۱۳۹۰ اسفند ۱۳, شنبه

دیدگاه تحلیلی تک توران : انتصابات مجلس تمام شد بیایید در مقابل مواضع ضد و نقیضمان صحبت کنیم

تک توران : گروه خبری تک توران قبل از انتصابات مجلس اخیر طی دو شماره بیانیه ، مواضع روشن خود را در قبال رفتارمان در قبال انتصابات در اختیار خوانندگان قرار داد ه بود .

مواضع تک توران همانطوریکه قبلاً هم به عرض رسید ، تحریم و بایکوت انتصابات مجلس در مناطق آزربایجانی به غیر از مناطق غربی آزربایجان جنوبی به علت خطر ترویسم کورد بود . تا آخرین روز هم بر مواضع خویش ایستادیم.

اما در طول چند هفته گذشته متاسفانه شاهد رفتار متناقض سایتهای ملی در قبال مسئله انتصابات بودیم که لازم می بینیم جهت عدم تکرار اشتباهاتمان که گاه غیر قابل بخشش می نماید به ذکر مواردی بپردازیم .
در روزهای گذشته شاهد ابراز وجود گروهی به نام فعالین ملی شهر اورمو بودیم که طی بیانیه هایی مردم آزربایجان غربی را دعوت به حضور در انتصابات کرده بودند .
تک توران با اینکه هیچ ایمیلی از گروه مذکور دریافت نکرده بود صادقانه اخبار این گروه را از دیگر سایتهای موثق ملی دریافت کرده و با توجه به اینکه مواضع تک توران شرکت ملتمان ( فقط در غرب آزربایجان ) در انتصابات مجلس بود لذا نوشته ایشان را چاپ کرد .
بعد از چند روز ناگهان دوستانی دیگر پیدا شدند و ادعای گروه فعالین ملی اورمو را البته با دلایلی موثق که مورد تایید تک توران هم می باشد رد کردند .
در این حین بود که شاهد بودیم بسیاری از سایتهای ملی با چرخش 180 درجه نسبت به مواضع قبلی خویش اینبار نوشته منتقدین را چاپ کرده و ملتمان را بر سر دوراهی گذاشتند .
سوالی که تک توران از دوستان دارد اینست :
الف ) سایتی که برای اولین بار نوشته گروه فعالین اورمو را چاپ کرد و سبب مشروعیت بخشیدن و تحریف افکار عمومی به این گروه گردید کیست ؟
ب ) به فرض که گروه فعالین اورمو ! گروهی وابسته به حاکمیت جمهوری اسلامی یا سایر جریانها جهت افزایش رای در این مناطق باشند ، آیا این موضوع سبب میشود که ما ، در مواضع خویش دچار تزلزل شویم ؟
ج ) چرا گروههایی را که نمی شناسیم در سایتهایمان مشروعیت می بخشیم تا مجبور نباشیم اشتباهمان را با اشتباهی دیگر جبران کنیم .
د ) آیا بهتر نبود نظر منتقدین را روز بعد از انتصابات چاپ می کردیم .
در نهایت امیدواریم دوستان به هیچ وجه از طرح انتقاد دوستانه تک توران تاراحت و دلخور نباشند می دانیم که درون حرکت جوان ملی آزربایجان از اینگونه سهوها اتفاق خواهد افتاد کافیست که صادقانه با همدیگر به بحث و بررسی اشتباهاتمان بپردازیم تا دیگر به اشتباهات گذشته راه ندهیم .

گروه خبری تحلیلی تک توران
13 اسفند 1390




فعالین به اصطلاح ملی شهر اورمیه؟! آزموده را آزمودن خطاست (تحلیلی بر اعلامیه لیست نامزدهای مورد حمایت برخی فعالین شهر اورمیه)- تئموچین سابوتای
چند روز پیش با یادداشتی با عنوان روشنگری  بر بیانیه دانشجویان و فعالین شهر اورمیه، بیابید پرتقال فروش را؟ در خدمت شما دوستان بودم ، امروز وقتی بیانیه فعالین و دانشجویان به اصطلاح ملی اورمیه را درباره انتخابات در شهر اورمیه و نیز اعلام حمایت انان از برخی کاندیدا ها را دیدم واقعا بر حال این دسته از دوستان گریستم ، دوستانی که بانام حرکت ملی آزربایجان در انتخابات به دنبال منافع شخصی خود هستند ، دوستانی که با نام حرکت ملی آزربایجان در کوه ها و دشت ها اردو میگذارند و چه بلاهایی که بر سر دختران معصوم نمی آورند و دوستانی که در دو رویی و تک روی همتا ندارند.

بگذریم ، هدف بنده از نگارش این یادداشت مروری کوتاه خواهد بود بر عملکرد لیست اعلامی این دوستان در سالهای گذشته :

1 . سید سلمان ذاکر – وی که در دوره هشتم در مجلس بود و فکر میکنم همه با عملکرد او در این چهار سال بخوبی آشنا هستند و از ان اطلاع دارند . از دوستان تقاضا میکنم برای شناخت هرچه بیشتر وی به سی دی تبلیغاتی وی نظری بیندازند . ( جالب است حدود 1 ساعت فیلم تبلیغاتی که بیش از 40 دقیقه ان به مناطق کرد نشین اورمیه پرداخته ؟!(

2 – سید محمد حسین زبرجد نژاد – وی یکی از مهره های کلیدی نظام است به طوری در زمان امام خمینی وی به عنوان یکی از معتمدین خیمنی در بیت ایشان حضور داشتند . و پس از ایشان نیز در پست های حساس نظام مشغول خدمت به مردم !!! بوده اند.

شاید دوستانی که در حرکت ملی آزربایجان مو سفید کرده اند راجع به انجمن دوستی ایران و آزربایجان شمالی چیزهایی شنیده باشند ، بله موسس این انجمن آقایان کریم شاهین و مهندس عطایی و دیگر دوستانشان بودند که وقتی این انجمن را تاسیس کردند با آقای زبرجد دچار اختلافات شدیدی شدند و پایان این اختلافات تهدید به مرگ کریم شاهین و دوستانش از طرف سید زبرجد بود .

در سال 71 وقتی کریم شاهین برای نمایندگی مجلس ثبت نام کرد آقای زبرجد با نفوذی که داشتند وی را رد صلاحت کردند و پس از این قضایا با دستور مستقیم وی ، کریم شاهین و دوستانش یک به یک به قتل رسیدند.

)اسناد این وقایع و خیانتهای سید زبرجد به ملت آزربایجان موجود است که به هنگام نیاز منتشر خواهند شد.(

3 – علی ملازاده – وی یکی از کاندیداهای مورد تایید مجلس هشتم توسط انجمن اورمو آزربایجان سسی بود ، وی که در انتخابات دوره گذشته رای لازم برای نمایندگی مجلس را کسب کرده بود با لابی گری جواد جهانگیرزاده به رده های پایین جدول کاندیداها نزول در دوره هشتم نزول پیدا کرد و نتوانست در جلس حضور یابد . (ایشان چهره موجهی هستند لااقل تا به امروز (

ناگفته نماند وبلاگ دوستان عزیز به اصطلاح فعالین حرکت ملی و دانشجویان ارومیه تغییر پیدا کرده است .




روشنگری بر بیانیه دانشجویان و فعالین شهر اورمیه، بیابید پرتقال فروش را؟- تئموچین سابوتای

چند روز پیش در سایتهای خبری حرکت ملی آزربایجان اطلاعیه ای درج گردید که در آن از مردم اورمیه دعوت شده بود در انتخابات حضور گسترده داشته باشند و این اطلاعیه از طرف جمعی از دانشجویان و فعالین حرکت ملی در اورمیه منتشر شده بود.

پس از گفتگو و بحث با دوستان به نتایج جالبی در این باره دست پیدا کردم که فکر می کنم با انتشار این موارد مسئله شرکت مردم اورمیه در انتخابات و هویت اطلاعیه دهنده گان در این مورد را حل و مشخص کنم.

1 . آنطور که میدانید تشکیلات مقاومت ملی و گاموح انتخابات را تحریم کرده است و بالطبع هواداران و منتسبین به این تشکیلاتها نیز انتخابات را تحریم کرده اند.

2 . در دیدار با جمعی از فعالین مستقل شهر اورمیه دراین باره صحبت کردم انها نیز به این اشاره کردند که اگر تصمیمی بر تحریم یا شرکت در انتخابات بگیرند طی اطلاعیه با نام فعالین مستقل شهر اورمیه به مردم و فعالین حرکت ملی در دیگر شهرها اطلاع رسانی خواهند کرد .

3 . با توجه به دانشجو بودنم در دانشگاه اورمیه و نیز روابطی که با دانشجویان فعال در دانشگاه های مختلف شهر اورمیه دارم تاکنون اطلاعیه در رابطه با شرکت یا عدم شرکت در انتخابات از طرف دانشجویان منتشر نشده است.

4 . در اطلاعیه منتشر شده از طرف این گروه به اصطلاح فعالین ملی ،انجمن اورمو آزربایجان سسی به عنوان ارگان رسمی و خبری این گروه معرفی شده است . جالب است بدانید هیچ یک از اعضای هئیت موسس این انجمن در این باره خبری ندارند و نکته جالب تر اینکه مجوز این موسسه برای انتخابات دوره هشتم بوده است و باید برای فعالیت در دوره نهم این مجوز تمدید گردد کهاین امر مستلزم حضور هئیت موسس این انجمن است که تعدادی از این افراد در خارج از کشور حضور دارند.

5 . این گروه وبلاگی با نام اورمو آذربایجان سسی (ارگان رسمی جمعی از فعالان مدنی آذربایجان) ایجاد کرده است اگر به تاریخ ایجاد این وبلاگ توجه فرمایید اسفند ماه سال 90 است در حالی که وبلاگ اورمو آزربایجان سسی در تاریخ آذر 86 ایجاد شده بود.

6 . اگر به اعلامیه های قبلی فعالین ملی اورمیه توجه داشته باشید می بینید که نوع ادبیات ،استفاده از کلمات و حتی چینش جملات با اعلامیه اخیر تفاوت فاحشی دارد و نیز از همه این موارد مهمتر نوشت کلمه آزربایجان با حرف ( ذ ) است که این نوشتار تقریبا از دو سال پیش در بین فعالین حرکت ملی منسوخ شده است .

بنده تصویری از وبلاگ این گروه به اصطلاح ملی تهیه کرده ام که در زیر مشاهده می کنید تا گفته خودم در بند های 5 و 6 را تصدیق کنم.

حال تصمیم با شماست که تعیین کنید این اعلامیه از طرف فعالین ملی و دانشجویان است یا افرادی که دنبال اهداف خود در میان این آشفته بازار هستند.







بیانیه ی جمعی از فعالین و دانشجویان اورمیه در مورد انتخابات نهمین دوره ی مجلس ــ بیانیه شماره دو

 مردم شریف آذربایجان

مردم غیرتمند و آگاه غرب آذربایجان

بیش از چند روز به برگزاری نهمین انتخابات مجلس باقی نمانده است.


هرچند که فعالیت در انتخابات فصلی نبوده و باید جریانی سیال و پویا و دامنه دار باشد تا بتواند تاثیرگذاری حداکثری داشته باشد اما شاید تقدیر ملت ماست که این مهم روی نمی دهد . از آنجائیکه همگان بر اهمیت حضور فعال در صحنه انتخاباتی در غرب آذربایجان واقفند ما نیز برای دفاع از منافع منطقه و حفظ و حراست آن در برابر مدعیان ارضی و نیز تحمیل اراده سیاسی خود بر فضای غالب سیاسی کشور و نیز پرهیز از انزواگرایی، در این بازار آشفته به میدان آمده ایم تا آخرین توان خود از منافع ملی مان دفاع نماییم و از قبل تسلیم نقشه های بدخواهانمان نباشیم. البته اعتقاد داریم نباید به بهانه ترکیب جمعیتی غرب آذربایجان حرکت ملی را ابزار دست عده ایی از کاندیداها قرار دهیم که حتی برخی از ایشان از نام آن خوف دارند و یا تنها در این چند روزه ترکی نویس بنرها می شوند و گو اینکه اینان آذربایجان را بدون فرزندان واقعی آن دوست می دارند. تاکید می کنیم تنها کاندیداهایی مورد حمایت ما هستند که ضمن احترام نهادن به تفکرمان، مطالبات مشخص و مبرهن آذربایجان را بدون واهمه و سانسور مثبت پاسخ دهند نه اینکه تنها به توان اجرایی فعالان ملی اهمیت دهند و نیز نگران دلالان انتخاباتی هستیم که در فصل انتخابات پدیدار می شوند اینان که از سابقه نامعلوم سیاسی در حرکت ملی برخوردارند بیش از آنکه قصد خدمت داشته باشند قصد سفره داری سفره بی خوان و منت و گشوده آذربایجان هستند.



لذا ما جمعی از فعالان ملی و دانشجویان فعال دانشگاههای اورمیه ضمن تاکید بر حضور فعال و منسجم در انتخابات مجلس نهم خواسته و مطالبات خود را بشرح ذیل اعلام می داریم، بدیهی است کاندیداهایی مورد حمایت ما قرار می گیرند که این خواسته های ما را بصورت شفاف لبیک بگویند:



1-تصویب قانون رسمی شدن زبان ترکی در کشور و نیز اجرایی نمودن اصول 15 و 19 قانون اساسی.

2-مبارزه قاطع و مستمر با گروهکهای تروریستی که در غرب آذربایجان از طریق کانالهای مسلحانه  سیاسی و اقتصادی و فرهنگی مشغول فعالیتند.

3-تصمیم گیری قاطع و اجرایی در خصوص بحران دریاچه اورمیه و احیای آن.

4-رسیدگی و بهبود وضعیت نامطلوب اقتصادی آذربایجان که از عدم توسعه یافتگی متحمل بسیاری از مشکلات اجتماعی و فرهنگی هستند.

5-ارج نهادن به فرهنگ غنی آذربایجان.

6-استفاده از توانمندیها و نظرات فعالان و نخبگان ملی آذربایجان در سیاست گذاریهای کلان و خرد منطقه



بیانیه شماره یک :

بیانیه ی اعلام موجودیت جمعی از فعالین و دانشجویان اورمیه در مورد انتخابات نهمین دوره ی مجلس

مساله ی انتخابات در آذربایجان همواره با چالشهای مختلفی روبرو بوده است.بحث مشارکت یا تحریم و یا تشکیل شوراها یا جمعیت های مختلف برای حضور فعال و تاثیر گذار از جمله مهمترین دغدغه های فعالان سیاسی آذربایجان است.

در انتخابات محلی (مجلس و شوراها) به جهت بافت و ترکیب جمعیتی مناطق غربی آذربایجان و رقابتهای موجود بیشترین مشارکت های موجود در فعالیت های انتخاباتی ازاین مناطق است.اما فقط نمی توان به مساله ی ترکیب جمعیتی بسنده کرد، انتخابات محل و زمانی است برای بسط و رشد دایره ی نفوذ سیاسی و نیز نمایش و تحکیم موقیت سیاسی و همچنین محلی برای تحمیل اراده سیاسی که در سایه ی برنامه ریزی مدون و حضور فعال قابل دسترسی هستند .تجاربی نظیر اورمو آذربایجان سسی و شورای هماهنگی فعالان ملی آذربایجان ازجمه مصداق های ادعای ماست که در واقع نقاط عطف فعالیت های انتخاباتی در آذربایجان است.

امسال در شرایطی به انتخابات مجلس نهم نزدیک می شویم که بر خلاف دوره های قبلی فعالیت چشمگیری در بین فعالان ملی آذربایجانی مشاهده نمی شود علاوه بر مسائلی که دایره شمول آنها کشوری است کاندیدا های موجود و نوع تفکر و بینش و دیدگاه آنها نسبت به مساله ی آذربایجان خود تاثیر گذار بر چنین روندی است.

اما ما ساکنان و دانشجویان آذربایجانی محکوم به تحمیل اراده ی سیاسی خود بر جریانات سیاسی موجود هستیم .نمی توان به مساله ترکیب جمعیتی غرب آذربایجان بی تفوت بود نمی توان در خصوص برنامه های مدون مدعیان اراضی این آب و خاک موقعیتی انفعالی گرفت.همانگونه که در گذشته بر اساس اصول مکانی و زمانی تصمیمگیری و سیاست گذاری کرده ایم امسال نیز چنین خواهد بود.لذا ما جمعی  از دانشجویان دانشگاههای اورمیه و فعالان ملی ضمن تاکید بر حضور فعال و تاثیر گذار در انتخابات دقت مردم و خصوصا جوانان و دانشجویان را به بند های ذیل جلب می کنیم :

1- هدف ما از حضور در انتخابات دفاع از آب و خاکمان در برابر مدعیان ارضی است.

2- هدف ما از حضور در انتخابات تحمیل اراده سیاسی آذربایجان بر اراده کسانی است که منافعشان در گرو عدم حضور فعال آذربایجان است.

3- هدف ما از حضور در انتخابات استفاده از تریبون انتخابات و بیان دردها و مصائب آذربایجان است که انتخابات بهترین فرصت برای دوستی با مردم است.

4- هدف ما از حضور در انتخابات تاثیرگذاری بر سرنوشت منطقه است چرا که معتقدیم تحریم غیر فعال به معنای تسلیم است