۱۳۹۰ اسفند ۱۴, یکشنبه

تقلب انتخاباتی به نفع کاندیداهای کرد در آذربایجان غربی؛ چرا و چگونه؟ ــ یادداشت اورمونیوز


تک توران : شاید بزرگترین خطایی که احزاب کرد بعد از انقلاب ۵۷ مرتکب شدند - همانطور که برخی از مقامات این احزاب هم تلویحاً به آن معترفند – حمله مسلحانه آنها به نقده و کشتار غیرنظامیان ترک در این شهر بود.

این اقدام آنها موجب مسلح شدن جوانان آذربایجان به رهبری ایل قاراپاپاق گشت و شکست سهمگینی را متوجه این احزاب نمود.

حمله گروههای مسلح کرد به نقده سبب شد حکومت جمهوری اسلامی ایران به مانند همیشه از این خطای این گروهها بیشترین منفعت را ببرد.

از آن زمان به این سو جمهوری اسلامی ایران با ماشین تبلیغاتی خود، به جای ایل قاراپاپاق، حجت الاسلام حسنی و سپاه پاسداران را به عنوان قهرمان جنگ نقده معرفی کرد و مسئله تروریسم را به عنوان اهرمی دائمی برای کنترل آذربایجان در نظر گرفت. اکنون نیز علیرغم گذشت سالها از آن حوادث ناگوار، حکومت با مطرح کردن هر از گاه خطر تروریسم، تلاش می کند نبض تحولات سیاسی آذربایجان را در دست بگیرد و دوباره غلامرضا حسنی و پیروان او را به عنوان قهرمانان این ملت معرفی کند.

 انتخابات مجلس نهم، اولین انتخابات سراسری بعد از حوادث سال ۸۸ بود. جمهوری اسلامی که خود را در بحران مشروعیت ناشی از آن رویدادها می دید طبق سنت همیشگی در استان آذربایجان غربی متوسل به مهره کرد شد تا به زعم خود با یک تیر دو نشان بزند؛ آمار مشارکت در انتخابات آذربایجان را بالاتر نشان داده و به فعالان حرکت ملی آذربایجان در شهرهای اورمیه و نقده که اخیراً - بعد از اعتراضات مربوط به دریاچه اورمیه - به مرکز اصلی اعتراضات مردم آذربایجان بدل گشته اند، ضرب شصت نشان دهد.

عابد فتاحی کیست؟

بر خلاف کاندیداهای تأیید شده ترک در اورمیه که معمولاً از چهره های بدنام، سپاهی و اطلاعاتی هستند، جمهوری اسلامی ایران آن دسته از کردها را به صحنه می آورد که از نظر تفکر سیاسی، نامعلوم و پیشینه شغلی مردم پسندی (معمولاً دکتر یا معلم) داشته باشند. در نتیجه، این رفتار حکومت سبب می شود که هزاران تن از ترک های اورمیه به خاطر مخالفت با کاندیداهای شناخته شده اطلاعاتی و سپاهی به کاندیدای کرد رأی دهند.

عابد فتاحی کاندیدای کرد دوره نهم انتخابات مجلس از ارومیه بود که ظاهراً به عنوان یکی از سه نماینده اورمیه به مجلس راه یافته است. او داماد یکی از خانواده های سرشناس و ثروتمند ترک (صراف زاده) است، که روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران دارند.

عابد فتاحی در یک مصاحبه قبل از انتخابات چنین گفت:

"خانواده ما ثابت کرده است که در شرایط حساس بخاطر اسلام ، انقلاب و میهن عزیزمان در صحنه حضور می یابند در این دوره هم آمده ام چون کشور به من نیاز دارد، چون عده ای می خواهند با روش های مختلف میزان مشارکت را پایین بیاورند، می خواهند مقام معظم رهبری را تضعیف کنند و من هرگز رهبر را تنها نخواهم گذاشت و بعنوان وظیفه شرعی در انتخابات شرکت کرده ام." (سایت http://uromnews.com)

 وی می افزاید: " سکاندار این مملکت مقام معظم رهبری است.  کرد و ترک هم ندارد اگر مطیع آقا نباشیم به هیچ جا نمی رسیم و مجلس یا هر جای دیگر بدون اطاعت از رهبری به هیچ دردی نمی خورد."

عابد فتاحی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ از کاندیداتوری محسن رضایی حمایت کرد و عضو شورای مرکزی ستاد وی در استان به شمار می رفت.

جالب اینجاست که وی تنها فرد سنی مذهبی است که با نظر حجت الاسلام حسنی امام جمعه ارومیه در بین دو نماز جمعه شیعیان در مصلای امام خمینی ارومیه سخنرانی کرده است.

انتخابات در آذربایجان غربی و احزاب کرد

با توجه به عدم وجود هرگونه گروه مسلح آذربایجانی، گروههای مسلح کرد همواره توانسته اند با استفاده از اسلحه در برخی از مناطق آذربایجان نا امنی و رعب و وحشت ایجاد نمایند. این امر برای آنها به خصوص در مواقعی که تأیید ضمنی حکومت را هم دارند به هیچ وجه سخت نبوده است.

گفته می شود، حزب دمکرات کردستان ایران و پژاک هم در تقسیم بندی مناطق تحت کنترل خود اینگونه به توافق رسیده اند که پژاک کنترل مناطق کردنشین آذربایجان را در دست داشته باشد. از سویی دیگر این سیاست احزاب کرد با دیگر سیاستشان مبنی بر توقف عملیات های مسلحانه در مناطق کرد و گسترش فعالیتهای تروریستی در خارج از کردستان همپوشانی می کند.

بنابراین پژاک به عنوان حزبی که بر خلاف حزب دمکرات، عملیاتهای مسلحانه گسترده ای انجام می دهد، بهترین گزینه آنها برای آذربایجان غربی است.

احزاب کرد در آذربایجان غربی سیاستی کاملاً متضاد با سیاستشان در مناطقی مثل کرمانشاه که ساکنان آن کرد شیعه هستند اجرا می کنند. در آذربایجان غربی آنها به عنوان مدافع اهل تسنن وارد صحنه می شوند و به این ترتیب با سلفی ها و شیوخ خانقاهها نیز به راحتی متحد می شوند. آنها همچنین با این سیاست ها می توانند حمایت برخی از گروههای ترک سنی را هم جلب کنند.

 این احزاب از طرفی اشخاص نزدیک به حکومت را در شهرهای استان کردستان جاش و خائن می نامند ولی در استان آذربایجان غربی از چنین اشخاصی حمایت می کنند.

به این گونه است که  احزاب کرد موفق می شوند کاندیدای انتخابی خود در شهرهای نقده و اورمیه را به طور همه جانبه حمایت کنند. اما علیرغم بسیج تمام نیروی گروههای کرد٬ احزاب کرد به خاطر جمعیت بسیار اندک کردها در این مناطق به حمایت قاطع حکومت نیز نیاز دارند.

صندوق های سیار در مناطق کوهستانی-مرزی آذربایجان غربی

متداولترین و سهل ترین نوع تقلب انتخاباتی در ایران دستکاری در صندوق های سیار است. جمهوری اسلامی ایران همواره از این روش برای بالا نشان دادن سطح مشارکت عمومی در انتخابات بهره برده است. این نوع تقلب توسط مسئولین صندوق و بیشتر در مناطق دورافتاده و صعب العبور که صندوق سیار متداول است صورت می گیرد و در روستاهای کوچک کردنشین اطراف ارومیه و نقده بسیار رایج است. روستاهایی که تعدادشان زیاد است ولی گاهاً جمعیت ۴۰ تای آنها به اندازه یک روستای ترک نشین نیست و جمعیت بیشتر آنها کمتر از 20 خانوار است.

به عنوان مثال می توان به انتخابات مجلس ششم اشاره کرد که علی رضا غنی زاده یکی از نماینده های پیشین ارومیه، هنگام اعتراض به نتایج انتخابات، اعلام کرده بود که بزرگ نمایی آراء در این مناطق گاهاً به ۲۰ برابر مقدار واقعی رسیده است. طبعاً این بزرگ نمایی در آن مناطق همیشه به نفع کاندیدای کرد بوده است.

 حجت الاسلام حسنی چه می کند؟

 در حالی که برخی تحت تأثیر القائات تبلیغاتی، حسنی را قهرمان جنگ نقده می نامند، او در توطئه ای که همه گروههای سیاسی از اصلاح طلب گرفته تا جناح راست و احزاب کردی بخشی از آن هستند، نقش بسیار مهمی ایفا می کند. حسنی با ادا اطوارهایش این گونه وانمود می کند، که گویا حکومت مخالف برنده شدن کاندیدای کرد است و بنابراین جو را برای پنهان کردن تقلب های آنچنانی انتخاباتی به نفع کردها آماده می کند. هراس جمهوری اسلامی ایران از حرکت ملی آذربایجان سبب شده، تا صادق ترین نماینده خامنه ای در اورمیه، بر خلاف تعلقات مذهبی خود عمل نماید. (همانند سیاست حمایت ایران از ارمنستان) فعالان حرکت ملی آذربایجان به خوبی از نقش مستقیم طیف حسنی در سرکوب خونین قیام خرداد 85، به خصوص در نقده، آگاهند.

چه باید کرد؟

توطئه شوم جمهوری اسلامی و گروههای تروریستی در آذربایجان لازم است به دور از هیجان به صورت علمی و دقیق بررسی شود. در این میان باید دقت کرد که به طور دوبله در دام نیافتیم. جمهوری اسلامی بعد از فرستادن کاندیدای کرد به مجلس می خواهد، جوانان آذربایجان را تحریک کرده و ظاهراً بر علیه احزاب کرد بشوراند. این در حالی است که این مسئله هم خواست حکومت ایران است و هم خواست احزاب کرد که آذربایجان نا امن شود.

نا امنی در آذربایجان بیشتر از همه به ضرر ترک ها و حرکت ملی آذربایجان خواهد بود. نباید اجازه داد که گروههای تروریستی شهرهای آذربایجان را به حیاط خلوت خود تبدیل کنند.