۱۳۹۰ اسفند ۱۲, جمعه

مجلس آذربایجان طرح تغییر نام این کشور به "جمهوری آذربایجان شمالی" را آغاز کرد

تک توران : به گزارش بولتن نیوز- "الکساندر کریلوف، رئیس انجمن علمی کارشناسان مطالعات قفقاز و محقق ارشد موسسه اقتصاد جهانی و روابط بین الملل در گفتگو با " Analitika.at.ua " گفت: طرفداران این ایده بر این باورند که جمهوری آذربایجان امروزی تنها بخشی از ایالت آذربایجانی است که در گذشته وجود داشته و در قرن نوزدهم میلادی توسط روسیه و ایران تقسیم شده است.
آنها ادعا می کنند که دو سوم از این ایالت هنوز هم در داخل خاک ایران باقیمانده ، و این یک بی عدالتی تاریخی است.

این کارشناس روس می افزاید: "ظاهرا تهران این بیانیه را به منزله اقدامی خصمانه و چالش مستقیم با ایران تلقی می کند. بحث ومنازعه در مجلس ملی آذربایجان تنش بین کشورهای همسایه را بیشتر و پیچیده تر کرده است. باکو دولت ایران را به انجام اقداماتی در جهت تضعیف دولت آذربایجان- به ویژه از طریق کانال تلویزیونی ترک زبان A 2 متعلق به تلویزیون ایران، متهم و سرزنش می کند".
 
رئیس انجمن علمی کارشناسان مطالعات قفقاز و محقق ارشد موسسه اقتصاد جهانی و روابط بین الملل ادامه می دهد: "مقامات و سیاستمداران آذربایجان به خصوص ازاین ادعای کانالA2 تلویزیون ایرانی ترک زبان در مورد آذربایجان خشمگین هستندکه مدعی است "ایالت بودن جمهوری آذربایجان" بی اساس است و این کشور تنها بخشی تاریخی ازکشور ایران است. به تازگی فعالان حزب اسلامی جمهوری آذربایجان به دلیل فعالیت های خرابکارانه علیه جمهوری آذربایجان به نفع ایران متهم و درآذربایجان دستگیر شده اند".

کریلوف تصریح کرد: "بنابراین، پرسش اینجاست که این اختلاف تا کجا می تواند گسترش یابد ؟ از نظر قانون، تغییر نام یک کشور مستلزم اصلاح قانون اساسی آن کشور است، و برای این کار، اکثریت شهروندان آذربایجان باید در یک رفراندوم سراسری رای بدهند. تا کنون که هیچ صحبتی از برگزاری یک همه پرسی دراین مورد مطرح نشده است. بنابراین، مشکل، تغییر نام آذربایجان نیست ، بلکه مساله دیگری در کار است. پر واضح است که، باکو از این موضوع به عنوان اهرم فشار سیاسی علیه دولت ایران و شیوه ای برای حل مشکلات داخلی خود استفاده می کند."

به گفته این کارشناس، "در بحث راه حل نظامی برای مناقشه ایران که سیاستمداران ایالات متحده و اسرائیل چند سالی است برآن پافشاری می کنند ، منطقه آذربایجان ، می تواند به عنوان پایگاهی برای حمله به ایران مورد استفاده قرار گیرد".


این کارشناس روس خاطر نشان کرد: "در چنین شرایطی، تبلیغات جاری علیه ایران به احتمال زیاد بخشی از فرایند آماده سازی فضا برای اجرای این سناریو است. ممکن است ایالات متحده بخواهد از آذربایجان به عنوان نسخه جدید "ائتلاف شمال" افغان استفاده کند، همچنین، در صورت بروز تغییرات بزرگ در مرزها و ایجاد کشورهای جدید دراین مناطق (از جمله کردستان)، سرزمین های گسترده ای نصیب آذربایجان خواهد شد. "