۱۳۹۰ آبان ۹, دوشنبه

ابراهیم جعفرزاده و اصل اعاده ی حیثیت - صابر جهانی


تک توران : اعاده ی حیثیت قضایی و قانونی راهکاری برای فراهم کردن زمینه ی حضور و فعالیت محکوم در جامعه با محور برگرداندن حقوق سیاسی واجتماعی شخص به وی می باشد.اعاده به معنای بازگردانیدن وحیثیت به معنای اعتبار و آبرو است بازگشت به اهلیتی است که شخص به علتی آن را از دست داده است.
اعاده ی حیثیت آثار محکومیت سابق را لغو ومحکوم همانندیک شهروند عادی اهلیت اجرای تمامی حقوق اجتماعی و سیاسی خود را باز می یابد.این قانون در نظام حقوقی ایران تحت تاثیر حقوق خارجی (فرانسه) پیش بینی و اجرا شده است.
شیوه های اجرای اعاده ی حیثیت دو گونه است:

رسانه‌های اسراییلی: نتانیاهو و باراک قصد حمله به ایران را دارند


تک توران به نقل از رادیو فرانسه : چندین رسانۀ اسراییلی خبر داده‌اند که وزیر دفاع، اهود باراک و نخست وزیر، بنیامین نتانیاهو، قصد دارند به رغم مخالفت اکثر مسئولان نظامی، حمله به مراکز اتمی ایران را عملی کنند.
اما وزیر دفاع بلافاصله این خبرها را تکذیب کرد. آقای اهود باراک در رادیو ارتش کشورش به طنز گفت: "لازم نیست انسان نابغه باشد تا بداند که در این دور زمانه در اسراییل، دو نفر نمی‌توانند به تنهایی چنین تصمیم‌هایی بگیرند".
وی افزود: "در وزارت دفاع و در دفتر نخست‌وزیر هزاران صفحه یادداشت از مذاکراتی که در حضور ده‌ها مسئول و وزیر، در بارۀ ایران جریان داشته، وجود دارد.   

علیرغم ممانعت نهادهای امنیتی مراسم یادبود خانواده جعفرزاده، مراسم چهلم آنان را در زنجان برگزار خواهیم نمود


تک توران : رضا عباسی فعال مدنی آذربایجان ضمن اعلام این خبر با اشاره به برگزای مجلس یادبود خانواده مرحوم جعفرزاده در 15 مهر در زنجان گفت: «در روند برگزاری مراسم یادبود خانواده جعفرزاده در شهر زنجان، تمامی موارد و جزئیات قانونی را رعایت کرده بودیم اما نیروی انتظامی با دلایل غیرقانونی و واهی مانع از برگزاری مراسم شد.

برگزاری نمایشگاه عکس آذربایجان شناسی توسط کانون ادبی استاد شهریار ‎(دانشگاه تربیت معلم آذربایجان)


دانشجویان دانشگاه تربیت معلم آذربایجان توسط کانون ادبی استاد شهریار، نمایشگاه آذربایجان شناسی را با عکس هایی متنوع، از جمله شخصیت ها و اماکن گردشگری آذربایجان ترتیب دادند ، بخش قابل توجه این نمایشگاه عکس به غرفه ی دریاچه اورمیه اختصاص دارد که توجه هر بیننده را جلب و همچنین از شرایط موجود این دریاچه آگاه می کند و دل هر بیننده غیور آذربایجانی را به درد می آورد . این نمایشگاه از روز شنبه شروع و به علت حضور پور شور دانشجویان و اساتید دانشگاه تربیت معلم  همچنان ادامه دارد .

تهدید بخاطر تلاشهای خانم رقیه لسانی در خصوص پی گیری وضعیت همسرش


تک توران: خانم رقیه لسانی به همراه تعدادی از فعالین حرکت ملی آذربایجان(اردبیل) مدت 15 روز است که بخاطر پی گیری و گرفتن وکیل  در رابطه با دستگیری مبارز ملی عباس لسانی هر روز به دادگاه انقلاب و اداره اطلاعات اردبیل مراجعه میکنند اما هیچ پاسخ قانع کننده ای در این خصوص از مراکز یاد شده دریافت نمی نمایند.

میلیونلارجا اینسان قاتیلی اولان ایستالین، موسکووادا لعنتلندی


تک توران: بو کابوس دولو دؤنمده باشدا کیریم‌دان اولماق اوزره یوزمینلرجه تورک کؤکن‌لی سوویئت وطنداشی دا ایستالین وحشتی‌نین قوربانی اولدو
سوویئتلر بیرلیگینی، ۳۰ ایل دمیر یومروقلا یؤنتن جوزف ایستالینین ائتدیکلری، سیاسی باسقی قوربان‌لاری گونونده موسکووادا ییغیشان قالابالیق طرفین‌دان گئنه لعنتلندی.

جوزف ایستالین، سوویئت کومونیست پارتیسینین باشینا گئچدیگی ۱۹۲۴دن حایاتا گؤزلرینی یومدوغو ۱۹۵۳ ایلینه قدر اویغولادیغی پولیتیکا‌لارلا میلیون‌لارجا اینسانین اؤلومونه یول آچدی.

آزادی موقت فعال مدنی آذربایجان رضا ابری با وثیقه سنگین از زندان تبریز


تک توران:رضا ابری در بیست و سوم مهر در بیمارستان امام رضا و هنگام ملاقات با محمد علیمرادی که از زندان تبریز به بیمارستان منتقل شده بود، دستگیر شد.وی پس از 15 روز بازداشت غیر قانونی، روز 8 آبان با قرار وثیقه 50 میلیون تومانی آزاد گردید.
وی که در حال حاضر سرباز وظیفه نیروی انتظامی می باشد، در مدت بازداشت خود مدت 9 روز را در بازداشتگاه حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی و در شرایط نامناسب و غیر انسانی تحت بازجویی قرار گرفته است.

تمجید ژاپن از برنامه فضایی تورکیه/تورک ها تا سال 2023 به فضا می روند


دولت تورکیه برنامه اعزام فضانوردان خود به فضا تا سال 2023 میلادی را در دستور کار خود قرار داده است.
دولت ترکیه امیدوار است در چارچوب توسعه صنعت فضانوردی خود و با همکاری ژاپن تا 12 سال دیگر شاهد حضور فضانوردان خود در فضا باشد.
در همین رابطه "کیوشی هیگوچی" معاون آژانس هوا فضای ژاپن طی سفر به آنکارا با مقامات تورکیه دیدار و گفتگو کرد. وی با اشاره به پیشرفتهای به دست آمده در این کشور از برنامه آنکارا برای اعزام انسان به فضا خبر داد.

پررویی از نوع راسیسم فارس : تغییر نام طرح نجات دریاچه ارومیه به طرح حفاظت از دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور


تک توران : سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: در جلسه امروز کمیسیون برای عدم تبعیض میان دریاچه ارمیه با سایر دریاچه‌های کشور، طرح نجات دریاچه ارومیه به طرح حفاظت از دریاچه‌ها و تالاب‌ها و رودخانه‌های کل کشور، تغییر نام داد

آیا بین دوستان فیس‌بوکی بیشتر و میزان بزرگی مغز رابطه هست؟


تک توران : گروهی از پژوهشگران متوجه رابطه‌ای مستقیم میان‌شمار دوستان یک فرد در فیس‌بوک و بزرگی برخی مناطق مغز شده‌اند. اکنون این موضوع مطرح است که آیا استفاده از شبکه‌های اجتماعی ممکن است مغز انسان را دچار دگرگونی کند؟

چهار بخش مورد بحث مغز در این یافته دانشمندان نقش مهمی در حافظه، واکنش‌های عاطفی و رفتارهای اجتماعی بازی می‌کنند.

با این همه بر پایه آنچه تاکنون می‌دانیم نمی‌شود گفت داشتن پیوندهای بیشتر در فیس بوک کدام بخش از مغز را بزرگتر می‌کند و آیا اصولاً برخی‌ها آمادگی پذیرش دوستان بیشتر دارند یا نه.

ریوتا کنایی از کالج لندن، یکی از این پژوهشگران است که می‌گوید پرسش اصلی این است که این ساختارهای مغز با گذشت زمان دچار دگرگونی می‌شوند یا نه، پاسخ به آن به ما کمک خواهد کرد میزان تأثیر اینترنت را بر مغز بتوانیم ارزیابی کنیم.

این پژوهشگران با استفاده از ام آر آی و بررسی مغز ۱۲۵ دانشجوی دانشگاه که همه آنها کاربران فعال فیس‌بوک هستند و آزمون یافته‌های خود روی یک گروه ۴۰ نفری دانشجوی دیگر این پژوهش را پیش برده‌اند.

آنها متوجه ارتباط میان شمار دوستان فیس‌بوکی و میزان «ماده خاکستری» در بخش بادامی شکل مغز راست و چینه‌های سینوسی مغز چپ شدند. ماده خاکستری جایی در مغز است که کنش واکنش‌های ذهنی در آن روی می‌دهد.

میزان کلفتی ماده خاکستری در بخش بادامی‌شکل مغز با میزان دوستان واقعی فرد در دنیای بیرون در پیوند بود اما میزان سه بخش دیگر با ارتباط‌های آنلاین فرد در پیوند بود. شمار میانگین دوستان این دانشجویان ۳۰۰ و حداکثر هزار نفر بوده است.

جرینت ریز، یک پژوهشگر دیگر این دانشگاه، می‌گوید که شبکه‌های اجتماعی آنلاین تأثیرهای زیادی بر افراد می‌گذارد و ما هنوز از میزان این تأثیرها بر مغزمان آگاهی درستی نداریم.

نتایج این پژوهش هفته گذشته منتشر شد. با این حال هایدی یوهانسن برگ از دانشگاه آکسفورد که در این پژوهش نقشی نداشته می‌گوید: این یافته‌ها جالب و هیجان انگیز است اما به این معنی نیست که فیس‌بوک یک راه میان‌بر برای داشتن مغز بزرگتر است.

او ادامه می‌دهد: اگر امروز صد تا دوست پیدا کردی به این معنی نیست که فردا مغزت بزرگتر می‌شود. این پژوهش به ما نمی‌گوید که استفاده از اینترنت برای مغز خوب است یا بد.

احمد ریاضی مبارکی، در زندان تبریز + پوستری برای حمایت از این فعال غیور آزربایجانی


تک توران : احمد ریاضی مبارکی فعال دانشجویی آذربایجان و کارشناس ارشد مکانیک،فارغ‌التحصیل از دانشگاه تبریز که به همراه 30 تن از فعالین آذربایجانی در دوم شهریور ماه 90 در منزل شخصی مصطفی عوض پور بازداشت شده است در زندان مرکزی تبریز بدون محاکمه بسر میبرد. نیروهای امنیتی پس از بازداشت وی را به بازداشگاه اداره اطلاعات تبریز منتقل کردند .

مهدی حمیدی شفیق، در زندان تبریز - پوستری در حمایت از این فعال غیور آزربایجانی


تک توران : مهدی حمیدی شفیق از فعالان دانشجویی آذربایجان دانشجوی رشته جامعه شناسی دانشگاه تبریز که به همراه سی تن از فعالان مدنی آذربایجانی روز چهارشنبه 2 شهریور1390 در مراسم افطاری منزل عوض پور دستگیر و به اداره اطلاعاتتبریز منتقل شده است. در پی اعلام اعتصاب غذای بازداشت شدگان آن مراسم دراعتراض به بازداشت بی دلیل و اعمال خشونت از طرف نیروهای اطلاعاتی اخبار منتشر شده از تبریز خبر از وخامت حال مهدی حمیدی و چند تن دیگر از فعالان در بند می دهد.

کشاورزان اردبيلي از کشت در زمين‌هاي سنددار خود منع شدند!

تک توران: همزمان با آغاز فصل کشت و زرع ، اداره کل منابع طبيعي استان اردبيل در اقدامي غيرمنتظره در بخش‌هاي وسيعي از استان بخصوص در شهرستان‌هاي شمالي استان از ورود کشاورزان ديم کار به زمين‌هاي سند دار زراعي خود جلوگيري کرده و مانع از آغاز کشت پاييزي اين کشاورزان شد.

سیصد کارخانه اردبيل در آستانه ورشکستگی


تک توران : نماينده اردبيل، نير، نمين و سرعين در مجلس با بيان اينکه گزينش مديران استاني بايد از بين افراد بومي باشد، گفت: اردبيل با50 هزار نيروي بيکار تحصيلکرده، صاحب 300 کارخانه در آستانه ورشکستگي است.  حجت الاسلام سيد کاظم موسوي اظهار داشت: استان اردبيل ديار عارفان، عالمان، فضلا و روحانيون برجسته اي است که هر کدام از آنها لايق بهترين پست هاي مديريتي هستند. وي با يادآوري اينکه بومي گزيني بايد در انتخاب مديران استان لحاظ شود، با انتقاد از انتخاب يک مدير غير بومي براي اوقاف و امور خيريه استان اردبيل، خاطرنشان کرد:

یسیچ: به خاطر دروازه‌بان ذوب‌آهن 2 امتیاز از دست دادیم

تک توران : سرمربی تیم فوتبال شهرداری تبریز گفت: به خاطر دروازه‌بان ذوب‌آهن امتیاز از دست دادیم
یسیچ پس از تساوی صفر - صفر مقابل ذوب‌آهن، اظهار داشت: ما به خاطر دروازه‌بان ذوب‌آهن امتیاز از دست دادیم. از بازیکنانم راضی‌ام و گلایه‌ای از آنها ندارم چون شایستگی برد را داشتند.

وی افزود: ۵ توپ تک به تک داشتیم که اگر یکی از آنها گل شده بود ۳ امتیاز را می‌گرفتیم اما ۲ امتیاز را مفت از دست دادیم و گلر ذوب‌آهن عملکرد خیلی خوبی داشت.

سهم ورزش تبریز پشت سد "انحصار" شرکت مس/ صدای مسئولان هم درآمد

تک توران : از زمان مجادله لفظی استاندار آذربایجان شرقی و مدیرعامل شرکت ملی مس ایران درباره بی عدالتی این شرکت در قبال مس سونگون به ویژه نابرابری موجود میان سرمایه گذاری مس ایران در ورزش کرمان و ورزش آذربایجان زمان نسبتاً زیادی می گذرد
و افکار عمومی معتقدند شرکت ملی مس ایران باید در رویه خود تجدیدنظر کند.
به گزارش مهر، حدود یک و نیم سال قبل احمد علیرضا بیگی استاندار آذربایجان شرقی درجریان سفر مدیرعامل شرکت ملی مس ایران به تبریز با انتقاد شدید از بی عدالتی این شرکت در قبال مس سونگون گفته بود درحالیکه آذربایجان شرقی 40 درصد ذخیره مس کشور را دارد اما درآمدهای حاصله از معادن مس سونگون در جای دیگر خرج می شود.

گزارشی از آخرین وضعیت دو فعال در بند آزربایجانی ، ناصر دراز شمشیر و بهنام شیخی


ناصر دراز شمشیر (آیدین موغانلی) پنجشبنه 5آبان 90 پس از تحمل 81 روز بازداشت در سلولهای انفرادی اطلاعات اردبیل، به بند عمومی زندان این شهر انتقال یافت.
دستگیری ناصر درازشمشیر در جعفرآباد موغان به اتهام ارتباط با بیگانگان، در ادامه موج جدید دستگیری فعالان مدنی آذربایجان صورت گرفت. این بازداشت‌ها، از 18 اردیبهشت ماه سال جاری با دستگیری سعید نعیمی فعال سیاسی حرکت ملی آذربایجان در کرج آغاز شد و با بازداشت سعید موغانلی روزنامه نگار و شاعر آذربایجانی در شهرستان انگوت ادامه یافت.
نیروهای اطلاعاتی، شرکت سعید موغانلی و ناصردرازشمشیر را در دوره روزنامه نگاری «قافقاز مئدیا مرکزی» (مرکز رسانه ای قفقاز) به معنای حضور در جلسات آموزشی براندازی نرم و انقلاب مخملی ارزیابی کرده و اتهاماتی مانند "همکاری با کشور متخاصم آمریکا" متوجه این فعالان کرده است.

بشار اسد می گوید اقدام نظامی علیه سوریه منطقه را به آتش خواهد کشید


بشار اسد رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با نشریه بریتانیایی ساندی تلگراف که یکشنبه 30-10-2011 منتشر شد اعلام کرد "هرگونه اقدام نظامی غرب علیه سوریه تمام منطقه را به آتش خواهد کشید."

او با اشاره به موقعیت جغرافیایی سوریه خطاب به کشورهای غربی اظهار کرد "سوریه اکنون محور منطقه است، سوریه یک" گسل " است، اگر با گسل زمین بازی کردید باعث ایجاد زلزله خواهید شد."

وی سپس این سوال را مطرح کرد " آیا می‌خواهید شاهد افغانستان دیگر یا ده‌ها افغانستان دیگر باشید؟

آمريكا مساله تحریم بانک مرکزی ایران را با اتحادیه اروپا مطرح کرد


ایالات متحده آمریکا برای تحریم بانک مرکزی ایران که به اعتقاد مقامات این کشور از برنامه اتمی ای ایران حمایت می کند با همپیمان خود از جمله اتحادیه اروپا گفتگو کرد.
عدم تمایل باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به اقدام نظامی علیه ایران موجب شده است این کشور در حال حاضر مساله تحریم بانک مرکزی ایران را در دستور کار قرار دهد.

در عین حال آمریکا نمی خواهد ایران را تحریم نفتی کند زیرا به گفته کارشناسان در صورت اجرای چنین تحریمی اقتصاد کشورهای اروپایی و آمریکایی پیش از ایران ضرر خواهد دید.

تاریخ آزادی زنان در آذربایجان – سئويل سليماني


با اینکه اروپا و غرب داعیه آزادی زنان را در جهان معاصر دارند، حال آنکه در دنیای شرق  تورکان در تاریخ هفت هزار ساله خویش نسبت به این آزادی فخر ومباهات می نمایند. اروپا بعد از قرن 19 میلادی که در علوم فنی ونظری با سرعت غیر قابل تصوری پیشرفت کرد، باید غرب آن را مدیون فشارهای کلیساها بداند که مردم از جور و ستم ان به تنگ امده بودند و در مبارزات خونین آن دوره بر علیه کلیساها اروپا توانست  خود را با علم نوین هم آهنگ ساخته ودر رشته های متعدد علمی و اجتماعی رشد چشمگیری نماید . 

اثبات ترك بودن مولانا - آيهان ملكانلي


تک توران : حضرت مولانا جلال‌الدین بلخی ثم رومی در بلخ یا مرکز (ترکستان جنوبی) که فعلا مربوط مملکت افغانستان می‌باشد تولد یافته و زبان مادری‌اش ترکی و زبان دومی‌اش دری بوده، طوریکه در ترکستان افغانستان همه ترکی زبانان به عین شکل زبان دومی‌شان دری می‌باشد. مولانا در سن 6 سالگی با پدرش سلطان‌العلما از طریق ایران به قونیه ترکیه امروزی هجرت نموده است و در ا یران با شیخ فریدالدین عطار ملاقات نموده، تمام علاقه و ارتباط مولانا بجز از چند روز در خا ک ایران و مردم ایران همینقدر بوده و بس.

آرتیمیام سوسوزدو – بيزيو يول

بیر یارالی جیران کیمیدیر
الی آیاغی باغلانیبدير
بیر گولون قوینوندا سوسوز
اوچو اونو بوراخیبدیر
نه گلن وار نده گئدن
یانلیز دوشوب بیر دوزلاقین اورتاسینا
گوزو قالیبدیر آرخادا
بیر کندین پارلاق چراغی
اومودلارین گوجلندیریر
باشین قویوبدور قوینونا
بوغازیندا بیر دمیر ایپ

حمله انتحاری در شرق ترکیه ۲ کشته در پی داشت


حمله انتحاری در شهر بینگوللی، واقع در شرق ترکیه، دو کشته بر جای گذاشته است.
یک بمب‌گذار انتحاری خود را در نزدیکی دفتر حزب حاکم عدالت و توسعه در این شهر منفجر کرد که در پی آن حدود ۲۰ نفر نیز زخمی شدند.
عامل انتحاری کشته شد و حال یکی از زخمی‌شدگان نیز وخیم توصیف شده است.
فرماندار بینگوللی می‌گوید، نخستین تحقیقات برای یافتن آمران این حمله آغاز شده است و گمان می‌رود که حزب کارگران کردستان ترکیه "پ ک ک" عامل این بمب‌گذاری بوده باشد.

Türkiye devletine 4 önemli teklif – güney azerbaycan milli feallari


Ilk önce demeliyik ki isterdik bu yazını türkce yazaq ancaq düşmenlerimizde oxusun diye yazını fars diline çevirme zorunda qaldıq .
Türkiye yaxlaşıq 30 sene dir ki kürt terroe sorunuile elbe yaxadır . bu 30 il sürecinde yaxlaşık 30 min türk esger ve sivil vetendaş şehid olmuşdur .
Terror örgütü P.K.K türkiyedeki kürt terror quruplarının en güclü qolu sayılır .

۱۳۹۰ آبان ۷, شنبه

آذربایجان مرکزلی میللی وطن دوشونجه سی نین اؤنمی ــ دوقتور علیرضا اصغرزاده


Azərbaycan mərkəzli milli vətən düşüncəsinin önəmi - Dr. Əlirza Əsğərzadə تک توران ـ

دکتر اصغر زاده دانیشیقلارینی آشاغیداکی یوتیوب ویدئو لینکینده ن گؤروب و آلا بیله رسیز




گزارش رادیو فردا از اعدام اقلیت سنی ترک های آزربایجان - کوره سوننی لر


تک توران: دولت جمهوری اسلامی ایران ۱۸ مهرماه امسال، پنج آذربایجانی که سه تن آنها از اقلیت های سنی مذهب «کوره سنی» ساکن آذربایجان غربی هستند را اعدام کرد و هم اکنون حداقل سه «کوره سنی» دیگر در انتظار اعدام هستند
جمال شیخ زاده، فرهاد اسلام دوست ومحمد جنگلی که اعدام شدند از ساکنان روستای «ایستی سو» سلماس و اقلیت ترک سنی آذربایجان حدود سه سال پیش به جرم قاچاق مواد مخدر دستگیرشده بودند. اهالی روستای «ایستی سو» سلماس از ترکهای سنی مذهب هستند که مردم منطقه آنها را «کوره سنی» می خوانند.

آزادی سیروس گوهری از زندان


تک توران : سیروس گوهری یکی از فعالان حرکت ملی آذربایجان در شهر قوشاچای از زندان آزاد گردید. این فعال حرکت ملی که به جرم پان ترکیست و تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود محکومیت یک ساله خود را در زندانهای سويوق بولاغ (مهاباد)  و قوشاچای (میاندوآب) سپری نمود و پس از آن آزاد گردید.

گونئی آذربایجان میللی حرکتی و دئموکراتیک آنلاشما ــ آذر خزر


تک توران : گونئی آذربایجان میللی حرکتی ایچره اؤنملی سورولاردان بیری "نده ن دئموکراتیک آنلاشمالار اؤنملی دیر؟" سوروسو اولا بیلر.تاریخسل آچیدان باخدیغیمیزدا گرچک آنلامدا دئموکراتیک آنلاشمالارین یوخسونلوغو میللی حرکت ایچره ان گؤزه چارپان نقصانلاردان دیر. گلیشمه سوره جینده بو اؤنملی قونونون آذربایجان توپلومو گله جه یی اوزره ائتگی لری بوتون اولوسال سئچگین لری دوشوندورمه لی دیر.گله جک دن اؤزگور یاشام اومارساق دئموکراسی آنلامینا ده یر وئرمه لی ییک. بو بشرییتین عاغیل گلیشمه سوره جینده الده ائتدیگی گرچک وارلیق دیر. آزادلیق ائوی نین یایینلادیغی معلوماتا گؤره 1974-ینجی ایلده 150 اؤلکه دن یانلیز 41 اؤلکه دئموکراتیک ساییلا بیله رک 2004-ینجی ایلده 163 اؤلکه دن 121 اؤلکه دئموکراتیک لشمیش ایدی. دئمک بو آرتیرمانین اینسانجیل توپلومدا دئموکراسی مشروعییتینین یوکسه لیشی آنلامینا گتیرمک اولار. سییاسال دوشونجه ده دئموکراسی دن آنلاییشیمیز سئچگین لرین نئجه ده ییشمه سی ایله سییاسال گوجون کوتله اویو ایله الدن الده اولماسی ایله آنلام تاپیر. او حالدا کی دئموکراسی بوتؤولوکده نئچه بویوتلو آنلام اولاراق توپلومسال، کولتوره ل و فلسفی بویوتلاری دا ایچینه آلماقدادیر

برتری تراختور در شیراز با چاشنی شانس


تک توران : تراختور در روزی که اصلا خوب کار نکرد ، توانست روی خلاقیت بازیکنان خود سه امتیاز شیرین را از شیراز به ارمغان بیاورد. این بازی تحت تاثیر حذف تراختور از جام حذفی بود . شاگردان امیر قلعه نوعی سخت به دنبال سه امتیاز این بازی بودند تا ضمن شاد کردن دل هواداران از حجم حواشی که در این چند روزه دور و بر این تیم بود بکاهند.

تیم فجر در نیمه اول این دیدار برتری محسوسی نسبت به تراختور داشت و توانست یک گل هم به ثمر برساند. اما گلی که محمد حسن ابراهیمی در دقایق پایانی نیمه اول زد، روند بازی را به سود تراختور تغییر داد. تراختور در نیمه دوم با یک شوت از راه دور توسط توزی به گل دوم رسید تا سه امتیاز حساس را در شیراز دشت کنند.

مهدی مهاجر، محمد امیری وحسن ارک فعال مدنی آزربایجان در زندان مرکزی تبریز


مهدی مهاجر فعال با سابقه آزربایجان و همکار نشریات محلی ساکن تبریز که در تاریخ 2 شهریور 90 در مراسم افطار منزل عوض پور واقع در محله قوم تپه تبریز به همراه 30 تن از فعالین آزربایجان بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهرمنتقل شده است.
در مدت بازداشت وی مامورین امنیتی با برخوردهای اهانت آمیز و خشونت بار این فعال آزربایجانی را مورد شکنجه و بازجویی قرار داده اند و مکررا برای بازجویی و اعمال فشار از زندان به اداره اطلاعات و بالعکس منتقل شده است. مهدی مهاجر به همراه سایر فعالین در اعتراض به بازداشت غیر قانونی و شرایط نامناسب زندان دست به اعتصاب غذا زدند. دادگاه انقلاب تبریز در حکمی این فعال آزربایجانی را به تحمل چهار ماه حبس تعزیری و 20 ماه حبس تعلیقی به اتهام تشکیل خانه تیمی محکوم گردید.

ایران از ریاست کمیته نظارتی اوپک کنارگذاشته شد


ایران از ریاست کمیته وزارتی نظارت بر بازار نفت اوپک کنار گذاشته شد.

به گزارش پانا نیوز، این در حالی است که ایران از مدتها قبل پایه گذار برپایی جلسات کمیته و فعال سازی نقش آن در اوپک بوده است.

کمیته وزارتی نظارت بر بازار نفت اوپک (MMMC) متشکل از مقامات نفتی ارشد کشورهای ایران، نیجریه، کویت و دبیرکل اوپک، مسئول تحلیل و نظارت بر بازار جهانی نفت و ارایه نظر مشورتی به اجلاس وزیران عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت است.

سرنخ اختلاس میلیاردی در بیت رهبری و سپاه است


معلوم نیست پرونده اختلاس سه‌هزار میلیارد تومانی تا کجا “کش” پیدا کند و پای کدام “مهره درشت”‌ها به میان کشیده شود. برخی معتقدند این پرونده نیز مانند پرونده‌های دیگر بدون روشن شدن متهمان اصلی بسته خواهد شد.

اطلاع‌رسانی درباره این اختلاس فعلا به مصاحبه‌های تلویزیونی محسنی‌ اژه‌ای، دادستان کل کشور خلاصه شده است و خبرهای کوتاهی درباره افراد جدیدی که بازداشت یا بازجویی شده‌اند. ناظرانی معتقدند که پرونده اختلاس میلیاردی موقعیت خوبی برای تسویه‌حساب‌های جناحی خواهد بود. اما برخی دیگر تردید دارند که از این پرونده جز نام‌هایی که شناسنامه خانوادگی‌شان به مقام‌های اصلی نمی‌رسد، متهم دیگری بیرون بیاید و یا دست هیچ‌یک از مقام‌های بالای جمهوری اسلامی “قطع” شود، چه از طرفداران دولت، چه اصولگرایان در نهادهای دیگر حکومتی به نظر آن‌ها سرنخ ماجرا تا “بیت رهبری” می‌رسد و به همین خاطر هم آب از آب تکان نخواهد خورد.

افزایش کشته ها در تظاهرات جمعه "ممنوعیت پرواز" برغم وعده های بشار اس

شورای هماهنگی انقلاب سوریه روز جمعه 28-10-2011 از کشته شدن 36 معترض سوری در ساعات اولیه تظاهرات جمعه "ممنوعیت پرواز" خبر داد.

براساس این گزارش بیشتر قربانیان تظاهرات امروز که به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شدند از معترضان شهر حمص بودند.

هیئت اتحادیه عرب به ریاست حمد بن جاسم آل ثانی وزیر خارجه قطر پس از دیدار با بشار اسد رئیس جمهور این کشور اعلام داشت :" کمیته عربی احساس کرد دولت سوریه مایل است در مورد بحران سوریه همکاری کند

تورکیه سوریه‌لیلره ندن سینیرینی آچدی؟


آمریکا دیش ایشلری باخانلیغی، نیویورک تایمز قزئته‌سی‌نین، تورکیه‌یه سیغینان بعضی سوریه‌لیلرین سوریه‌ده شیدّت اولایلارینا قاتیلدیغینا ایلیشکین یازیسی اوزرینه، تورکیه‌نین انسانی ندنلرله سینیرلارینی آچدیغینی بلیرتدی

قونویلا ایلگیلی سورویو جوابلاندیران دیش ایشلری باخانلیغی سؤزجوسو ویکتوریا نولاند، تورکیه‌نین سوریه‌ده یاشانانلار ندنیله سینیرلارینی آچدیغینی خاطیرلاتدی.

فعال شدن همتای استاکس‌نت در ایران


کارشناسان نرم‌افزار آزمایشگاه کاسپرسکی در روسیه، یک کرم‌اینترنتی جدید در ایران و سودان شناسایی کردند. هدف این کرم اینترنتی جمع‌آوری اطلاعات از صنایع و نهادهای سیاسی است. تا کنون ۳ مورد در ایران شناسایی شده‌اند.


آزمایشگاه کاسپرسکی از معتبرترین تولید کنندگان آنتی‌ویروس و نرم‌افزارهای اینترنتی است. کارشناسان این آزمایشگاه یک کرم جدید اینترنتی شناسایی کردند که  Doqu نام گرفته است و هدف آن جمع‌آوری اطلاعات است.

بازداشت یک ایرانی در مرز آذربایجان


نیروهای انتظامی آذربایجان یک ایرانی را که بصورت غیر قانونی از مرز گشذته بود، دستگیر کردند.
فرهاد ندایی، از منطقه اصلاندوز ایران، گفته است که مرز را بصورت اشتباهی رد شده است. وی توسط مزربانان آذربایجان تحت بازجویی قرار گرفته و سپس به مرزبانی ایران تحویل داده شده است.

مرگ 15 نفر در اردبیل و زنجان بر اثر گازگرفتگی طی شش ماه گذشته


مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل گفت: طی شش ماهه اول سال جاری 10 نفر از شهروندان این استان به دلیل گازگرفتگی جان خود را از دست داده اند.بهزاد ولیزاده ظهر پنج شنبه با بیان اینکه سال گذشته نیز شاهد افزایش بیش از 150 درصدی در مقایسه با سال 88 بودی، افزود: طی سال 88 تعداد کل قربانیان ناشی از گاز گرفتگی 10 نفر بود که در سال گذشته این تعداد به 25 نفر رسید که از این تعداد 15 نفر مرد و 10 نفر زن بودند.معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان زنجان از فوت پنج نفر از اعضای یک خانواده برا اثر استنشاق گاز گرفتگی حاصل از سوخت زغال خبر داد. مهمترین عامل بروز حوادث و گاز گرفتگی، غفلت، عدم آگاهی، و توجه و دقت کافی مردم در استفاده صحیح از این وسائل است و با اینکه بارها کارشناسان مربوطه در این خصوص هشدار داده اند ظاهراً چون این قاتل پنهان، غیر قابل حس و لمس و بی بو و بی رنگ است مردم کشنده بودن آن را باور ندارند و به راحتی تسلیم و قربانی آن می شوند.