۱۳۹۱ مرداد ۲, دوشنبه

کشف قلعه 3 طبقه با قدمت 6500 ساله «دوزده باغير» زرنق

تك توران : رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقي اظهار داشت: کشف قلعه تاريخي و اشياي دوره نوسنگي در اين تپه، آن را به مكاني ويژه در ميان آثار تاريخي استان تبديل كرده است، گفت: آثار و اشياي حدود 6500 ساله يافت شده در اين منطقه مي تواند گردشگران بسياري را از سراسر جهان به سوي خود جذب كند.


وي معرفي اين تپه به عنوان يك پايگاه مطالعاتي باستان شناسي با توجه به وجود دوره هاي مختلف تاريخي بهم پيوسته در آن را دور از ذهن ندانست و گفت: براي تصميم گيري در خصوص راه اندازي حتي يك موزه شهري مستقل در زرنق، منتظر نتيجه هاي بعدي كاوش ها هستيم.

رئيس شوراي ثبت آثار تاريخي و فرهنگي استان با اشاره به تيم كارشناسي و باستان شناسي پر سابقه و توانمند در اين تپه اظهار داشت: امروز با گذشت حدود يك ماه از لايه برداري ها و كاوش ها، بر اساس اشيا و سفال هاي به دست آمده، تاريخ شهر زرنق به 6500 سال رسيده كه اين گمان مي رود كه با كاوش هاي بعدي اين قدمت بيشتر نيز بشود.

محمدي كشف اين اشيا تاريخي در تپه زرنق را موجب رونق همه جانبه اين شهر عنوان كرد و گفت: با توجه به وجود شواهدي مانند وجود آب و چشمه هاي فراوان در اين شهر، از ابتدا حدس هايي مبني بر با ارزش بودن اين تپه و قديمي بودن شهرنشيني در زرنق زده مي شد كه اين كاوش ها حدس هاي استقرار جمعيتي مستمر و عدم كوچ نشيني در اين منطقه را به يقين تبديل كرد.

وي مردم زرنق را اصلي ترين همياران يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان در اين تپه خواند و گفت: با حساسيت و گزارش هاي مردم زرنق مبني بر حفاري هاي غير مجاز در اين تپه، سازمان وارد عمل شده و نسبت به شناسايي و كاوش در «دوزده باغير» اقدام كرد.