگاهی به ملت فلسطین مشاهده میشود که از همان آغاز اشغال سرزمینهای فلسطین اتحادیه عرب و اکثر کشورهای مسلمان به حمایت مستقیم ملت عرب فلسطین پرداخته و تا بدین روز هم به حمایت خود ادامه داده اند . و این امر نیز سبب گردیده است فلسطینیها همواره با کمکهای مادی و معنوی اعراب و مسلمانان متشکل تر شده و حتی برای مبارزه با دولت اسرائیل از گروههای مسلح رادیکال بهره مند گردند . نمونه بارز این مبارزه به آزادی غزه در چند سال گذشته برمی گردد .
اما در مقابل با نگاه به اشغال نسبتاً نرم آزربایجان جنوبی از طرف حاکمیت راسیستی فارس در طول مبارزه ملتمان برای آزادی وطنمان ، متاسفانه حمایت هیچ دولتی حتی دولتهای دوست و برادر تورکمان را به صورت بارز مشاهده نکرده ایم .
با وجود اینکه در طول تاریخ یکصد ساله اخیر ملت آزربایجان در جنوب آراز در چندین مورد من جمله در قیام شیخ محمد خیایبانی و تاسیس حکومت یک ساله ملی در سال 1945 میلادی به رهبری پیشه وری توانستند در برهه ای از زمان  ، حاکمیت ملی خود را بدست بگیرند اما این اقدامات در هر مورد توسط حاکمیت فارس مرکزی به شدت سرکوب و ساقط گردیده است . نسل کشی ملت آزربایجان جنوبی ( در جنوب ) در سال 46 ــ 1945 توسط حکومت مرکزی کاملاً با حمایت دول غربی و سازش دولت شوروی سابق با رژیم پهلوی صورت گرفته و در هر مورد ملت آزربایجان جنوبی مستقلانه ، مظلوم و تنها مانده است .
عدم حمایت دول دوست و برادر و وجدانهای آگاه دنیا از ملت مظلوم آزربایجان جنوبی در طول 9 دهه اخیر سبب به تعویق انداخته شدن شعور و حس ملی گردیده است و در این بین در پاره ای از زمان عدم وجود مبارزه آشکار با حکومت وعدم وجود تحرکات مسلحانه از طرف ملت آزربایجان به کمک سیاست آسیملاسیون حاکمیت فارس مرکزی آمده است . هر چند که باموج 20 ساله اخیر آگاهی ملی ، آزربایجانیها توانسته اند با حرکتی مدنی و ملی در افزایش شعور ملی و میل به استقلال وطن اقدامات جدی بردارند اما مورد  ، حمایت دول خارجی  از دشمن اشغالگر و عدم حمایت دول دوست از ملتمان چیزی نیست که بتوان از کنار آن براحتی گذشت .

آزربایجان جنوبی ــ تبریز
3/5/1391

لینک مربوط به قسمتهای ( الف ) ، ( ب ) ، ( ج ) :