۱۳۹۱ آبان ۲۲, دوشنبه

گزارش محرمانه مجلس بالا رفتن تورم در ایران در ماه‌های آتی خبر می‌دهد


تك توران : گزارش محرمانه ای که احمد توکلی نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی درباره اوضاع اقتصادی ایران در اختیار دیگر نمایندگان قرار داده، حاکی از آن است که در ماه های آتی، تورم در ایران افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری "مهر" احمد توکلی در جلسه روز یکشنبه 11-11-2012 مجلس شورای اسلامی از گزارش محرمانه ای سخن گفت که در آن اوضاع اقتصادی کشور را تشریح کرده و راهکارهایی برای حل آنها ارائه داده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر محرمانه بودن گزارش آن را در اختیار نمایندگان مجلس قرار داده است.

وی در این گزارش با تاکید بر اینکه همواره آثار شوک اقتصادی با وقفه در جامعه نمودار می شود، نسبت به افزایش تورم در ماه های آتی هشدار داده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورا در گزارش خود تاکید کرده است که اخراج های ناشی از رکود تولید، طلبکار بودن کارگران از بنگاه های تولیدی، حذف اضافه کاری کارمندان از بودجه دولت و کاهش بودجه عمرانی به 16.2 درصد در 5 ماهه اول سال باعث می شود قدرت خرید اسمی حقوق بگیران پایین بیاید و تورم به شدت بالا برود.

وی آثار رانتی دو نرخی بودن ارز را نیز مخرب دانسته و تاکید کرده است که پایین نگه داشتن نرخ ارز برای بخشی از واردات پذیرفتنی نیست زیرا تضمینی برای ارائه این نوع کالاهای وارداتی با نرخ مناسب به مردم وجود ندارد.

توکلی در این راستا با اشاره به لزوم تک نرخی شدن ارز تاکید کرده است که سیاست های بازرگانی داخلی و خارجی باید تابع سیاست های ارزی دولت باشد.

در ماه های اخیر نرخ ارز در ایران افزایشی ناگهانی و سرسام آور داشت. این وضعیت بر اقتصاد این کشور نیز تاثیر گذاشت و باعث تورم بالایی شد.