۱۳۹۱ آبان ۲۵, پنجشنبه

به بهانه شعور ، شور را از حرکت ملی آزربایجان نگیرید ــ یاشار گؤنئیلی


تك توران : طبیعی است که شعور ، تاکتیک پذیری و رفتار منطقی اساسی ترین رکن یک حرکت سیاسی است . همچنین باید بپذیریم که یک حرکت منطقی هرگز نباید شعور و عقلانیت را فدای حرکتهای اساسی کند.

برای اینکه بحث را بازتر کنیم بیایید ابتدا کلمه شور و احساس را تعریف کرده و عکس العملهای حاصله از این دو اصطلاح را در رفتار یک جمع سیاسی هم هدف ، آنالیز کنیم .

تعریف احساس یا رفتار احساسی : من نمیخواهم تعریف عمومی حاصله از علوم اجتماعی رفتار احساسی را بیان کنم بلکه تعریف بنده از احساس و رفتار احساسی حاصله از ذهنیتم اینست : " یک رفتار احساسی رفتاری است که در آن ، در آن لحظه بدون در نظر گرفتن عواقب حاصله از این رفتار ، یک فرد و یا جامعه ای نسبت به فعلـی ، عکس العمل متقابل نشان می دهند . یا به صورت کلی می توان گفت رفتار احساسی رفتاری است غبر منطقی ، آنی و ریسکی که البته در بعضی مواقع ممکن است سبب پیشرفت یک حرکت سیاسی گردد و در بسیاری از موارد ممکن است هدف را بکلی تحت الشعاع قرار داده و حتی موجب نابودی کلی یک حرکت گردد" .

تعریف شور و یا رفتار شور انگیز : شور به معنای انرژیک از دیدگاه مثبت آن از طرف جمع و گروهی است که ممکن است منجر به فراگیری آن در کل جامعه شده و به تبع آن یک ملتی را تحت تاثیر خود قرار دهد .

بنابراین با تعاریف فوق می توان گفت متاسفانه برخی دوستان با هم ردیف و هم معنا قرار دادن رفتار احساسی و رفتار همگون با شور و شعف ، یکی از مهمترین ارکان پیشرفت در حرکت یعنی شور ملی را ندیده گرفته و با مطرح کردن مسئله شعور ملی ، مسئله شور را بی ارزش نشان داده و در ادامه حرکت را از روح حماسی و مبارزه می اندازند .
یک حرکت با شعور بدون شور به همان اندازه بی خاصیت است که یک حرکت با شور بدون شعور . بنابراین می توان گفت شور و شعور در حرکت ملی آزربایجان دو مقوله مکمل برای پیشبرد اهداف حرکت است .
در تکمیل مطالب فوق متاسفانه مدتی است که مشاهده می شود برخی از دوستان با نوشته ها و تحلیلهای گاهاً کاملاً اشتباه سبب سلب خاصیت رفتار شورانگیز در حرکت شده اند . نتیجه آنهم چیزی جز پایین آمدن روحیه و عدم خود باوری برای بروز رفتار اعتراضی در مقابل مظالم حاکمیت نیست. با ادامه این روند و طولانی شدن زمان عکس العمل ملتمان به رفتارهای فاشیستی حاکمیت ، حرکتمان به یک دوره سنگین به اصطلاح خواب و بی صدایی ( سوسقونلوق ) خواهد رفت که نتیجه آن افزایش هزینه برای تحرک ملی در آینده و نیز در صورت به وقوع پیوستن حوادثی غیر مترقبه و غیر ملی امکان سوء استفاده از پتانسیل ملت آزربایجان از طرف حرکتهای مرکز محور و غیر ملی را سبب خواهد گردید .
نتیجتاً اینکه به عنوان یک فعال ملی از کلیه جریانات ملی عاجزانه درخواست دارم چه در نوشته ها ، بیانیه ها و چه در رفتار پراکتیک خود تکانی بر خود دهند . نوشته های شور انگیز ، نه احساسی از ملزومات کنونی حرکت است دوستان نباید با بهانه قرار دادن مسئله شعور ملی جلوی شور ملی موجود در حرکت را بگیرند .
دریاچه اورمیه در حال جان دادن نهایی است ، زلزله زدگان مظلوم قاراداغ در بدترین شرایط زندگی با مرگ دست و پنجه نرم میکنند ، جوانان وطن بی کارند شرایط اقتصادی ملتمان بسیار تاسف برانگیز است و ما نشسته ایم که چه کنیم ؟ به چه می اندیشیم ؟ منتظر کدامین منجی هستیم ؟ کدامین شعور ؟ اندکی تکان ، اندکی غیرت آزربایجانی ، اندکی شور ملی لازم است . این ملت دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد مرگ با غیرت بهتر از مرگ تدریجی با ذلت است .
برای آزادی وطن قدمها را استوارتر و محکمتر باید برداشت بدون ترس و هرگونه محافظه کاری .
یاشاسین ایستیقلال – یاشاسین آزاد آزربایجان

یاشار گؤنئیلی ــ عضو طیف فعالین مستقل حرکت ملی آزربایجان جنوبی
آزربایجان جنوبی ــ تبریز
25/8/1391

منبع :  فيسبوك http://www.facebook.com/photo.php?fbid=420953691291978&set=a.108344215886262.14904.100001320526750&type=1&theater